Gå till innehåll

Guide starta UEFI BIOS inifrån Windows 10.


Vinterfiskaren

Recommended Posts

Hinner du inte gå in i UEFI BIOS innan Windows 10 startar så kan du istället gå in i UEFI BIOS när Windows 10 har startat.

För att gå till UEFI BIOS inifrån Windows 10 går man till Start,  Inställningar,  Windows Update eller Uppdateringar och säkerhet, Återställning,  Avancerad start välj Starta om nu, i det blå fönstret som heter Välj ett alternativ väljer man Felsök

Avancerade alternativ,  UEFI-inställningar, Nu så bör man vara i det blå fönstret UEFI-inställningar, här väljer man Starta om.

Efter denna omstart bör man vara inne i datorns UEFI BIOS.

Vänta, det verkar räcka med att klicka på Start och klicka på AV/på, håll ner Shift tangenten starta om datorn och fortsätt att hålla ner Shift tangenten tills man kommer till det blå fönstret som heter Välj ett alternativ, släpp Shift tangenten och välj, Felsök, Avancerade alternativ,  UEFI-inställningar,

Nu så bör man vara i det blå fönstret UEFI-inställningar, här väljer man Starta om.

Efter denna omstart bör man vara inne i datorns UEFI BIOS.

Det ska också gå att göra en genväg att ha på skrivbordet för att kunna gå in i UEFI BIOS enligt Pc för Alla.

Högerklicka på skrivbordet välj Nytt Genväg och skriv: shutdown /r /fw /f /t 0

Kom ihåg alla mellanslag, klicka på nästa och ge genvägen till BIOS ett namn, jag kallade den UEFIBIOS och klicka på slutför.

Min genväg till BIOS fungerade bara om jag högerklickade på den och valde Kör som administratör

1-Startaom.jpg.f01117a363a049c35971376d4c22b821.jpg

2-GenvgUEFIBIOS-test3.thumb.jpg.245c7f10f2e364395aedd60629fd04ae.jpg

Den som är intresserad kan titta på länkarna nedan ifall min Guide om detta är dåligt gjord, otydlig, svår att förstå och kanske innehåller fel:

How to enter the BIOS on Windows 10 | Laptop Mag

How to Enter the BIOS on Any PC: Access Keys by Manufacturer | Tom's Hardware (tomshardware.com)

How to enter UEFI (BIOS) on Windows 10 PCs | Windows Central

Så skapar du snabba genvägar till datorns bios - PCforAlla

How to Enter BIOS in Windows 10 and Windows 11 (Boot into UEFI) (youtube.com)

Fastest way to access BIOS and UEFI settings on Windows 10 or 11 (youtube.com)

https://www.youtube.com/watch?v=0NGe3athi3Q

Har man både Windows 10 och Windows 11 installerat så bör man från Windows blå Starthanterare kunna komma till UEFI BIOS.

I starthanterarens blå fönster som heter Välj ett Operativsystem. Välj där Ändra standardinställningar eller välj andra alternativ, Välj andra alternativ, Felsök, Avancerade alternativ, UEFI-inställningar, Nu så bör man komma till ett blå fönster som heter UEFI-inställningar, välj här Starta om.

Efter detta så bör datorn starta om och vara inne i UEFI BIOS.

Det går förhoppningsvis att göra så här om man har svårt att komma in i BIOS vid start.

I min HP EliteDesk 800 G2 SFF kommer jag in i BIOS om jag trycker på Esc och håller den intryckt innan jag trycker på datorns påslagningsknapp, men jag har suttit vid andra datorer där det har varit svårt att komma in i BIOS vid start av datorn.

Jag hoppas att någon mer än mig kan vara intresserad av detta.

Guiden gäller bara UEFI BIOS.

Kanske kan, vill en administratör redigera guidens text så den blir mer lättläst?

  • Like 2
  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 månader senare...
Postad (redigerade)

Hej,

För det första bör man inte (min egen rekommendation) ha Fast boot aktktiverat i BIOS > Boot meny > Fast Boot Enabled
Andemeningen till detta är att det visserligen gör att Windows startar upp snabbare, men sen har det absolut ingen betydelse.
Tvärtom, om man har t.ex. ett korrupt program eller drivrutin alt. en systemfil i Windows - så ligger detta kvar i minnescellerna vid nästa uppstart.

Har man däremot stängt av Fast boot (Disable) så stängs datorn av och väntar man i minst 10 sek. så att alla kondensatorer urladdats, så finns absolut ingenting kvar i minnescellerna vid nästa uppstart.

För det andra:
UEFI BIOS jag tror du kommer att upptäcka att det första tar ut det andra, om inte varför vill du ändra i detta?
Alla UEFI inställningar som är av betydelse ska helst utföras från BIOS-setup meny, men i vissa fall på särskilda datorer finns inte detta alternativ och då är man tvingad att gå in i Windows meny som du beskriver.

Men detta är väldigt sällsynt och egentligen ingenting man behöver bekymra sig om.
Mvh, Flyfisherman

Redigerad av Flyfisherman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Flyfisherman sade:

För det första bör man inte (min egen rekommendation) ha Fast boot aktktiverat i BIOS > Boot meny > Fast Boot Enabled
Andemeningen till detta är att det visserligen gör att Windows startar upp snabbare, men sen har det absolut ingen betydelse.

Tror det blev lite sammanblandning här, "Fast Boot" i UEFI/BIOS och "Snabb start" ("Fast Startup") i Windows. Med "Fast Boot" hoppas en del möjligheter över i UEFI/BIOS medan "Snabb start" läser in från hårddisken det Windows sparade där från den senaste avstängningen, för att Windows ska starta lite snabbare.

Förutom nackdelar med "Snabb start" som beskrivs i artiklarna så kan det bli problem vid återställning från imagefiler gjorda av partitioner och diskar.

[NUC] Using Fast Boot in Visual BIOS | Official Support | ASUS Global
How to enable or disable Fast Boot in UEFI/BIOS in Windows 11/10 (thewindowsclub.com)

Ser jag inte fel i hastigheten så blandas begreppen ihop i den här artikel.
Fast Boot in BIOS: Pros and Cons Explained (linkedin.com)

Här beskrivs endast BIOS, ingen sammanblandning med "Snabb start" i Windows.
How to Enable or Disable Secure Boot and Fast Boot in BIOS (linkedin.com)

(Länkar till de "första bästa" artiklar jag fick träff på vid googling.)

 

1 timme sedan, Flyfisherman sade:

Alla UEFI inställningar som är av betydelse ska helst utföras från BIOS-setup meny, men i vissa fall på särskilda datorer finns inte detta alternativ och då är man tvingad att gå in i Windows meny som du beskriver.

Här uppfattar jag att Vinterfiskaren beskriver ett sätt att komma in i UEFI/BIOS om man t ex inte hinner med när datorn startas. Man gör det inifrån Windows, men det blir en omstart av datorn som tar en till UEFI/BIOS. Om det också finns möjligheter att göra inställningar i UEFI/BIOS direkt från Windows vet jag inte.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanblandning på vilket sätt?
Jag beskrev exakt vad som sker, inte på vilket media specifikt.
Eftersom jag har elektronik-teknisk bakgrund så svarar jag enligt detta, kan hända att inte det blir i överensstämmelse med det som avses ibland.
Jag ber om ursäkt för detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
17 timmar sedan, Flyfisherman sade:

För det första bör man inte (min egen rekommendation) ha Fast boot aktktiverat i BIOS > Boot meny > Fast Boot Enabled
Andemeningen till detta är att det visserligen gör att Windows startar upp snabbare, men sen har det absolut ingen betydelse.
Tvärtom, om man har t.ex. ett korrupt program eller drivrutin alt. en systemfil i Windows - så ligger detta kvar i minnescellerna vid nästa uppstart.

Har man däremot stängt av Fast boot (Disable) så stängs datorn av och väntar man i minst 10 sek. så att alla kondensatorer urladdats, så finns absolut ingenting kvar i minnescellerna vid nästa uppstart.

Jag utgår från att du menar internminnet när du skriver "minnescellerna". Utifrån det antagandet är uppgifterna ovan inte korrekta.
Om en dator stängs av förlorar internminnet all data och det påverkas inte av BIOS-inställningen "Fast Boot". Det är först när man använder funktionerna "Strömsparläge" eller "Viloläge" i Windows som internminnen kan behålla en del information, liksom vid en omstart av datorn. Det är vid en uppdatering av OS eller drivrutiner och omstart av datorn som eventuellt kan bli problematisk om Fast Boot är aktiverad. 

Vid en avstängning av en dator ligger inget kvar i internminnet. Således påverkas inte en ny uppstart av Windows av något som skulle kunna ligga kvar i internminnet.

17 timmar sedan, Flyfisherman sade:

Alla UEFI inställningar som är av betydelse ska helst utföras från BIOS-setup meny, men i vissa fall på särskilda datorer finns inte detta alternativ och då är man tvingad att gå in i Windows meny som du beskriver.

Du har missförstått TS information!

TS visar hur man kan aktivera BIOS-läget genom att gå via Windows. De som inte hinner aktivera BIOS-läget vid uppstart kan använda sig av de instruktioner som TS ger just för att kunna aktivera BIOS-läget. Det är helt enkelt ett annat sätt att aktivera BIOS-läget. 
Vid uppstart av en dator kan BIOS aktiveras med knapptryckning på tangentbordet. Det är olika tangenter beroende på fabrikat av dator/moderkort.
TS instruktion innebär att användaren inte behöver tänka på vilken tangent som skall aktiveras för att frammana BIOS-läget. Genom förfarandet startar datorn om och aktiverar BIOS-läget vid omstart.

Inga ändringar av BIOS sker medan Windows körs, om man följer TS instruktioner. Allt sker i BIOS-läget, precis på samma sätt som när man aktiverar BIOS-läget vid start av datorn.

Redigerad av X-Men
Lagt till lite information
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, X-Men sade:

Det är först när man använder funktionerna "Strömsparläge" eller "Viloläge" i Windows som internminnen kan behålla en del information, ...

Bra inlägg och information, men "Viloläge" stänger av datorn helt (förutom den lilla ström som behövs för att startknappen ska fungera).

En liten sammanställning av tidigare information i tråden.

Fast boot - i BIOS
"Med Fast boot aktiverat startar bios bara de nödvändigaste komponenterna för att sedan kicka igång operativsystemet."
Så kommer du igång med bios - PCforAlla

Snabb start (Fast Startup) - en inställning Windows
"När du klickar på Stäng av i Windows 10 stängs Windows inte alls av helt. I stället sparas en del av datorns tillstånd så att den kan starta snabbare."
Okända knepet som stänger av datorn på riktigt - PCforAlla
(Här sparas inga öppna program eller öppna dokument.)

Strömsparläge - i Windows
"Men om du lämnar datorn oanvänd en stund går den normalt in i vad som kallas strömsparläge. Alla öppna program sparas i minnet och datorn stängs nästan av, bortsett från att minnet och några andra viktiga komponenter hålls i gång."
Strömsparläge eller viloläge – så väljer du rätt - PCforAlla

Viloläge - i Windows
"Strömsparläge ska inte förväxlas med viloläge. Detta fungerar likartat, men allting sparas i stället till hårddisken och datorn stängs av helt – den drar ingen ström."
Strömsparläge eller viloläge – så väljer du rätt - PCforAlla
(Även med Viloläge så sparas öppna program och öppna dokument, fast på hårddisken i stället för i internminnet.)


Tråden avser i grunden UEFI/BIOS men efter att "Fast boot" sammankopplades med Windows så kan det väl vara relevant att reda ut detta.
 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...