Gå till innehåll

Hur formaterar man Microsoft W10 installations usb?


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

WinUsb.thumb.JPG.c46627d29f74578d8bf4b3fa936c62e5.JPG

W10USB.thumb.jpg.8ffcb6cab7ba1cee1226b8e873b5d6f9.jpg

Hur tar man bort skrivskyddet från Microsoft Windows 10 installations usb, så att man kan formatera det?

Jag ser på youtube att de använder programmen Chipgenius och MPALL till detta. Jag ska försöka lägga en länk här om detta.

How to Format & Reuse the Microsoft Windows 10 Retail USB Flash Drive (Model 1734) - YouTube

Finns det någon som kan förklara hur de gör så att även jag förstår?

Eller finns det något enklare sätt att formatera usb minnena som var med när jag köpte Windows 10 Home och Windows 10 Pro på NetOnNet?

Jag plockade isär ett av usb minnena och tänkte att det skulle gå att stänga av usb minnets skrivskydd mekaniskt, men det gick inte.

Även om usb minnen ofta är billiga så skulle jag ändå vilja kunna använda dessa två usb minnen som vanliga usb minnen.

Åter till att usb minnen ofta är billiga, jag köpte nyligen två stycken 64 GB usb minnen för 69 kr styck på NetOnNet.

Jag är osäker på om Hårdvara och Kringutrustning är rätt ställe att lägga detta på?

 

Jag gjorde en test och hämtade hem programmet ChipGenius_v4_21_0701.rar

Packade upp filerna med programmet 7-zip.

När jag öppnade mappen där ChipGenius_v4_21_0701.exe låg så tog Windows egna antivirusprogram bort ChipGenius_v4_21_0701.exe

 

Redigerad av Vinterfiskaren
Lägger till mera text till inlägget
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
15 timmar sedan, Vinterfiskaren sade:

När jag öppnade mappen där ChipGenius_v4_21_0701.exe låg så tog Windows egna antivirusprogram bort ChipGenius_v4_21_0701.exe

Om du vill använda programmet så får du i så fall inaktivera Defender först. Men jag känner inte till ChipGenius så det är upp till dig om du vill ta den risken.

På sidan https://jasondarkx2.com/how-to-format-windows-10-retail-usb-model-1734/ är en skriven instruktion för användningen av ChipGenius för ditt ändamål, kanske bra att komplettera videon med.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om detta kan hjälpa dig. Kan tyvärr inte ge dig bilder då jag befinner mig i annat land för tillfället.
Notera att det här kommer att radera allt på USB-minnet.

1. Starta Diskhanteraren (du kan gå via Enhetshanteraren. I vänstermenyn finns Diskhantering) utan att USN-minnet är anslutet. Notera vilka diskar du har och vilka nummer de fått (t.ex. Disk 0).

2. Sätt i USB-minnet och se vilket disknummer det får i Diskhanteraren.

3. Skriv i Sök cmd och kommandotolken visas som cmd.exe.

4. Markera Kommandotolken och välj "Kör som administratör ".

5. Kommandotolken är startad om du ser ett svart fönster med vit text. Du kanske redan vet hur Kommandotolken ser ut.

6. Skriv    diskpart       och tryck på Enter/Returknappen.

7. Du skall nu kunnea se att Diskpart har startats.

8. Skriv     list disk    och tryck på Enter/Returknappen.

9. Du skall nu kunna se alla diskar som finns kopplade till datorn.

10. Kontrollera att disknumret som visas i Enhetshanteraren och den diskens storlek stämmer överens med en av disknumren som visas i Kommandotolkens fönster.

11. När du är säker på att du har rätt nummer skriver du     select diskX (till exempel select disk 3, du byter med andra ord ut bokstaven x mot den siffra som USB-minnet har)     och trycker sedan på Enter/Returknappen.

12. Det skall nu stå    Disk x is selected (x = det disknummer du valt).

13. Skriv     clean     och tryck på Enter/Returknappen. OBS! Väljer du fel disk kommer allt på den disken att raderas!

14. USB-minnet bör nu vara rensat.

15. Gå tillbaka till Diskhanteraren. USB-minnet bör nu vara markerad som  RAW. Eventuellt startar du om Diskhanteraren.

16. Du kan nu markera disken, hägerklicka och välja att formatera disken. Den få därefter en Enhetsbeteckning och du kan börja använda USB-minnet som vilket minne som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort Volym är inte tillgängligt för dessa usb minnen i Diskhanteraren i W10.

1-W10USB-Diskhanteraren.thumb.jpg.5163c17a07150184802bbcc4e14a2158.jpg

Jag hämtade hem en äldre version av ChipGenius_v4_19_0319 och denna version av ChipGenius godkände Windows 10 egna antivirusprogram Defender.

Öppnade ChipGenius_v4_19_0319 och kopierade texten om usb minnet till programmet Anteckningar.

Jag tog nu hem MPALL_F1_9000_v513_0C men det misslyckades för mig att fixa till det usb minnet som jag provade. Gjorde likadant med MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A detta misslyckades också.

Nu visar det Disk 1 Inget medium i Diskhanteraren.

I kommandotolken har jag också misslyckats med detta.

2-ChipG.thumb.jpg.13a61aa30f77971e87179a98a324f623.jpg

3-MPALL_F1_9000_v513_0C-DG.thumb.jpg.e57e23eeb6f09ac4c575b682a7fdad0a.jpg

4-MPALL_F1_9000_v513_0C-DH.thumb.jpg.9a02cb101ae2fdc89bda53e086c70a74.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade på nytt att få bort skrivskyddet från Microsoft W10 installations usb och formatera usb minnet.

Jag använde programmet MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A.

Det verkade som det var viktigt i mitt fall att använda Controller PS2251-07, Burner File BN07V502TAW.BIN, och Firmware File FW07V50253TW.BIN för att få allt att fungera bra.

Nu så låste programmet MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A upp skrivskyddet och formaterade usb minnena till FAT32.

När jag kom på hur jag skulle göra så gick allt snabbt att fixa. Var bara datorns usb 2 uttag som fungerade till detta.

Jag har ännu inte provat att lägga något på usb minnena, blev nyss klar med detta, men allt verkar se bra ut.

Det var Cecilas länk som var lösningen, men jag väntar med att markera det inlägget som lösning tills jag har orkat prova usb minnena ordentligt. Jag ser nu att X-Mens lösning också är bra, vi får se vilken jag väljer som lösning. Tittade på X-Mens länk efter att jag skickat mitt senaste inlägg.

För den som är intresserad: Se eventuella bifogade bilder och eventuella länkar.

How to Format Windows 10 Retail USB (Model: 1734) | JasonDarkX2

How to Format & Reuse the Microsoft Windows 10 Retail USB Flash Drive (Model 1734) - YouTube

1-Chipgenius-V4-19-0319.thumb.jpg.37d62d9aca736da8eba0a4a26f7ad2ee.jpg

2-MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A.thumb.jpg.5747aac02a107739058115870a2e70fd.jpg

3-MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A.thumb.jpg.a53b92048edf82c4f60621d7d880e2f9.jpg

4-MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A.thumb.jpg.9a10526c366f1a5f1c51267d1dd6ad5b.jpg

5-MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A.thumb.jpg.e39f01de62c6eaf0e6866d08ee8b111b.jpg

Jag glömde visa att man ska klicka på start i sista fönstret.

Redigerad av Vinterfiskaren
Jag ser nu att X-Mens lösning också är bra, vi får se vilken jag väljer som lösning. Jag glömde visa att man ska klicka på start i sista fönstret.
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är möjligt att i min lista för Diskpart kan använda följande kommando och använda det som punkt 12,5.

12,5: Skriv     attributes disk clear readonly     och tryck på Enter/Returknappen

Med det tillägget är det fullt möjligt att Diskpart kan ta bort skrivskyddet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning för Internetsidan  www.usbdev.ru/files/chipgenius/

Microsoft Bing sökmotorn visar denna sida högst upp i sökresultatet när jag söker på Chipgenius.

Här hämtade jag Chipgenius_v4_21_0701.rar det var denna version av Chipgenius som Windows Defender slängde bort på en gång efter att 7-zip hade lagt filerna i en mapp och jag öppnade denna mapp.

För mig blev det rätt när jag först gick till sidan https://www.youtube.com/watch?v=VmyAHmCvILA och vidare via länk till  chipgenius.en.lo4d.com/windows och här valde att hämta Chipgenius 4.21.0701 nu blev jag skickad till  chipgenius.en.lo4d.com/download och här hämtade jag hem ChipGenius_v4_19_0319.

Denna version av Chipgenius fungerade som den skulle och visade information om usb minnet som satt i datorn.

För att hämta hem programmet MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A som tog bort skrivskyddet och formaterade Microsoft W10 installations usb minnet gick jag först till https://www.youtube.com/watch?v=VmyAHmCvILA och via länk vidare till  www.usbdev.ru/files/phison/mpall/ detta fungerade för mig.

Det blir inga Internetlänkar här. De som är intresserade kan använda länkarna som finns tidigare i tråden.

Kan dessa två program kanske användas till att fixa andra usb minnen som krånglar?

Skriver till, Ajdå det blev Internetlänkar, det blev fel.

2023-11-25 jag försöker lägga till text och en bild. De två usb minnena som formaterades med programmet MPALL_F1_7F00_DL07_v503_0A blev långsamma vid kopiering till dem.

Lngsammausbminnen.jpg.ea0ff46c87c63595eef8db4b6c33ccd5.jpg

Jag lägger till lite mera text om usb minnena. Ingen är kanske intresserad, men 2023-11-28 så gick filöverföringen från ett av usb minnena till en intern mekanisk hårddisk fort. Så därför verkar usb minnena helt OK.

Redigerad av Vinterfiskaren
Tagit bort länkar som inte går till YouTube. 2023-11-25 jag försöker lägga till text och en bild. Jag lägger till lite mera text om usb minnena.
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...