Gå till innehåll

Byta batteri i HP Laptop15-da1002no


Recommended Posts

Det verkar som att batteriet inte är lätt att byta på den modellen vilket i och för sig inte direkt ovanligt med nya tunna datorer.  Om man inte vill ge sig på att öppna hela datorn själv så får man lämna in den men det behöver ju inte nödvändigtvis vara hos HP.

Har du kört diagnostiken i HP Support Assistenten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, Jan Åström sade:

Batteriet in min laptop tar ej laddning. Hur öppnar jag datorn för att komma åt batteriet och kan jag själv komma åt att byta batteriet? Eller måste jag låta HP byta det?

Din dator har några år på nacken. Att öppna en bärbar dator är inte alltid så enkelt. Det första du bör göra är att se till att du har ESD-skydd hemma innan du ger dig på att öppna datorn. ESD är förödande för elektronik. 
När det väl är gjort kan videon på länken nedan ge dig en vägledning på hur du tar isär datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

58 minuter sedan, Thirteen sade:

Har en snarlik HP-modell som TS. Öppnade den för att fylla på med RAM-minne och kan säga att det är verkligen inte lätt att ta sig in utan specialverktyg och mycket tålamod. Risken att förstöra något är överhängande.
Bättre att lämna in den.

Jag kan instämma i att det inte är lätt alltid. Hur många bärbara datorer jag plockat isär vet jag inte. Att ta isär dem skiljer sig från modell till modell. Vissa är busenkla, andra är extremt svåra.

Ett av specialverktygen man kan använda är ett kreditkort. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En bekant har en HP Pavilion Notebook 15-ab124no.

Batteriet i denna dator slutade att ta emot laddning. Detta är ett antal år sedan.

Vi ändrade några inställningar i Windows 10 och eventuellt gjorde vi också något annat i Windows 10. Efter detta så tog batteriet laddning igen.

Om jag minns rätt så stängde vi av snabbstarten i Energialternativen.

Om jag minns rätt så gjorde vi något i Enhetshanteraren under batteri också.

Jag minns inte säkert om vi var inne i Enhetshanteraren.

Länken nedan visar hur man eventuellt kan fixa batteri krångel i Enhetshanteraren.

Fix "Plugged In Not Charging" Laptop HP - YouTube

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eventuellt så går det kanske att inaktivera säkert batteriläge för att få batteriet att laddas igen.

Jag vet inte om detta gäller din dator, men kanske vi gjorde det på den HP datorn som vi fick att börja ladda upp batteriet igen.

Det är ett antal år sedan så det är svårt att komma ihåg vad vi gjorde.

Om jag fattar länken nedan rätt så kanske man kan få igång laddningen av batteriet genom att inaktivera säkert batteriläge.

https://batteryprogram687.ext.hp.com/sv-SE/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...