Gå till innehåll

Google-konto kräver verifiering


Recommended Posts

Nedanstående meddelandefönster har dykt upp ett flertal gånger nu på min skärm när jag är inloggad på mitt Google-konto och gör en sökning på någon webbadress. Jag fattar inte varför och vad jag förväntas göra för att få slut på eländet. 

Jag är ju inloggad på mitt Google-konto när jag söker, har letat och letat för att hitta ett ställe där jag kan verifiera att jag har fyllt 18 men sådant hittar jag inte. Ser däremot att jag på kontot har registrerat mitt fullständiga födelsedatum som tydligen har varit krav vid skapande av kontot. Då borde de ju enkelt kunna konstatera att jag med råge är över 18 år. Hur är det, kan inte deras AI (eller vad det nu är) enkel matematik? 

Det är livsmedelsbutiken Lidl jag ville hitta ifall ni undrar.

 

Kontrollera inställningarna

Google har ändrat några av dina inställningar för den här webbplatsen (google.com) eftersom du inte har bekräftat att du är över 18. Logga in för att verifiera att du är över 18.

SafeSearch filtrerar bort explicita resultat

Annonsanpassning på Google Sök är inte tillgängligt

Välj Anpassa och kontrollera om inställningarna passar dig

Anpassa

Uppfattat

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag begriper ingenting, loggar in mi ännu en gång och hittar sida upp och sida ner, hur många som helst om kontohantering, går till min personliga sida, ser mittt födelsedatum med en pil till höger på samma rad, klickar på pilen, där kan jag välja vilka som kan se mitt födelsedatum, bara jag eller all, välja om jag vill lyfta fram  mitt födelse tex i profilbilden som alla kan se. Det vill jag ju inte alls. Jag ser fortfarande ingenting om verifiering. Jag kan inte verifiera att jag äger rätten till mitt eget födelsedatum. Eller att jag har fyllt 18. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det går inte att "råka" skriva födelsedatum i fel ordning, man följer instruktionerna i rutorna och man börjar med födelseåret.
Däremot har Google sedan vänt på ordningen, under personliga uppgifter anges dag, månad, år. Det kan jag inte göra något åt. 

Jag vet fortfarande inte hur och var jag ska verifiera födelsedatumet.
Man kan tydligen verifiera genom att ladda upp sitt ID kort eller pass. Men var/hur???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok
Gör det något att Google tror att du är minderårig?
Eftersom det väl i stort sett endast påverkar att man inte får upp sidor med porr och grovt våld.
Har du klickat på Anpassa eller Uppfattat?

Men det finns många andra mycket bra söksidor om Google krånglar, ibland lönar det sig att rösta med fötterna ;)
https://www.alltomwindows.se/topic/34147-kanske-är-duckduckgo-bästa-internetsökmotorn/

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag googlade hindrades jag från tillträde med hänvisning att de inte visste om jag har fyllt 18 och därmed inte ska ha tillträde till "explicita" bilder mm, dvs just porr och våld. Märkligt då att de blockerar Lidl, en livsmedelsbutik och  organisationen BankID, inte mycket snusk där inte, tror jag.  

Det gick bra på Edge däremot. 
Lite panikskapande var det att mina bank-id:n slutade fungera så jag fick gå över till Edge.
Ett olyckligt sammanträffande eller finns det ett samband?

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, kiwi01 sade:

Jag begriper ingenting, loggar in mi ännu en gång och hittar sida upp och sida ner, hur många som helst om kontohantering, går till min personliga sida, ser mittt födelsedatum med en pil till höger på samma rad, klickar på pilen, där kan jag välja vilka som kan se mitt födelsedatum, bara jag eller all, välja om jag vill lyfta fram  mitt födelse tex i profilbilden som alla kan se. Det vill jag ju inte alls. Jag ser fortfarande ingenting om verifiering. Jag kan inte verifiera att jag äger rätten till mitt eget födelsedatum. Eller att jag har fyllt 18. 

Jag följde stegen i guiden som Thirteen länkade till, men där finns inget om att verifiera. Och vad tjänar en verifiering till där, har man "ljugit" om sin ålder så skulle det väl också gå att lögnaktigt verifiera den angivna åldern.

Men "Kontrollera inställningarna" (se första inlägget) visades i någon situation, och där finns "Anpassa" och "Uppfattat". Det kanske var så att om "Logga in" gjordes från just det meddelandefönstret så kanske användningen av någon av dessa två alternativ var ett sätt att "verifiera". Något som inte visas när man loggar in "på egen hand". En tanke i alla fall ...

 

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Har du prövat med en annan webbläsare?

3 timmar sedan, kiwi01 sade:

Det gick bra på Edge däremot. 

Så borde det inte spela någon roll vilken webbläsare som används, utan det handlar väl om vilken sökmotor man söker med. Med Edge kanske det var Bing du sökte med. Jag söker vanligtvis med Google och i Edge har jag ställt in så Google används när jag söker direkt i adressfältet (annars först surfa till google.com). 

Så undrar jag om inloggningen på Google-kontot hade någon betydelse. Inloggad behöver man förstås vara för en del åtgärder/händelser. Men jag är aldrig inloggad annat än att det behövs för det jag ska göra. Och då går det alltså att besöka och logga in till Google även med Edge och andra webbläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, ChristerE sade:

Jag följde stegen i guiden som Thirteen länkade till, men där finns inget om att verifiera.

När det gäller den guiden så behöver rubriken, "Verifiera ditt födelsedatum", inte innebära någon sorts "teknisk" verifiering. Den kan kan ju avse att "så här gör du för att kolla vad det är du angett".

Och "4. Verifiera eller uppdatera efter behov.", d v s "Kolla att åldern stämmer eller uppdatera om den blivit fel".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SNÄLLA SNÄLLA

Hjälp mig att hitta platsen för verifiering.
Jag har följ Thirteens länk och gått igenom den flera gånger .
Jag ser ändra ditt födelsedatum men datumet är ju korrekt.
Verifiering hittar jag inte. Peka ut den för mig!

(Eller ska jag välja ändra födelsedatum men fylla i samma som redan står där? Vad händer då???)

Jag har läst igenom Cecilias länk där man informerar om att man kan verifiera genom att ladda upp min legitimation – man var gör jag det???

Jag befarar att de när som helst blockerar mitt Gmail-konto då jag titt som tätt tvingas logga in på mitt konto två gånger efter varandra. 

Och det vore ju katastrof.

Jag må vara less på Google och deras ständiga uppmaningar att prova/göra dittan och dattan, logga in på google drive, göra förbättringar mm.
 

Men det är inte världens enklaste sak att bara börja använda en ny webbläsare; jag har hela mitt liv på Google, alla viktiga webbsidor sparade och de jag dagligen använder ligger i en rad längst upp. Och de som jag inte kommer ihåg namnet på hittar jag i extramapp.

Jag har inneliggande ärenden hos diverse myndigheter och instanser, alla meddelar sig via gmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, ChristerE sade:

När det gäller den guiden så behöver rubriken, "Verifiera ditt födelsedatum", inte innebära någon sorts "teknisk" verifiering. Den kan kan ju avse att "så här gör du för att kolla vad det är du angett".

Och "4. Verifiera eller uppdatera efter behov.", d v s "Kolla att åldern stämmer eller uppdatera om den blivit fel".

Nej det här hjälper  inte mig. Jag har ju skrivit flera gånger om att jag har kontrollerat att mitt födelsedatum är rätt. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gmail är något helt annat än Google Search och Google Chrome. Det går att komma åt Gmail i vilken webbläsare som helst.

Man kan exportera bokmärken i Chrome och importera dem i en annan webbläsare så de har man kvar även i en annan webbläsare.

16 timmar sedan, Cecilia sade:

Har du klickat på Anpassa eller Uppfattat?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, kiwi01 sade:

Nej det här hjälper  inte mig. Jag har ju skrivit flera gånger om att jag har kontrollerat att mitt födelsedatum är rätt. 

Och då har du ju gjort det jag skriver att "verifiera" kan innebära.

Vad det är som gör att meddelandefönstret dyker upp flera gånger kan jag inte säga. När jag själv testade inloggning till mitt Google-konto, flera gånger, så mejlade Google och varnade om ny inloggning på en Windows-enhet, varje gång. Något gjorde att Google inte fattade att det var samma enhet.

Motsvarande händer när jag loggar in till X (fd Twitter), något gör att X inte fattar att det inte är en "new device".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

29 minuter sedan, ChristerE sade:

Och då har du ju gjort det jag skriver att "verifiera" kan innebära.

Vad det är som gör att meddelandefönstret dyker upp flera gånger kan jag inte säga. När jag själv testade inloggning till mitt Google-konto, flera gånger, så mejlade Google och varnade om ny inloggning på en Windows-enhet, varje gång. Något gjorde att Google inte fattade att det var samma enhet.

Motsvarande händer när jag loggar in till X (fd Twitter), något gör att X inte fattar att det inte är en "new device".

Nej det räcker inte eftersom de fortsätter att blockare mina googlesökningar som inte har något med 18-års gräns att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Cecilia sade:

Gmail är något helt annat än Google Search och Google Chrome. Det går att komma åt Gmail i vilken webbläsare som helst.

Man kan exportera bokmärken i Chrome och importera dem i en annan webbläsare så de har man kvar även i en annan webbläsare.

 

Jag vet att gmail  är något annat än Google och att de kan läsas i andra enheter, men jag vill inte öppna den någon annanstans. 
Och jag vill inte tvingas att byta webbläsare (jag har mycket annat att sysselsätta mig just nu). Och även om man flyttar över favoriterna placerar de sig knappast

Var någonstans hittar jag på en rad som jag vill ha det, inte heller tror jag att det i starten räcker att fylla tre bokstäver i adressfältet för att den rätta fullständiga adressen kommer fram.

Var någonstans hittar jag "anpassa2 eller "uppfatta"??? Har inte set dem. 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står Anpassa och Uppfattat i din första bild i tråden.

7 minuter sedan, kiwi01 sade:

inte heller tror jag att det i starten räcker att fylla tre bokstäver i adressfältet för att den rätta fullständiga adressen kommer fram.

För mig räcker det med ett tecken för att det ska komma fram förslag på vilken sida jag troligen vill till (Firefox).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag klickar på min Chrome-ikon för att komma till webbläsaren öppnas ett fönster med 3 profiler. Jag klickar så klart på min egen profil
och då kommer jag till mitt Google-konto, jag väljer ju inte någon annans profil.

Säger inte detta meddelande som kommer upp när jag googlar (som alldeles nyss) något till er? 
Samma meddelande som jag skickade i mitt första inlägg. 
Hur ska kunna välja att klicka på Anpassa eller Uppfattat, jag har ingen aning om vilka dessa "några ändrade inställningar" är. 

Kontrollera inställningarna
Google har ändrat några av dina inställningar för den här webbplatsen (google.com) eftersom du inte har bekräftat att du är över 18. Logga in för att verifiera att du är över 18.
gm_explicit_gm_grey_24dp.pngSafeSearch filtrerar bort explicita resultat
gm_shopping_bag_gm_grey_24dp.pngAnnonsanpassning på Google Sök är inte tillgängligt
Välj Anpassa och kontrollera om inställningarna passar dig
Anpassa
Uppfattat
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, kiwi01 sade:

PS.

Jag klickade på Uppfattat. En Google söksida öppnades med olika förslag på webbsidor som innehöll mitt sökord.

Ingenting där jag kunde bekräfta min ålder.

"Uppfattat" innebär väl att du har läst information och min förhoppning är att du nu slipper se meddelandet igen men det är ju inget som jag vet.

22 minuter sedan, kiwi01 sade:

Hur ska kunna välja att klicka på Anpassa eller Uppfattat, jag har ingen aning om vilka dessa "några ändrade inställningar" är. 

De ändrade inställningarna är väl just de som listas nedanför, alltså om SafeSearch och Annonsanpassning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Cecilia sade:

"Uppfattat" innebär väl att du har läst information och min förhoppning är att du nu slipper se meddelandet igen men det är ju inget som jag vet.

De ändrade inställningarna är väl just de som listas nedanför, alltså om SafeSearch och Annonsanpassning.

Säkerligen är det så men problemet är att Google propsar på jag ska verifiera att jag har fyllt 18 - men hur???? 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2023-10-09 at 00:59, ChristerE sade:

När det gäller den guiden så behöver rubriken, "Verifiera ditt födelsedatum", inte innebära någon sorts "teknisk" verifiering. Den kan kan ju avse att "så här gör du för att kolla vad det är du angett".

Och "4. Verifiera eller uppdatera efter behov.", d v s "Kolla att åldern stämmer eller uppdatera om den blivit fel".

Du kan väl inte på allvar likställa "kolla" med verifiering??? Så att jag bara går in på konto, tittar på mitt födelsedatum och konstaterar att 
det är korrekt eller falskt - och vips har jag verifierat att jag har fyllt 18???

 

Det är ju det de påpekar om och om igen , "vi vet inte om du har fyllt 18" alternativt "du har inte verifierat att du har fyllt 18". 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Cecilia sade:

Har meddelandet återkommit sen du tryckte på Uppfattat?

Enligt den information om verifiering som jag hittar när jag söker runt ska informationen om hur man verifierar dyka upp när man loggar in på kontosidan https://accounts.google.com.

Det är där jag har tittat och letat hela tiden, jag går in direkt från mitt inloggade profil. Jag ser fortfarande inte det jag behöver se; hur jag verifierar min ålder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat sökning med samma sökord där jag blev nekad, det tycks gå bra nu, jag får många förslag på resultat och kan gå vidare.

Google borde vara lite tydligare med sin information så man slapp nervsammanbrott.

Googlade nyss fram uppgiften att om man inte vidtar åtgärder inom 14 dagar så blockeras kontot.  Återstår att se... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...