Gå till innehåll

Hittar ingen info om mina expansionsportar


Gå till lösning Löst av X-Men,

Recommended Posts

Har letat "överallt" men har inte lyckats hitta nån info om min expansionsportar ,dvs vilken typ av portar det handlar om. Det står inget om detta och maskin-info på Lenovos hemsida ger bara följande. (Det är alltså maskinen i grundutförande från fabrik och inte nuvarande status).

Varför jag kollar detta är för att jag vill veta om jag kan installera det här kortet, PCIe 4.0 x4. Vad betyder för övrigt x4?

https://www.komplett.se/product/1133796/datorutrustning/datorkomponenter/chassibarebone/haarddisk/icy-box-pcie-card-with-m2-m-key-socket#

maskin-info.thumb.jpg.77032d75646cc183eefa8fa8ed0e8b61.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Har letat "överallt" men har inte lyckats hitta nån info om min expansionsportar ,dvs vilken typ av portar det handlar om. Det står inget om detta och maskin-info på Lenovos hemsida ger bara följande.

Har du öppnat datorn och sett efter hur det ser ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tomas E sade:

Har letat "överallt" men har inte lyckats hitta nån info om min expansionsportar ,dvs vilken typ av portar det handlar om. Det står inget om detta och maskin-info på Lenovos hemsida ger bara följande. (Det är alltså maskinen i grundutförande från fabrik och inte nuvarande status).

Varför jag kollar detta är för att jag vill veta om jag kan installera det här kortet, PCIe 4.0 x4. Vad betyder för övrigt x4?

https://www.komplett.se/product/1133796/datorutrustning/datorkomponenter/chassibarebone/haarddisk/icy-box-pcie-card-with-m2-m-key-socket#

 

Har du en PCIe-plats som stöder 4 banor eller fler kan du använda instickskortet.

PCIe 4 är bakåtkompatibelt med PCIe 3, om du har sådana. Sannolikheten att du har PCIe 4 på ditt moderkort är i princip noll då du har en Intelprocessor av generation 8. Den stöder inte PCIe 4 ändå.

Dessutom måste chipsetet på moderkortet också stöda PCIe 4, vilket ditt chipset inte gör.

PCIe 4 x4 innebär att kortet är optimerat för PCIe 4 som har 4 banor. Grafikkort för spel använder sig av 16 banor och specificeras som PCIe x (x står för version av PCIe) x16.

Moderkort har vanligtvis någon kontakt som stöder x1, x4, x8 och x16. Vissa moderkort klarar inte två kort som använder x16. Om två kort som använder x16 på ett moderkort som klarar maximalt x16 delas banorna upp på de två korten. Det kan bli att korten får tillgång till x8 vardera.

PCIe 4 går utmärkt att använda i en dator som har kortplatser som stöder PCIe 3. Ett PCIe 4-kort som sätt i en kortplats som klarar PCIe 3 kommer att köras med hastigheten som överensstämmer med PCIe 3. Du får med andra ord inte tillgång till den snabbare busshastigheten som PCIe 4 tillåter men kortet kommer att fungera.

Det du behöver göra är att bekräfta att moderkortet har kortplats för PCIe med 4 banor eller fler (x4, x8 eller x16). 
Du ser detta genom att kortplatserna för x4 och uppåt är längre än de för x1.

Skälet till att det fungerar med x8 och x16 beror på att de banor som inte är anslutna till kortet inte kommer att användas.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

B02966CF-45FE-4A3E-ABCF-33A14FD3BE01.jpeg.a9f9686763aaed5524123bebfd8593fb.jpeg

Bilden ovan visar hur PCIe och PCI kan se ut. De är alla gula i bilden ovan.

Överst syns PCIe x8

Nedanför den har du en PCIe x16

Steget under ser du en PCIe x4

Under den är det en PCIe x16 igen,.

Längst ned ser du en äldre version av kontakt, föregångare till PCIe och det är en PCI-kortplats.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också hämta Belarc Advisor och köra programmet. Det kan visa dels datorns modell men även moderkortets modellbeteckning.
Informationen hittar du vanligtvis högt upp på höger sida när Belarc kört igenom avläsningen av din dator.

Om du tänker publicera något från resultatet som Belarc visar, se till att inte visa några licenser till dina program! De visas vanligtvis en bit ner.
Publicera således inte hela resultatet, om du tänker publicera något, utan enbart det som finns högt upp på höger sida!

Här hämtar du Belarc Advisor:

https://www.belarc.com/products/belarc-advisor/download

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
10 minuter sedan, Tomas E sade:

Jag vet inte om det går att installera något sånt där. Moderkortet slutar ju nedanför grafikkortet och sen finns det inga fler anslutningar på moderkortet.

Det stämmer bra! 
Ännu ett exempel på en fabriksbyggd dators begränsningar.

Lenovo har sett till att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt genom att göra moderkortet maximerat för det ändamål som datorn säljs som till så lågt pris som möjligt. 

Vad jag kan se är utrymmet också begränsat för att byta moderkortet så du får ett mer fler platser. Ett sådan byte renderar sannolikt även i ny CPU och eventuellt minnen.
Inte värt det med andra ord. 
Du kan alltid fundera på att alternativet kan vara en SSD som ansluts via SATA, om det finns några sådana anslutningar lediga. 
 

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, X-Men sade:

Det stämmer bra! 
Ännu ett exempel på en fabriksbyggd dators begränsningar.

Lenovo har sett till att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt genom att göra moderkortet maximerat för det ändamål som datorn säljs som till så lågt pris som möjligt. 

Vad jag kan se är utrymmet också begränsat för att byta moderkortet så du får ett mer fler platser. Ett sådan byte renderar sannolikt även i ny CPU och eventuellt minnen.
Inte värt det med andra ord. 
Du kan alltid fundera på att alternativet kan vara en SSD som ansluts via SATA, om det finns några sådana anslutningar lediga. 
 

Tack!

När jag köpte datorn hade jag inte behov av mer än det jag fick. Och som du säger var priset förmånligt, runt 11 500 kr tror jag det var. Det var sen jag bytt ut M.2 disken som  den har legat och "skräpat" och att jag sen upptäckte att det finns chassin och grejer att koppla in den med som gjorde att jag började leta. Det lär inte bli hissnande hastigheter via USB men jag kanske klarar mig med ett sånt kabinett tills jag byter dator.

Bilden jag skickade är kapad till 1x1 för att gå att posta. Har inte kvar originalet så jag kan kolla och orkar inte öppna datorn en gång till nu. Men med den infon du gav så är det väl tveksamt om det finns några extra portar överhuvudtaget.

Är de till synes tillgängliga portarna under grafikkortet bara "blindfönster" alltså? Kanske standardkabinett för att användas till många olika konfigurationer...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

31 minuter sedan, Tomas E sade:

Tack!

När jag köpte datorn hade jag inte behov av mer än det jag fick. Och som du säger var priset förmånligt, runt 11 500 kr tror jag det var. Det var sen jag bytt ut M.2 disken som  den har legat och "skräpat" och att jag sen upptäckte att det finns chassin och grejer att koppla in den med som gjorde att jag började leta. Det lär inte bli hissnande hastigheter via USB men jag kanske klarar mig med ett sånt kabinett tills jag byter dator.

Bilden jag skickade är kapad till 1x1 för att gå att posta. Har inte kvar originalet så jag kan kolla och orkar inte öppna datorn en gång till nu. Men med den infon du gav så är det väl tveksamt om det finns några extra portar överhuvudtaget.

Är de till synes tillgängliga portarna under grafikkortet bara "blindfönster" alltså? Kanske standardkabinett för att användas till många olika konfigurationer...

Din sista fråga längst ner har Cecilia besvarat.

När det gäller SATA-anslutningar kan det vara så att det kan finnas någon ledig. Lättast att kontrollera det är att åter öppna datorn. Alternativet är att leta upp moderkortet på nätet för att se hur det ser ut och sedan jämföra med hur många enheter som är anslutna till SATA. Återigen är Belarc ett bra verktyg om du inte får fram din modell via Lenovos hemsida.

Om jag förstår dig rätt har du bytt ut en M2-disk i datorn mot en annan. Nu vill du ta vara på möjligheten att använda den disken som en extradisk i datorn. Därav din undran om det PCIe-kortet du kikat på skulle fungera.

Har jag förstått dig rätt skulle en ledig SATA-plats och en enhet, som den jag länkar till hos Amazon, kunna vara ett alternativ. Det innebär också att du måste hitta en lösning på att fästa denna enhet i lådan. 
 

https://www.amazon.se/StarTech-com-SATA-till-tums-SATA-adapter/dp/B00ITJ7U20?th=1

Det finns självklart liknande enhter hos andra butiker men den hos Amazon var den jag hittade först. Jag tar med den som ett exempel på vad som finns. Att använda denna enhet kräver, som tidigare nämnt, en ledig SATA-anslutning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...