Peter Gänström Postad November 19, 2023 Postad November 19, 2023 Jag har köpt en fjärrstyrning, Sensibo Sky, till min värmepump. Den kommunicerar över WiFi med en app i min telefon. Men fjärrstyrningsh-e-v-t vägrar att ansluta till min router. Om jag använder min telefon (Samsung S20) som hotspot ansluter styrenheten direkt utan problem. Men försöker jag koppla upp den mot min router är det tvärstopp. Tilläggas kan att även min GPS (TomTom) vägrar att ansluta till routern, så att det är något systematiskt som är fel. Men vad? Några goda idéer om vad jag kan ändra i inställningarna för att komma runt detta? Annars blir det till att skicka tillbaka grejorna till affären. Citera
Mikael63 Postad November 19, 2023 Postad November 19, 2023 Testa att stänga av 5 GHz i routern när du gör anslutningen. Kolla om det i appen finns något "kompabilitetsläge", kanske ser du bara det efter att ha testat ansluta eller att det finns "More.." någonstans. Så är det i princip alltid när jag ska ansluta en enhet från Sonoff. Citera
Peter Gänström Postad November 20, 2023 Författare Postad November 20, 2023 Icke! Jag släckte ner 5GHz bandet som du föreslog. Ingen skillnad. Några andra goda idéer? Citera
X-Men Postad November 21, 2023 Postad November 21, 2023 Har du provat att ha olika SSID på 2,4GHz-bandet och 5GHz-bandet? Citera
Cecilia Postad November 21, 2023 Postad November 21, 2023 Vilken kanal använder routern? En del enheter har problem med de högsta kanalerna, 12 och uppåt, eftersom de inte är godkända i alla länder. Finns det andra lokala nätverk i närheten som stör? Är routern och Sensibo Sky tillräckligt nära varandra så att det blir tillräckligt hög signalstyrka? Citera
Mikael63 Postad November 21, 2023 Postad November 21, 2023 Är det inte så att Sensibo Sky agerar accesspunkt efter en reset eller liknade och att man manuellt ska ansluta till DET nätverket? Så fungerar Sonoff i kompabilitetsläge. Citera
Peter Gänström Postad November 21, 2023 Författare Postad November 21, 2023 @X-men 5GHz-bandet använder jag inte. Det är avstängt. @Cecilia Routern använder kanal 6, men jag bor ute på landet så närmaste grannes nätverk når inte hit! Avståndet mellan min router och Sensibo Sky är 5 meter så det skall inte vara något problem. @Mikael63 Jovisst är det så. Sensibo Sky öppnar ett eget litet nätverk när man skall initiera den. Det är ju till för att min surfplatta (eller telefon) skall kunna snacka med varandra gör man kör set up. Där anger man inloggningsdata till det ordinarie nätverket och Sensibo Sky skall då växla till det och fortsatt kommunikation sker över det ordinarie nätverket. Men det är där det spricker. Min router vill inte på något vis acceptera anslutningen från Sensibo Sky. Forfarande lika förbryllad, men på en högre nivå! 1 Citera
Peter Gänström Postad November 21, 2023 Författare Postad November 21, 2023 Så där. Då var problemet löst. När jag tog bort säkerhetsalternativen för inloggning accepterade min router begäran om inloggning. MAN VARFÖR DET??????? Men nu fungerar det och tack för engagemang i frågan! 1 1 Citera
Cecilia Postad November 21, 2023 Postad November 21, 2023 Visserligen bra att du löste det men lösningen är ju inte så jättebra även om du bor på landet. Vilken kryptering var inställd innan du stängde av den? Var Samsung-mobilens Hotspot inställd på kryptering (WPA2) när det gick att koppla upp mot den? Citera
Peter Gänström Postad November 21, 2023 Författare Postad November 21, 2023 Ett tillägg till ovanstående. Efter att ha gjort allt färdigt återställde jag min router till ordinarie inställningar. Då visade det sig att om jag inte har Security inställd på Disabled så återansluter inte min Sensibo Sky automatiskt efter spänningsavbrott! Enda sättet att återansluta är att disabla Security. Så dj---la dumt!!!! 1 Citera
Peter Gänström Postad November 21, 2023 Författare Postad November 21, 2023 Mobilen är inställd på WPA2, så varför skulle det inte fungera med andra apparater? Citera
Mikael63 Postad November 21, 2023 Postad November 21, 2023 Hmm.. tror inte att detta skulle hjälpa men om du stänger av säkerheten och sedan ansluter enheten. I det läget där den då fått en IP-adress av routern kanske du kan reservera just den adressen för den enheten(s MAC-adress). Kanske routern inte är lika kinkig då? Citera
Peter Gänström Postad November 22, 2023 Författare Postad November 22, 2023 @Mikael63 Det är möjligt att det kommer att fungera. Eftersom jag har samma problem med min GPS när den skall uppdateras så skall jag ta tag i det förslaget när jag kommer så långt. Men tack för engagemang!! //peter Citera
Mikael63 Postad November 22, 2023 Postad November 22, 2023 En sak till: När vi skulle konfa vår första Sonoff var det lögn i h-e att göra det via min Samsung/Android. Med en iPhone var det inga problem. Citera
Peter Gänström Postad December 3, 2023 Författare Postad December 3, 2023 Jag ger upp. Allt jag försökt har inte gett något som helst resultat. Jag får gå en annan väg för att komma runt detta. Men tack allt engagemang i frågan. //peter Citera
Recommended Posts
Delta i dialogen
Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.