Gå till innehåll

Vilket moderkort är bäst/mest värde för pengarna av dessa här nedan?


Recommended Posts

Jag förstod att du angav 3000 kronor på skämt. 🙂
Saken är den att moderkortet kommer att hamna under 3000 kronor vad det lider.

OT:

Ja, MediaMarkt valde att lämna Sverige efter att ha försökt slå sig in på marknaden med dunder och brak. De slog sig för bröstet om att hålla de lägsta priserna i Sverige, vilket visade sig inte vara sant.

Emellanåt hade de erbjudanden som var betydligt bättre än sina konkurrenter. Elgiganten har lyckats hålla sig kvar och det var Elgiganten som MediaMarkt riktade in sig på i första hand.
Jag har handlat hos MediaMark vid flera tillfällen när de haft priser som passat mig. I vanlig ordning bryr jag mig inte om vad säljare i butik säger. Majoriteten har ingen aning om vad produkterna kan och inte kan. De har en mall med några få korta anteckningar som de håller sig till.

Beträffande Power så fanns Power i Sverige redan för många år sedan. På 1980-talets början dök det upp butiker under namnet City Stormarknad. Ett svenskt företag. De spred sig över landet och huserade många gånger som en del i COOPs stora varuhus. Under 1990-talets mitt köpte COOP upp hela kedjan av City Stormarknad och bytte i samma veva namnet till Power.

Expert gick in och köpte upp hela Power-delen av COOP för att sedermera gå i konkurs.
Dagens Power är ursprungligen ett danskt företag.

Jag handlade, för min sambos räkning, en dator under Powers "öppningsjippo" i början av veckan. Datorn hon ville ha kunde jag inte plocka från "hyllan" utan fick be en säljare om att fixa fram den åt mig. Den säljaren var trevlig. Jag såg att Power använder samma datorsystem som Elgiganten och sade det till säljaren. Tre av hans kollegor, ålder mellan 25-30 år, hörde detta och vände sig till mig.

"Vi har köpt MediaMarkt och även deras system. Elgiganten hade detta tidigare men har nu bytt".
Jag svarade - Power har inte köpt MediaMarkt. MediaMarkt är ett stort tyskt företag som valt att lämna Sverige.
"Vi har köpt ut MediaMarkt i Sverige och köpt alla deras butiker", sa de tre unisont.
Inte alls, svarade jag. Ni har bara tagit över en del av de butiker MediaMarkt en gång hade. MediaMarkt har lämnar Sverige, inget mer.
Nu blev de tre säljarna riktigt otrevliga och hävdade att jag har fel.

Säljaren som tog hand om mig var fortsatt trevlig. Jag talade om för honom att Power funnits i Sverige för närmare 40 år sedan, vilket han inte visst. Inte så konstigt egentligen då han inte var mer än högst 30 år.

Så mitt första möte med personal hos Power blev blandat. Tre rediga "besserwissar", otrevliga som få, är ett starkt minne från Power denna veckan. De har inget i en butik som hanterar kunder att göra.
En säljare som absolut passar i butik ör inte att förglömma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad som är sant men jag hittade lite information.

Citat

Mediamarkt har cirka 1300 medarbetare i Sverige och Powers uppköp av verksamheten inkluderar alla anställda, varuhus, lokaler och distributionen. Mediamarkt kommer framöver att äga tjugo procent av Power Sverige, men försvinner som varumärke på svenska marknaden. Power tar även över alla kund- och garantiåtaganden från Mediamarkt Sverige.

https://www.mobil.se/nyheter/mediamarkt-lamnar-sverige-29-butiker-far-annat-namn/494295

Citat

Nu kommer de 29 svenska Mediamarkt-varuhusen också att bli en del av varumärket POWER. Medarbetare, varuhus, kontorslokaler och distributionssystem omfattas av förvärvet som förväntas vara slutfört under sommaren 2023. POWER övertar samtidigt alla kundåtaganden och kundgarantier. MediaMarkt kommer att behålla en minoritetsandel om tjugo procent av POWER Sverige.
...
Sammanslagningen med MediaMarkts svenska verksamhet utgör den sista pusselbiten för att ge oss den närvaro som vi har siktat på.

https://www.power.se/kundservice/om-power/press/pressmeddelanden/power-och-mediamarkt-gaar-samman-paa-den-svenska-marknaden/

Citat

I februari kom beskedet att den nordiska elektronikkedjan POWER köper alla MediaMarkts butiker i Sverige. Från 1 augusti blir MediaMarkt officiellt POWER. Då sker det juridiska övertagandet och POWER inleder den stora omvandlingen och tar över alla butiker, lager och anställda samt huvudkontoret.

https://www.power.se/kundservice/om-power/press/pressmeddelanden/power-och-mediamarkt-gaar-samman-paa-den-svenska-marknaden/

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad som är sant eller ej är jättesvårt när man inte får full insyn i det hela. Att MediaMarkt behåller en del av ägandet kanske är en del i Powers övertagande av butikerna. Möjligt att MediaMarkt köpt butikerna de haft och inte, som är vanligast, att lokalerna hyrs.

 

Idag ägs NetOnNet av Komplett. Men på NetOnNets hemsida står det annorlunda:

https://www.netonnet.se/content/customerservice/netonnet-och-komplett-gar-samman

Citat från sidan:

"NetOnNet och Komplett Group går samman och bildar därmed en ledande e-handelsaktör i Norden för hemelektronik. NetOnNet, Komplett och Kompletts dotterbolag Webhallen kommer att fortsätta verka som fristående varumärken. Varumärkena kompletterar varandra och med sina tydliga positioneringar kommer vi att fortsätta att erbjuda attraktiva lösningar för våra kunder."

Faktum är att Komplett betalat 3,7 miljarder kronor för NetOnNet.

Är det sammangående eller är det ett uppköp?

Beträffande Power och MediaMarkt går det inte att få fram uppgifter om att Power köpt MediaMarkt i Sverige. Power har köpt MediaMarkts fysiska butiker men MediaMarkt behåller 20% av ägandet. Power har således inte köpt MediaMarkt på samma sätt som Komplett gjort med NetOnNet. 
MediaMarkt har sålt 80% av sitt innehav. 

Knepig marknad det här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu lekt lite med ASUS-kortet och det var en hel del som var förändrat mot när jag körde ASUS för kanske 10 år sedan, till det bättre vill jag säga.

Är nöjd än så länge. har bara flyttat över disken från mitt AsRock-kort och installerat det som behövs. Ska göra en nyinstallation senare,när tid finns :) .

Väldigt mycket som man justera i UEFI till skillnad från AsRock, och många program som medföljer som man kan installera efter att man installerat ARMOURY CRATE. En nackdel är att det tar ett bra tag ladda ner och installera programmen från ASUS. Lite tajt vid CPU-sockeln att fästa riggen för att hålla pumpen för vattenkylningen och blev även lite tajt högst uppe när jag skulle montera kylaren och fläktarna, är bättre utrymme med AsRock.

En undran, när jag startar upp burken så kommer det fram att jag kan använda F2 eller DEL. för att komma in i UEFI, men vilken F-knapp ska jag trycka på för att få upp bootmeny, t.ex starta från USB-minne, CD/DVD eller en annan disk. Har tryckt o tryckt men inte hittat något, varken i manualen eller på tangentbordet. På AsRock var det F11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att du redan fått kortet och fixat till det.
Ja, det finns väldigt många inställningar i dagens UEFI. Jag bryr mig aldrig om att hämta Crate. Inget jag har användning för.

Alla Asuskort (även datorer) använder F8 för startmenyn. 
För Gigabyte är det F12. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

49 minuter sedan, X-Men sade:

Trevligt att du redan fått kortet och fixat till det.
Ja, det finns väldigt många inställningar i dagens UEFI. Jag bryr mig aldrig om att hämta Crate. Inget jag har användning för.

Alla Asuskort (även datorer) använder F8 för startmenyn. 
För Gigabyte är det F12. 

Tackar för det, ska testa F8 senare .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick chansen att testa ett Intel Arc A580-kort, 8 GB - GDDR6-minne. Hann inte testa så mycket men av det lilla jag hann testa så märkte jag att vid vanlig surf på våra kvällstidningar så blev bilden svart och skrollade jag ner lite kom bilden tillbaka, och skrollade jag uppåt igen så blev det svart igen. Men ska väl säga att jag inte hade gjort någon nyinstallation av Win 10, eftersom jag bytte moderkort i helgen och bara tog och installerade uppdateringar för ASUS och tog bort allt jag såg som tillhörde AsRock, utan använde bara DDU för att avinstallera grafikdrivrutinerna och ladda i den nya för Intel.

Kortet var väldigt tyst, när man surfade eller den stod på "tomgång" så står fläktarna för grafiken helt stilla och börjar arbeta vid belastning, vet inte om det är bra eller dåligt för kortet. Sedan så tar kortet upp drygt 2 platser på chassiet, gick ner över en PCIe-port så den gick inte att använda, men det gör det med mitt MSI AMD RX580-kort.

Körde även Passmark-test och där fick jag runt 10,500 med Intel och strax över 10,000 med AMD, körde även ChrisPC WEI Scores, som påminner om det som fanns i Win 7, kanske även 8:an, kommer inte ihåg riktigt. Bifogar 2 skärmdumpar på WEI.

Men jag kör nog på med mitt AMD-kort tills det ger upp :) .

Till X-Men: F8-fungerade klockrent, tack för tipset.

ChrisPC_WEI_Scores_AMD.jpg.dbf18c5d91da8cf5df49b4ee11b17d07.jpg

ChrisPC_WEI_Scores_Intel.jpg.0cadd235ec9b9d57d442b22f5cc7a2a1.jpg

 

Redigerad av hasse99910
Glömde en rad...
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...