Gå till innehåll

Google-konto kräver verifiering


Recommended Posts

16 timmar sedan, kiwi01 sade:

Du kan väl inte på allvar likställa "kolla" med verifiering??? Så att jag bara går in på konto, tittar på mitt födelsedatum och konstaterar att 
det är korrekt ...

Jo, det kan jag, och gör det också.

16 timmar sedan, kiwi01 sade:

... och vips har jag verifierat att jag har fyllt 18???

Nej, det menar jag inte. Menar att verifiera, d v s kolla att det stämmer inklusive ändra om det hade råkat bli fel. I punkt 4, i guiden, anges verifiera ELLER uppdatera, så vad skulle det betyda om inte min tolkning stämmer?

Jag skrev tidigare att inget "verifiera" fanns i guiden som Thirteen länkade till (trots rubriken på sidan), precis som du senare också kommenterar. Så vill Google faktiskt få "bevis" för ens ålder så får t ex BankID användas eller att man skickar bild på någon legitimation, som man också kan hitta information om.

Det kan väl vara så att i en del situationer så nöjer sig Google med att man ser till att man angett korrekt ålder, och i andra situationer så behöver man "bevisa" sin ålder. Bara några funderingar, har inte fördjupat mig i "nivåer av verifiering".
 

12 timmar sedan, kiwi01 sade:

Googlade nyss fram uppgiften att om man inte vidtar åtgärder inom 14 dagar så blockeras kontot.  Återstår att se... 

På följande sida finns detta om 14 dagar med, se länken, kanske var det den sidan du syftade på. Där står i alla fall "Följande gäller om vi får veta att du kanske inte är tillräckligt gammal för att hantera kontot på egen hand."
Uppdatera ditt konto så att det uppfyller ålderskraven - Google-konto Hjälp

En bit ned står det "Om du uppfyller ålderskraven kan du verifiera din ålder med en giltig legitimation eller ett kreditkort." Och där finns alltså sätt att verifiera som inte bara avser "kolla och rätta eventuellt till". När jag testar det sättet att verifiera (är förstås inloggad då), klickar på den länken, så öppnas en ny flik och där anges "Verifiering är inte tillgänglig för det här kontot. Testa med ett annat konto." Jodå, det är mitt konto, den i meddelandet angivna e-postadressen är den jag registrerade kontot med.

Så virrigt verkar detta med verifiering vara, det kan jag hålla med om.

Men sökningen fungerar igen, skriver du, och det är ju bra. Ibland får man nöja sig med att inte veta varför. Men du ställde en fråga, kanske retorisk, passade i alla fall på att svara. 😁

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Jag har haft ett Google-konto sedan åtminstone 2008 (när jag söker bland gammal e-post). Inte förrän jag börja läsa den här tråden letade jag reda på mina uppgifter gällande födelsedata och där är inte en siffra rätt!

När ungarna skulle regga sig någonstans för att spela onlinespel uppgav de givetvis ett födelseår som medförde att de, enligt det, hamnade över 18 år. Någon kontroll kan inte göras varför den åtgärden var ganska "tandlös". Ungefär som när man klickar "Ja, jag är 20 år eller mer" på Systembolagets hemsida. Jag gissar att det är få personer under 20 år och besöker bolagets sida och där väljer Nej.

Jag har märkt, när jag installerat nytt operativ/webbläsare och besöker en Google-ägd sajt som ex. Keep eller Tasks (söker gör jag med annan sökmotor) så dyker någon fråga upp och där går det lika bra att svara "nej jag godkänner inte" (eller vad det står). Allt fungerar lika bra ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-09 at 11:15, ChristerE sade:

Och då har du ju gjort det jag skriver att "verifiera" kan innebära.

Vad det är som gör att meddelandefönstret dyker upp flera gånger kan jag inte säga. När jag själv testade inloggning till mitt Google-konto, flera gånger, så mejlade Google och varnade om ny inloggning på en Windows-enhet, varje gång. Något gjorde att Google inte fattade att det var samma enhet.

Motsvarande händer när jag loggar in till X (fd Twitter), något gör att X inte fattar att det inte är en "new device".

Nej, jag håller inte med dig, och nu blandar du ihop olika saker.

Att titta på något kan aldrig vara samma som verifiering. Då kan man ju titta på ett falskt födelsedatum och låtsas
att det är korrekt.
Dessutom anger de ju att man kan verifiera sin ålder med ID-kort eller pass - varför skulle de vilja det i så fall. 
Tyvärr talar de inte om var och hur.  

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia, 

Nog måste man väl uppfatta nedanstående meddelande från Google som att Google-konto och Gmail har samband.

"När ett Google-konto har raderats kan Gmail-adressen för det raderade kontot inte användas igen när du skapar ett nytt Google-konto."

Jag befarar fortfarande att om det nu skulle bli så illa att kontot stängs, ryker även g-mail och i förlängningen även Google chat.

Detta är ett urklipp av ett längre meddelande sänt till mitt andra G-mailkonto för 2 månader sedan. Meddelandet i sin helhet handlar om att 
jag  riskerar att få detta konto avslutat pga inaktivitet. Det stämmer också att jag har varit inaktiv på senare tid, men de berättar också vad jag 
kan göra för att behålla kontot. Som exempelvis , förutom skicka e-post, även använda Google Drive, You Tube, dela ett foto (från Google-appen 
gissar jag), använda Google-sök med mera. Allt detta gör jag ju, inte minst sök, men faktum är att jag har aldrig reflekterat över att ha två olika
gmailadresser betyder två olika Google-konton också!

 

SNÄLLA. Här skulle jag verkligen be om er hjälp. Innehållet i "det andra kontot"  innehåller för mig värdefullt material. Min dotter har lagt ner
mycket arbete på att fota gammalt glas, porslin mm samt tagit reda på vem som har skapat produkten, vilket år och var de är producerade. 

Det finns alltså beskrivande text i mejlen och fotona är skickade som bilagor. 
Jag skulle helst vilja spara dem i en undermapp i Windows Bilder-mappen. Jag är inte så bra på att flytta på saker. 
Kan något vara snäll och tala om hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail använder sig av ett Google-konto precis som du skriver.

Man kan i och för sig ha ett Google-konto med flera mejladresser men två konton med varsin adress går också bra.

När det gäller att göra en egen säkerhetskopia av mejl i webbmejlen, oavsett om det är i Gmail, Outlook, Telia eller något annat, så fungerar det mycket bra att installera Mozilla Thunderbird och konfigurera det att hämta alla mejl. Det har jag gjort för ett mejlkonto som jag skulle avsluta. Hämtar man med IMAP-protokollet så får man se till att flytta alla mejl till Lokala mappar i Thunderbird. Om mejlen ska hämtas med POP eller IMAP konfigurerar man själv och POP är bra för ett konto som ska avslutas, alltså när mejlen på servern inte ska vara kvar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man förfogar över två Google-konton och har två installerade webbläsare i sin dator kan man se till att respektive webbläsare sparar inloggningen till varsitt konto. Då behöver man någon gång då och då "besöka" sitt Google-konto med varsin webbläsare. Ex. Kalender. Det skulle gå att sätta startsidan på en sådan sajt som kräver inloggning om man så vill.
Den principen tillämpas av mina svärföräldrar som har varsin inloggning till facebook sparad i respektive webbläsare.

Enklare att hålla liv i sina konton är att man använder en e-postklient som ständigt kollar e-posten i respektive "postlåda". Så har jag det. Appen Outlook i min Androidtelefon är konfigurerad att hämta post hos mitt jobbarkonto, två Hotmailkonton samt två Googlekonton. I min Linuxdator har jag Thunderbird som gör i princip samma sak förutom jobbarkontot då. Min mobil är alltid igång/uppkopplad och e-posten kontrolleras därför ständigt.

Ett Google-konto används i princip aldrig, jag skapade det en gång i tiden där det var tänkt att en för tevetittande dedikerad surfplatta skulle få vara "frikopplad" från det andra kontot. Jag nyttjar inte ens lagringsutrymmet på Drive för det kontot (tror jag)

Redigerad av Mikael63
inte respektive dator...
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är några här som har föreslagit att jag borde låta bli att logga in alt  logga ut när jag vill googla.
När jag öppnar Chrome så öppnas Google som sökmotor. Och jag kan börja googla direkt eller öppna den webbsida jag är intresserad av. Min profil uppe i högra hörnet uppger Pausad/synkroniserar inte.
Det är först när jag loggar in på mitt gmail som jag är inloggad på både gmail och Google-konto , uppfattar jag det som eftersom jag där kan via min profilbild komma in på kontot. Kontot ser exakt likadant ut oavsett vilket mejl jag öppnar. Så om det är två olika Google-konton eller ett och samma kan jag inte se.

Kontot som jag nämnde sist som mitt ”andra konto ”, äldsta mejlet där är från 2018 och börjar med ett välkomstmejl, så det är kanske är mitt första i själva verket. Vet inte eftersom jag från den mera formella mejadressen har rensat bort många gamla. Det kanske var då Comhem stängde sitt mailservice som jag hade ett tag?

Det har hänt så mycket under åren så det är svårt att komma ihåg alla detaljer.

Rörigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...