Gå till innehåll

Är en Samsung EVO Plus 970 M.2 tjock eller tunn?


Gå till lösning Löst av Tomas E,

Recommended Posts

Enligt instruktionerna till mitt M.2-kabinett ska man sätta en thermal pad på hårddisken, och man ska välja 0,75 mm/grå för tjockare SSD:er eller 1,0 mm blå för tunnare ena. Vilken ska jag välja? Hade ingen aning om att M.2-diskar har olika tjocklek. De ska enligt vad jag hittat vara 0,8 mm plus/minus 10% så det kan väl bara finnas 1 standard?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det viktigaste är att controller chipet får ordentlig kontakt med kylpadden för att det ska fungera så bra som möjligt.

Det finns videor på tuben som förklarar varför och hur de ska monteras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Enligt instruktionerna till mitt M.2-kabinett ska man sätta en thermal pad på hårddisken, och man ska välja 0,75 mm/grå för tjockare SSD:er eller 1,0 mm blå för tunnare ena. Vilken ska jag välja? Hade ingen aning om att M.2-diskar har olika tjocklek. De ska enligt vad jag hittat vara 0,8 mm plus/minus 10% så det kan väl bara finnas 1 standard?

 

En SSD med M.2-kontakt kan vara olika tjocka. Specifikationerna anger att själva kretskortet skall hålla 0,8 mm +/- 10%. På vardera sida får komponenterna ta upp en höjd av maximalt 1,5 mm. Det innebär att en M.2 SSD kan vara upp till 3,88mm tjock. 
Kan du se vilka specifikationer SSDn har som du skall ha i kabinettet, eller har du fabrikat och modell på SSD och därmed se hos tillverkaren vilka specifikationer SSDn har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Tomas E sade:

Får kanske kolla med Komplett där jag har köpt den också men jag börjar väl här, när jag lika har startat ett ämne om det.

Är det SSDn i rubriken det gäller hittar du de fysiska specifikationerna här:

https://semiconductor.samsung.com/consumer-storage/internal-ssd/970evoplus/
 

Disken maximala tjocklek är 2,8 mm.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering har jag. Gäller denna tråd en uppföljning till en tidigare tråd där du frågade om ett instickskort för att kunna få in din överskjutande SSD i datorn?
Om så är fallet, har du funderat på en annan lösning, om du har en ledig SATA-anslutning?

Lösning på det skulle i så fall kunna vara något som de här:

https://fyndiq.se/produkt/adapterplatta-m-2-msata-till-sata-svart-black-48d14a3e8d6a4364/

Ovanstående enhet innebär att du måste skruva fast plattan någonstans i lådan.


https://fyndiq.se/produkt/m-2-till-sata-adapter-fullprofil-22pin-gron-ab56352f1d464e31/

Ovanstående enhet innebär att du tar bort en blindplåt under grafikkortet och fäster den där.

Detta är något som jag hittade snabbt. Hittar inget hos Komplett eller Inet så Fyndiq får bli dit jag länkar denna gången. Jag är dock övertygad om att de går att hitta hos andra butiker också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Venoms sade:

Det viktigaste är att controller chipet får ordentlig kontakt med kylpadden för att det ska fungera så bra som möjligt.

Det finns videor på tuben som förklarar varför och hur de ska monteras.

Jo, men problemet är att den får inte vara för tjock för då får man inte in disken i kabinettet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, X-Men sade:

En fundering har jag. Gäller denna tråd en uppföljning till en tidigare tråd där du frågade om ett instickskort för att kunna få in din överskjutande SSD i datorn?
Om så är fallet, har du funderat på en annan lösning, om du har en ledig SATA-anslutning?

Det fanns inga fler kontakter att installera kort på. Här är bilden igen.

20230622_155722.jpg.37cc672c7c4697484f1d

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
12 timmar sedan, Tomas E sade:

Det fanns inga fler kontakter att installera kort på. Här är bilden igen.

Kortet jag länkar till, som fäst i blindplåten på lådans baksida har ingen PCIe-kontakt.

A69C6B06-97E4-49A3-96CC-8CD3E338CF05.thumb.jpeg.f4be3d09b2b964bc9e740af4805e2b0e.jpeg

Bilden ovan är din bild men jag har markerat blindplåtarna på lådans baksida.

 

F4388D9C-4AE2-44E0-BBCC-109ECE6F9BCD.thumb.jpeg.0c9e89ca9611ea8ee29c2fe178c266c6.jpeg

Bilden ovan visar det kort du frågat om i en tidigare tråd. Kortet på bilden kräver en PCIe-anslutning för att fungera, vilket ditt moderkort inte har tillgång till.

 

BC68E23D-2075-4F0F-9085-2410A818E106.jpeg.94f8407417cf09ee7182deee023d5c33.jpeg

Bilden ovan visar ett kort som jag gav som exempel på alternativ. Kortet saknar PCIe-kontakt, som synes. Den kräver istället SATA-anslutning för hårddisk samt SATA-anslutning från nätaggregatet. 
Kortet fäst på baksidan av lådan på samma sätt som det med PCIe-kontakt men med det undantaget att PCIe-kontakten inte finns. En av blindplåtarna på lådans baksida tas bort och kortet fästs där istället.

Nackdelen med kortet utan PCIe-kontakt är att SATA-anslutning generellt är långsammare. Dock snabbare än via USB.
 

46B3B5F0-D2F3-406E-90A4-F8180D8E79AB.jpeg.30351a1b06bfbac27507aeae4bc72ed9.jpeg

Ditt moderkort måste ha en SATA-anslutning ledig. Bilden ovan visar hur de ser ut. Bilden ovan visar fyra vita och två rosa SATA-anslutningar. De kan ha andra färger, som blå, grön, svart, grå med mera. 

Redigerad av X-Men
Rättstavning samt tydliggörande
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Tomas E sade:

Verkar vara 2,38 mm. Frågan är om det måttet faller inom begreppet 'tjock' eller 'tunn'. 

Ser att "3"-an föll bort när jag skrev diskens maximala tjocklek.

Definitionen är knepig, att ange vilken färg som skall användas beroende på om disken är tjock eller inte. Om tillverkaren av SSDn monterar alla stora komponenter på ovansidan kortet, då kan kortet klassas som "tjockt". 
Om tillverkaren väljer att montera alla komponenter på undersidan kan kortet klassas som tunt, trots att den totala tjockleken på diskarna är densamma.

Nu skiljer sig tjockleken på de två färgerna med 0,25 mm så jag tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer. Sannolikt är det nog bra om du väljer blå om det är den som är 1,0 mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, X-Men sade:

Ser att "3"-an föll bort när jag skrev diskens maximala tjocklek.

Definitionen är knepig, att ange vilken färg som skall användas beroende på om disken är tjock eller inte. Om tillverkaren av SSDn monterar alla stora komponenter på ovansidan kortet, då kan kortet klassas som "tjockt". 
Om tillverkaren väljer att montera alla komponenter på undersidan kan kortet klassas som tunt, trots att den totala tjockleken på diskarna är densamma.

Nu skiljer sig tjockleken på de två färgerna med 0,25 mm så jag tror inte det spelar så stor roll vilken du väljer. Sannolikt är det nog bra om du väljer blå om det är den som är 1,0 mm.

Utifrån detta ser det ut så, ja. Jag skulle helst sätta fast den på kylflänsen istället för direkt på disken, ifall det inte går att få dit den med den blå. Det är rätt trångt och man måste kanske liksom pressa in hållaren i kabinettet.

Sitter också i chatt med supporten och de menade först att det bara följer 1 st. Får se om jag hinner klart innan jag måste gå iväg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...