Gå till innehåll

Fungerar DDR4 3200 Mhz ramminnen i HP EliteDesk 800 G2 SFF?


Recommended Posts

Fungerar DDR4 3200 Mhz ramminnen i HP EliteDesk 800 G2 SFF?

 

Jag har nyligen köpt en billig begagnad stationär dator. En HP EliteDesk 800 G2 SFF, och jag ser på Internet att NetOnNet säljer ett kit med två stycken dubbelkanaliga 16 GB DDR4 3200 MHz ramminnen för under 1000 kr. Alltså sammanlagt 32 GB. Dessa två ramminnen är jag sugen på att sätta i HP EliteDesk 800 G2 SFF.

 

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 32GB (... | NetOnNet

 

Fungerar dessa ramminnen i HP EliteDesk 800 G2 SFF?

Jag har idag ett enkanaligt 8 GB DDR4 2400 MHz i HP EliteDesk 800 G2 SFF.

Enligt Referenshandbok för maskinvara HP EliteDesk 800 G2 SFF Business PC, så är datorn tänkt för:

Obuffrade icke-ECC PC4-17000 DDR4-2133 Mhz-kompatibla ramminnen, max fyra stycken ramminnen på sammanlagt 64 GB

 

Bifogar lite uppgifter om datorn som jag har kopierat från programmet Speccy.

 

Motherboard

Manufacturer HP

Model 8054 (U3E1)

Version KBC Version 05.39

Chipset Vendor Intel

Chipset Model Skylake

Chipset Revision 07

Southbridge Vendor Intel

Southbridge Model Q170

Southbridge Revision 31

BIOS

Brand HP

Version N01 Ver. 02.58

Date 2022-07-28

 

RAM

Memory slots

Total memory slots 4

Used memory slots 1

Free memory slots 3

Memory

Type Unknown

Size 8192 MBytes

Channels # Single

DRAM Frequency 1064.6 MHz

CAS# Latency (CL) 15 clocks

RAS# to CAS# Delay (tRCD) 15 clocks

RAS# Precharge (tRP) 15 clocks

Cycle Time (tRAS) 35 clocks

Command Rate (CR) 2T

Physical Memory

Memory Usage 45 %

Total Physical 7.88 GB

Available Physical 4.31 GB

Total Virtual 16 GB

Available Virtual 12 GB

SPD

Number Of SPD Modules 1

Slot #1

Type Unknown

Size 8192 MBytes

Manufacturer Hyundai Electronics

Max Bandwidth DDR4-2400 (1200 MHz)

Part Number HMA81GU6AFR8N-UH

Serial Number 1914383086

Week/year 17 / 18

Timing table

Frequency CAS# Latency RAS# To CAS# RAS# Precharge tRAS tRC Voltage

JEDEC #1 727.3 MHz 10,0 10 10 24 34 1,200 V

JEDEC #2 800.0 MHz 11,0 11 11 26 37 1,200 V

JEDEC #3 872.7 MHz 12,0 12 12 28 40 1,200 V

JEDEC #4 945.5 MHz 13,0 13 13 31 44 1,200 V

JEDEC #5 1018.2 MHz 14,0 14 14 33 47 1,200 V

JEDEC #6 1090.9 MHz 15,0 15 15 35 50 1,200 V

JEDEC #7 1163.6 MHz 16,0 16 16 38 54 1,200 V

JEDEC #8 1200.5 MHz 17,0 17 17 39 55 1,200 V

JEDEC #9 1200.5 MHz 18,0 17 17 39 55 1,200 V

Redigerad av Vinterfiskaren
La till ordet begagnad
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack IT doktorn

Jag tittade på länken du bifogade och enligt denna länk så klarar HP EliteDesk 800 G2 SFF DDR4 2666 MHz ramminnen.

Det är kanske därför bäst att låta bli att köpa de två 16 GB DDR4 3200 MHz ramminnena från NetOnNet?

Om du eller någon annan på forumet kan få fram uppgifter om att HP EliteDesk 800 G2 SFF klarar DDR4 3200 MHz ramminnen så skulle jag vara tacksam eftersom jag är ivrig att köpa minnena från NetOnNet.

Vänliga Hälsningar

Vinterfiskaren

Att minnena DDR4 3200 MHz bara uppnår Hastigheten som DDR4 2133 MHz Ramminnen är ju helt OK. Det viktiga är ju bara att minnena fungerar i datorn.

Redigerad av Vinterfiskaren
Lägger till en mening till nedan.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan även kolla på https://www.amazon.se/amazon.se

Dock har du ju ångerrätt hos båda parterna och kan lämna igen minnena om det ej passar i bästa fall.

Alternativ köper du via tradera, brukar vara billigare.

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kanske får nöja mig med ett kit på 2X8 GB ddr4 2666 MHz två kanals ramminnen, alltså sammanlagt 16 GB istället för de två 16 GB DDR4 3200 MHz ramminnena?

Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2666MHz 16GB (... | NetOnNet

 

till HP EliteDesk 800 G2 SFF

Eftersom det är osäkert om datorn klarar ramminnen på DDR4 3200 MHz?

Det verkar ju som HP EliteDesk 800 G2 SFF ska åtminstone klara ddr4 2666 MHz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv för vana att hålla mig till spec på en dator, vissa datorer är trilska med vissa minnen. Omvänt så är ju frekvensen/MHz på minnet vad det max klarar, så i ditt fall sänks den till vad bussen klarar av i din dator.

Viktigt att kolla upp minnen som du köper att dom har No ECC...........

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

Om du eller någon annan på forumet kan få fram uppgifter om att HP EliteDesk 800 G2 SFF klarar DDR4 3200 MHz ramminnen så skulle jag vara tacksam eftersom jag är ivrig att köpa minnena från NetOnNet.

Vänliga Hälsningar

Vinterfiskaren

För att få fram rätt specifikationer för din dator krävs serienumret. HP har flera olika varianter av din modell och alla avgörs av serienumret. Det lilla jag kan få fram är att din dator kan vara bestyckad med Intel i5-6500. Om så är fallet stöder den processorn minnen upp till 2133Hz. För att processon skall köra med högre minneshastighet måste den överklockas. Det är lättast om moderkortets BIOS stöder funktionen XMP. 
Generellt kan man använda minnen med högre hastighet men de kommer att klockas ner till den hastighet som CPUn klarar som mest. Moderkortet i sin tur kan ha en begränsning i vad det stöder. Märkestillverkare brukar generellt inte skapa en BIOS som fungerar särkilt bra med komponenter utanför de generella specifikationerna. 
Huvudorsaken till det är att supporten skall kunna svara på frågor kring hårdvaran. Om kunde frångår de generella specifikationerna kan supporten därmed säga att komponenterna inte stöds då de inte befinner sig inom specifikationerna. 

Mer hjälp i ärendet kan du få genom att ange serienumret på datorn. Då går det att få fram mer om datorns begränsningar via HPs hemsida.

I ditt fall skulle jag nog hålla mig till minnen som inte har en högre hastighet än 2400MHz eftersom de minnen du har idag fungerar. Stämmer det att du har en Intel i5-6500 klarar den inte högre hastighet än 2133MHz utan att överklockas. Processorn stöder inte heller ECC-minnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack X-Men

Jag var inne med datorns serienummer på HP hemsida och tittade på produktspecifikationerna men jag kunde inte se något om ramminnena.

Det som stod var: Fysiska mått, grafikkort, hårddiskar, ssd diskar, optiska enheter, nätverk och audio.

Eventuellt är jag dålig på att leta och har missat något.

Processorn är en Intel ® Core (TM) i5-6500 cpu @ 3,2 GHz en fysisk processor med fyra kärnor och fyra trådar. Detta säger mig ganska lite eftersom jag vet så lite om detta.

 

Som det verkar idag så ska jag som köpa ett kit med två stycken tvåkanaliga max ddr4 2400 MHz minnen så att det blir sammanlagt 16 eller 32 GB ramminne.

Jag har ju ett 8 GB enkanaligt ddr4 2400 MHz ramminne i datorn och det fungerar ju bra.

Om någon på forumet kommer på något angående detta så kan jag eventuellt ändra mig men det blir troligen ganska snart som jag köper de nya ramminnena.

Jag har tidigare trott att sätter man DIMM ddr4 ramminnen i en stationär dator som ska ha ddr4 så har det blivit rätt bara det har varit DIMM ddr4. Att har man satt i ramminnen med för högt MHz värde så har bara datorn kopplat ner sig till ett lägre MHz värde. Kanske använder jag fel ord. Jag ställde frågorna i början om rätt ramminne eftersom jag var lite osäker om detta med MHz på ramminnena, men min tro var att datorn bara växlade ner farten.

Tack IT doktorn och X-Men för att ni varnade mig för att köpa för snabba ramminnen. Att datorn kanske inte fungerar eller fungerar dåligt om ramminnena har högre MHz värde än vad som datorn ska ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorn du har är en processor som har fyra kärnor i samma kapsel. 
Det innebär att den kapsel som utgör den fysiska produkten är paketerad med fyra stycken processorer. Ungefär som att du har en låda och lägger fyra strumpor i lådan. Lådan är en fysisk låda men innehåller fyra strumpor.

Tekniken som används för din processer kallas för HT, HyperThreading. Det är en speciell teknik som gör att varje processor kan arbeta som om de var två fysiska processorer. 
Slutresultatet blir att din processor kan ses som en enhet som innehåller totalt åtta processorer. 
Om du tittar i Enhetshanteraren kommer den att visa åtta processorer.

Således har du en fysisk enhet som i sin tur innehåller i princip 8 processorer som är ihopkopplade med varandra.

Beträffande minnen så brukar det generellt vara så att minnen med högre klockfrekvens klockas ner om stöd för deras hastighet inte finns för processorn. Moderkort från de stora tillverkarna Asus, Gigabyte och MSI är det normalt inga problem med att sätta i snabba minnen trots brist på stöd för dem.

Märkestillverkare som HP sätter gärna begränsningar i denna funktion för att slippa supportproblem. 
NetOnNet (ägs idag av Komplett) har öppet köp. Du kan således köpa de tänkta minnena, sätta dem i datorn, starta datorn och se om allt fungerar som det skall. Om datorn inte fungerar som den skall kan du lämna tillbaka minnena i sina originalförpackningar och återfå din köpeskilling.

Jag har byggt datorer och byggt med minnen som är snabbare än vad som egentligen är avsett bara för att de snabbare minnena varit billigare i inköp än långsammare. 
Vad skälet är till att du valt just de minnena du länkar till hos NetOnNet vet jag inte. Jag kan inte se NetOnNets hemsida då de blockerar åtkomst till sidan från utlandet.

Som redan nämnt, du har egentligen inget att förlora på att köpa minnena och sätta dem i datorn. Fungerar de, behåll dem, fungerar det inte, lämna tillbaka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att köpa minnena från NetOnNet beror till stor del på att jag bor nära en fysisk NetOnNet butik och att de är billiga. Dessutom så är jag ovan att handla via Internet.

Jag tror i alla fall att jag låter bli att köpa minnena från NetOnNet och försöker få tag i ddr4 ramminnen med en max hastighet på 2400 MHz samt att de är dubbelkanaliga. Eftersom det enkelkanaliga 8 GB DDR4 2400 MHz som sitter i datorn, fungerar bra i datorn.

 

Det jag kan hitta om ramminnena på HP hemsida står i:

Referenshandbok för maskinvara HP EliteDesk 800 G2 SFF Business PC.

Där står det ingenting om 3200 MHz när det gäller ramminnen vad jag kan se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du gärna handlar i en fysisk butik tycker jag att du skall handla de tänkta minnen hos NetOnNet. Möjligheten till att minnena kan fungera är nog hyfsat goda. Eftersom du har öppet köp och får prova varan har du egentligen inte mycket mer att förlora än en eventuell returresa.

2400MHz-minnen på 32GB tillsammans kommer att kosta dig en hel del mer. Kan du tänka dig att ändå handla via internet skulle de här fungera i din dator:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3436349
 

Priset hos Amazon är 770 kronor. 
Minnena är tillverkade av ett välrenommerat företag och håller mycket hög kvalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev tidigare att man kan ha ångerrätt hos båda parterna och kan lämna igen minnena om det ej passar i bästa fall. Det betyder att ångerrätten är lite svår gällande minnen. Beror på vad man nämner vid en reklamation. Har du tur och nämner att jag hade DDR3 så finns större chans.

Därför är det smart av Vinterfiskaren att handla i närbutik, dels snabbare leverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppet köp och bytesrätt – tänk på det här

  • Butiken bestämmer om de ger dig öppet köp eller bytesrätt. Butiken bestämmer också reglerna för öppet köp eller bytesrätt.

  • Se till att du vet vad som gäller när du köper en vara och att det finns med på kvittot.

  • Spara kvittot.

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/oppet-kop-och-bytesratt/

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NetOnNets öppet köp är relativt generöst. Jag har använt mig av det och när det kommer till bruten förpackning tar det litet längre tid för återköp då de vanligtvis vill testa att produkten fortfarande fungerar. 
Beroende på vem som man bemöts av hos NetOnNet kan ärendet ta lite olika tid.

Öppet köp gäller inte för produkter med licenser, abonnemang och liknande.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för alla synpunkter och svar.

Hur viktigt är det med ramminnenas CAS-Latens?

I PDF filen:

Referenshandbok för maskinvara HP EliteDesk 800 G2 SFF Business PC

Står det om ramminnena:

DIMM-modulerna måste även:

Stödja CAS-latens 15 DDR4 2133 MHz (15-15-15 timing)

Innehålla den obligatoriska informationen om JEDEC SPD

Jag ser på Internet DDR4 2133 MHz ramminnen som har CAS-Latens 13.

Jag ser på Internet DDR4 2400 MHz ramminnen som har CAS-Latens 14 andra 16 eller 17

Jag citerar uppgifter från mitt första inlägg nedan angående ramminnet som sitter i datorn:

On 2023-11-08 at 18:00, Vinterfiskaren sade:

RAM

Memory slots

Total memory slots 4

Used memory slots 1

Free memory slots 3

Memory

Type Unknown

Size 8192 MBytes

Channels # Single

DRAM Frequency 1064.6 MHz

CAS# Latency (CL) 15 clocks

RAS# to CAS# Delay (tRCD) 15 clocks

RAS# Precharge (tRP) 15 clocks

Cycle Time (tRAS) 35 clocks

Command Rate (CR) 2T

Physical Memory

Memory Usage 45 %

Total Physical 7.88 GB

Available Physical 4.31 GB

Total Virtual 16 GB

Available Virtual 12 GB

SPD

Number Of SPD Modules 1

Slot #1

Type Unknown

Size 8192 MBytes

Manufacturer Hyundai Electronics

Max Bandwidth DDR4-2400 (1200 MHz)

Part Number HMA81GU6AFR8N-UH

Serial Number 1914383086

Week/year 17 / 18

Timing table

Frequency CAS# Latency RAS# To CAS# RAS# Precharge tRAS tRC Voltage

JEDEC #1 727.3 MHz 10,0 10 10 24 34 1,200 V

JEDEC #2 800.0 MHz 11,0 11 11 26 37 1,200 V

JEDEC #3 872.7 MHz 12,0 12 12 28 40 1,200 V

JEDEC #4 945.5 MHz 13,0 13 13 31 44 1,200 V

JEDEC #5 1018.2 MHz 14,0 14 14 33 47 1,200 V

JEDEC #6 1090.9 MHz 15,0 15 15 35 50 1,200 V

JEDEC #7 1163.6 MHz 16,0 16 16 38 54 1,200 V

JEDEC #8 1200.5 MHz 17,0 17 17 39 55 1,200 V

JEDEC #9 1200.5 MHz 18,0 17 17 39 55 1,200 V

Redigerad Torsdag vid 07:40 av Vinterfiskaren
La till ordet begagnad

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värdet 15 är nästan en standard idag på DDR4-Minnen. Lägre värden är oftast dyrare minnen.

Därför viktigt att köpa samma minnen och ej blanda olika fabrikat.

Skillnaden är marginell för en vanlig användare om man väljer ett lägre värde.

Ju lägre desto snabbare respons.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CL-värdet hänger ofta ihop med hastigheten på minnena. Det är vanligt att CL-värdet blir högre när hastigheten (frekvensen) på minnena ökar.
Som exempel kan vi ta två minnen med olika hastigheter och olika CL-värden.

Minne med hastigheten 2400MHz och CL-värde på 17 presterar sämre än minnen med hastigheten 2666MHz och CL-värdet 19.

Ett annat exempel är att ta ett par specifika minnen som har hastigheten 3200MHz. Vid den hastigheten kan CL-värdet vara 16.
När de klockas ner till 2133MHz får de istället ett CL-värde på 15. Prestandaskillnaden blir marginel och inget du märker av.

Exemplet ovan gäller för Corsair-minne på 16GB.

https://www.corsair.com/us/en/p/memory/cmk16gx4m2b3200c16/vengeancea-lpx-16gb-2-x-8gb-ddr4-dram-3200mhz-c16-memory-kit-black-cmk16gx4m2b3200c16#tab-techspecs

Jag tycker inte du skall lägga någon vikt vid CL-värdet så länge det inte påverkar prisbilden.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu sitter det i datorn HP EliteDesk 800 G2 SFF:

Ett 16 GB DDR4 2400 MHz ramminne i DIMM1 (kanal B), svart DIMM-sockel

Ett 16 GB DDR4 2400 MHz ramminne i DIMM3 (kanal A), svart DIMM-sockel

Enligt PDF filen: Referenshandbok för maskinvara HP EliteDesk 800 G2 SFF Business PC:

Installera de svarta DIMM-socklarna innan de vita DIMM-socklarna.

Eftersom det också står:

För bästa prestanda ska du installera socklarna så att minneskapaciteten sprids så jämnt som möjligt mellan kanal A och kanal B.

SÅ därför får räcka med 32 GB i datorn, två 16 GB ramminnen.

Jag låter därför det enkla ramminnet på 8 GB som tidigare satt i datorn vara urplockat ur datorn.

Kanske skulle datorn gå sämre om jag hade ett enkelkanaligt 8 GB, och två dubbelkanaliga 16 GB ramminnen i datorn, sammanlagt 40 GB istället för som nu 32 GB?

Nedan kopierat från programmet Speccy:

Springa #1

Typ Okänd

Storlek 16384 MB

Tillverkare Corsair

Max Bandbredd DDR4-2132 (1066 MHz)

Delnummer CMK32GX4M2A2400C14

SPD Extern XMP

 

Springa #2

Typ Okänd

Storlek 16384 MB

Tillverkare Corsair

Max Bandbredd DDR4-2132 (1066 MHz)

Delnummer CMK32GX4M2A2400C14

SPD Extern XMP

 

Minnesspringor

Totalt minnesspringor 4

Använda minnesspringor 2

Lediga minnesspringor 2

Om jag fattat det rätt så har dessa minnen fyra kanaler, men datorn klarar bara två kanaler?

Kanske onödigt men jag testade de nya ramminnena som sitter i datorn med Windows minnesdiagnostikverktyg. I Windows 10, Start-Administrationsverktyg för Windows och valde Windows Minnesdiagnostik.

Inga minnesfel upptäcktes av Windows minnesdiagnostikverktyg.

När jag senare gick in i BIOS, efter bytet till 32 GB ramminne så visade sig fönstret POST-fel.

I BIOS gick jag till Systemdiagnostik och i HP PC Hardware Diagnostics UEFI så gjorde jag minnestest, Snabbkontroll av minnet.

Det enda som visades efter Snabbkontrollen av minnet i BIOS med HP PC Hardware Diagnostics UEFI var:

Snabbkontroll av minnet SLUTFÖRT.

Jag gick ur BIOS och in i BIOS igen och denna gång visade sig BIOS som det skulle.

Jag tycker att det ser konstigt ut med de svarta plasthöljena som sitter runt ramminnena.

Jag lät dessa svarta plasthöljen sitta kvar på ramminnena även i datorn.

DSC00619.thumb.JPG.8d5adc8ed006e0184a982a2fff1b817c.JPG

  • Thanks 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De svarta plasthöljena är kylflänsar och skall sitta kvar på minnena. De hjälper kretsarna att hålla sig svala.
Din dator har två kanaler men kan använda två minnesmoduler per kanal. Du använder just nu två kanaler med en minnesmodul per kanal.

Mycket riktigt är det en liten nackdel att ha kvar ett 8GB-minne i den ena kanalen när du har två minnen i vardera kanal. Det fungerar men kan sänka den totala hastigheten minnena har möjlighet till att ge dig.

Det finns ett skäl till att du skall använda de svarta minnesplatserna först så det är bra att du följer HPs instruktioner. 
Trevligt att läsa att du fått allt att fungera.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...