Gå till innehåll

Smart App Control-notifieringar


candela
Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

2 minuter sedan, candela sade:

Hej!

Får medelande att en app inte fungerar och hänvisas till Smart Control.

Kan jag stänga av Smart Control utan att det skapar olägenheter?

/candela

Det här är omöjligt att svara på med de uppgifter du lämnar. 
Appen du vill öppna anger du inte vilken det är. Inte heller om Smart Control har en koppling till appen. Du måste ge oss mer information om vi skall kunna hjälpa dig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia,

den länk du bifogar har jag läst. Tyvärr vet jag inte nu vilken app som avses.

Kan tänka mig att det gäller Ccleaner.  AV-progammet ESET tyckte att det var en potentiell fara. Har nu avinstallerat Ccleaner.

Tacksam för den hjäp som du och X-men lämnar.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

35 minuter sedan, candela sade:

Cecilia,

den länk du bifogar har jag läst. Tyvärr vet jag inte nu vilken app som avses.

Kan tänka mig att det gäller Ccleaner.  AV-progammet ESET tyckte att det var en potentiell fara. Har nu avinstallerat Ccleaner.

Tacksam för den hjäp som du och X-men lämnar.  

Om det är CCleaner kan Eset varan för oönskade program. CCleaner är ett program som i vissa fall inkluderar program som installeras om man inte aktivt väljer bort dem. Program som tillverkaren av CCleaner sannolikt får betalt för som gör att de kan leverera CCleaner i en kostnadsfri version. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Smart App Control är en ny finess i Windows 11 så det blir inga skador av att man stänger av den, men det kan ju vara bra att rapportera varför du är missnöjd till Microsoft enligt sista delen på den där sidan jag länkade till.

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här skriver man på sidan. Min fetning av text.
 

Other frequently asked questions

How can I tell Smart App Control to let this one specific app through?

There is currently no way to bypass Smart App Control protection for individual apps. You can turn Smart App Control off, or (better yet), contact the developer of the app and encourage them to sign their app with a valid signature.

https://support.microsoft.com/en-gb/topic/what-is-smart-app-control-285ea03d-fa88-4d56-882e-6698afdb7003

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag funderar lite på varför du får detta meddelande gång på gång. Det är första gången jag hör talas om det trots att jag kör Windows 11 i mina datorer samt mina vänner och bekanta gör samma sak. Ingen av oss har fått ett sådant meddelande någon gång.

Varför får du dessa så ofta, är en bra fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

De program/appar som påverkas tycks vara sådana som jag sparat på extern disk och lagt i mi nya dator. Dessa filer har jag haft i Windows 10 Pro.

Windows10 har jag alltid haft senaste uppdatering på.  

Tycker inte att varken Word- och Excel-filer bör vara annorlunda för att de nu körs i Windows11.

Har ännu ej stängt av Smart App Control men överväger att göra det.

Har läst länken som Cecilia skickade och får själv upp länken då jag klickar på "Mer information" i varningen.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Thirteen sade:

Att föra över bild, office och pdf -filer brukar sällan förorsaka problem.

Övriga tjänster installerade du från respektive webbsida?

Norton avinstallerade du med deras avinstallationsverktyg?
( https://support.norton.com/sp/sv/se/home/current/solutions/v60392881 )

 

41 minuter sedan, candela sade:

Nej. Borde kanske ha använt den. Kommer att installera Revouninstall. Hade det på min gamla dator.

 

Du skall inte använda Nortons avinstallationsprogram för att avinstallera Eset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

När man öppnar filer från OneDrive eller SharePoint och har Smart App Control igång så blockeras alltid WebClnt.dll från att laddas. Den är med på "svarta listan" över filer som angripare skulle kunna nyttja för att kringgå Smart App Control och då har Microsoft valt att blockera den. Konsekvensen av det blir att man får detta irriterande meddelande varje gång man startar Word, Excel osv genom att öppna en fil via OneDrive eller SharePoint.

Vad som blockeras kan ses i efterhand i Windows Security/Säkerhet under "protection history" om du bläddrar dig fram dit.

Här är hela listan på filer som blockas av Smart App Control / Application Control: Applications that can bypass WDAC and how to block them - Windows Security | Microsoft Learn

  • Like 1
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...