Gå till innehåll

Ansluta produkter till router ComHem GW7557CE-CH över WiFi


Recommended Posts

Jag har köpt en fjärrstyrning, Sensibo Sky, till min värmepump. Den kommunicerar över WiFi med en app i min telefon.
Men fjärrstyrningsh-e-v-t vägrar att ansluta till min router. Om jag använder min telefon (Samsung S20) som hotspot
ansluter styrenheten direkt utan problem. Men försöker jag koppla upp den mot min router är det tvärstopp.
Tilläggas kan att även min GPS (TomTom) vägrar att ansluta till routern, så att det är något systematiskt som är fel.
Men vad?

Några goda idéer om vad jag kan ändra i inställningarna för att komma runt detta? Annars blir det till att skicka tillbaka
grejorna till affären.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att stänga av 5 GHz i routern när du gör anslutningen.

Kolla om det i appen finns något "kompabilitetsläge", kanske ser du bara det efter att ha testat ansluta eller att det finns "More.." någonstans.

Så är det i princip alltid när jag ska ansluta en enhet från Sonoff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken kanal använder routern?
En del enheter har problem med de högsta kanalerna, 12 och uppåt, eftersom de inte är godkända i alla länder.

Finns det andra lokala nätverk i närheten som stör?

Är routern och Sensibo Sky tillräckligt nära varandra så att det blir tillräckligt hög signalstyrka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@X-men 5GHz-bandet använder jag inte. Det är avstängt.

@Cecilia Routern använder kanal 6, men jag bor ute på landet så närmaste grannes
nätverk når inte hit!  Avståndet mellan min router och Sensibo Sky är 5 meter så det
skall inte vara något problem.

@Mikael63 Jovisst är det så. Sensibo Sky öppnar ett eget litet nätverk när man skall
initiera den. Det är ju till för att min surfplatta (eller telefon) skall kunna snacka med
varandra gör man kör set up. Där anger man inloggningsdata till det ordinarie nätverket
och Sensibo Sky skall då växla till det och fortsatt kommunikation sker över det ordinarie nätverket. Men det är där det spricker. Min router vill inte på något vis acceptera
anslutningen från Sensibo Sky.

Forfarande lika förbryllad, men på en högre nivå!

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen bra att du löste det men lösningen är ju inte så jättebra även om du bor på landet.
Vilken kryptering var inställd innan du stängde av den?
Var Samsung-mobilens Hotspot inställd på kryptering (WPA2) när det gick att koppla upp mot den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tillägg till ovanstående. Efter att ha gjort allt färdigt återställde jag min router till ordinarie
inställningar. Då visade det sig att om jag inte har Security inställd på Disabled så
återansluter inte min Sensibo Sky automatiskt efter spänningsavbrott! Enda sättet
att återansluta är att disabla Security. Så dj---la dumt!!!!

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.. tror inte att detta skulle hjälpa men om du stänger av säkerheten och sedan ansluter enheten. I det läget där den då fått en IP-adress av routern kanske du kan reservera just den adressen för den enheten(s MAC-adress).

Kanske routern inte är lika kinkig då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...