Gå till innehåll

Blå skärm omstart


Olle35

Recommended Posts

11 timmar sedan, IT doktorn sade:

Anser om nån begär hjälp och tips via forumet så vill personen få snabb och korrekt rådgivning.

Följer man denna tråd så har jag satt denna diagnos som service tekniker sen 45år tillbaka. Servar i snitt 5 datorer/dag

Att sätta en 100% diagnos online är svårt vid liknande symtomer.

Anser att rabbla upp olika tips och förslag inför en person som är novis leder bara till osäkerhet.

Mitt förslag gällande tryckluft rengöring skadas ingenting om man är försiktig. Med sunt förnuft kommer man långt.

Har man nått konkret att ge då ställer man upp på detta forum.

Beklagar att du tar illa vid dig av mina inlägg. Jag hade inte tänk skriva något i tråden men kom till en punkt då det var dags.
Jag har följt tråden och jag är frågande till hur problemlösningen görs.
Du skriver att TS skall få "snabb och korrekt rådgivning". Det är en inställning som är bra. Du skriver att du gjort service på fler än 82000 datorer till dags dato. Det bör innebära en gedigen erfarenhet av datorer. Men varför inte dela med dig av det? Du skriver vidare att TS är en novis person gällande datorer.

Är det korrekt rådgivning att meddela TS att ta med sig sin dator till en bilverkstad, alternativt cykelverkstad, för att använda deras tryckluft till att blåsa datorn?
Är det korrekt rådgivning att inte upplysa TS om risken med att göra en sådan åtgärd utan att blockera fläkten så den inte fungerar som en generator?
Är det korrekt information att upplysa TS om att lite damm på minneskorten kan orsaka kortslutning medan ett lager damm på moderkortets komponenter inte innebär samma risk? Dammet på moderkortet kommer från den eventuella tryckluftsblåsningen på en bilverkstad, alternativt cykelverkstad.
När man läser igenom tråden florerar det av en massa "rabblande av olika tips", detta till en person som du anser vara en novis, vilket är tvärt emot dina egna åsikter. Hur korrekt rådgivning är det?
Är det korrekt rådgivning att be en novis att uppdatera BIOS?
Är det korrekt rådgivning att be personen uppdatera BIOS utan att först ta reda på vad den nya BIOS-versionen åtgärdar? Alla som jobbar med datorer vet riskerna med att uppdatera BIOS då det är väsentligt att man använder exakt den version som datorn skall ha. 

Med erfarenhet av att ha servat fler än 82000 datorer fram till dags dato, borde informationen då inte vara bättre?
 

On 2024-03-12 at 13:20, Olle35 sade:

I september uppgradera jag från Windows 10 till 11 och fick i samband med det problem att den fastna i det blå. Ni hjälpte mig i september göra helt ny ominstallation av Windows 11 istället. 

Varför är informationen i TS inlägg ovan inget av vikt? Varför finns det inget i tråden som hanterar något av detta?
Inledningen av tråden, där Cecilia började på ett spår som går att härleda till TS inlägg ovan, var en bra början.

Med erfarenhet av att ha utfört service på fler än 82000 datorer till dags dato, varför tas det ingen hänsyn till den information som TS ger, som i inlägget ovan?
Om TS dator fungerade fint med Windows 10 men ger blåskärm när datorn installeras med Windows 11, är det då logiskt att leta efter fel i hårdvaran?
Är det logiskt att be den "novisa" TS att uppdatera BIOS utan att ta reda på om en ny BIOS-version innebär att problem med Windows 11 fixas? Är det värt den risken att uppdateringen av BIOS görs av en "novis"?
Om blåskärmen orsakas av dammproblem, som i sin tur genererar temperaturproblem, som i slutändan orsakar blåskärm, varför finns inte förslaget att installera ett litet program som visar CPU-, GPU- och moderkortstemperaturen? 
Var finns erfarenheten från att ha utfört service på fler än 82000 datorer i tråden?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar inte illa vid mig och självklart skall även andra hjälpa till om dom vill. Jag brukar bedöma kundens kunskap innan jag ger nått råd där jag kan leda han till förslag. Biosen är ju en Exe fil och skrev att han skall läsa och göra som det står i texten. Annat om jag gett tips att lägga bios på ett Usb-minne och bootat om för att uppdatera den vägen, där avstod jag. Likaså att föreslå att han skulle ta datorn till en bilverkstad,cykel verkstad eller en bekant i en villa för att renblåsa datorn är väl ett smart tips istället för att köpa en kompressor?

Får han ej till datorn så nämde jag att han skulle lämna in den till nån kunnig bekant eller verkstad för kostnads förslag.

Symtomen i detta fall kan ha flera orsaker och biosen kan vara en orsak likaså minnet och HDD m.m. Det första jag själv gör i dylika fall är att göra en diagnos, updatera Bios och rengöra datorn, nätdel, fläktar, kolla upp minnen så det fungerar först. I en stationär dator spärrar man först fläktarna innan renblåsning precis som X-men nämner likaså i en laptop. Men om laptopen ej är demonterad, så brukar jag renblåsa dem på detta vis i denna tråd, även privat utan problem. Man skall absolut inte dammsuga en dator inuti.

Damm är orsaken till många problem i elektronik med följdfel om detta ej tas bort. Tex. Moderkort, ram-minnen m.m. Pga: Statisk elektricitet.

Jag jobbar som tekniker med avancerad elektronik och servar datorer/mobiler/Radio/Tv/kommunikations system/satellitsystem m.m. Byten av komponenter under mikroskop m.m. Samt har även egen verksamhet som hobby. Så min vardag är ständig service och sett det mesta i området. Så erfarenheten torde nog finnas😇

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Frågan är hur jag ska göra om jag ska kolla kring att lämna in datorn eller avvakta lite se om problemen fortsätter? Idag starta den fint igen. Är även inne på köpa en dator till vilket fall som helst i vår sommar. Isåfall funderar jag på lämna in den när jag fått den nya. 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Olle35 sade:

Frågan är hur jag ska göra om jag ska kolla kring att lämna in datorn eller avvakta lite se om problemen fortsätter? Idag starta den fint igen. Är även inne på köpa en dator till vilket fall som helst i vår sommar. Isåfall funderar jag på lämna in den när jag fått den nya. 

Datorn fungerar utan blåskärm med Windows 10. Vid uppgradering till Windows 11 visas blåskärm då och då.
Att det beror på ett hårdvarufel är i min värld inte logiskt.

Redigerad av X-Men
Korrigering av text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man lägger in Linux som en sk. dual boot kommer ju exakt samma hårdvara att användas. Man skulle dessutom kunna lägga in ett skript som startar om datorn efter 60 sekunder. Starta upp datorn och låt den starta om en hel natt - kommer den att jobba på så eller kommer den att ha "haltat" någonstans?

Jobbar den på kan du ta bort skriptet och köra Linux i stället 😎

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
25 minuter sedan, Mikael63 sade:

Om man lägger in Linux som en sk. dual boot kommer ju exakt samma hårdvara att användas. Man skulle dessutom kunna lägga in ett skript som startar om datorn efter 60 sekunder. Starta upp datorn och låt den starta om en hel natt - kommer den att jobba på så eller kommer den att ha "haltat" någonstans?

Jobbar den på kan du ta bort skriptet och köra Linux i stället 😎

Kör nog hellre Windows 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...