Gå till innehåll

Kommer inte åt nätverket på nya datorn


Lasse B
Gå till lösning Löst av Adad,

Recommended Posts

Fråga, köpt en ny dator, formaterar om den.

Har samma konto på båda datorerna, men när jag formaterar om den nya datorn, så kommer den inte åt det trådlösa nätverket, har fastnat där, någon som vet om det handlar om inställning på den gamla, där kommer jag åt nätverket Wi Fi.

Tacksam för hjälp med detta.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att formatera en dator behöver man inget nätverk. Menar du att installationen av Windows har stannat av därför att installationsprogrammet inte hittar ett nätverk?
Kan du koppla datorn med nätverkskabel till routern?

När du skriver "Ja Ja." menar du då att du har blockerat okända datorer i routern?
I så fall får du ändra tillbaks det med hjälp av den gamla datorn.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är något förvånad över att du formaterar om disken i en nyköpt dator. Utgår från att den är köpt med operativsystemet förinstallerat.
Om det är så att datorn är förinstallerad med Windows vid nyköpet kan problemet ligga i att drivrutin för nätverkskortet för trådlös uppkoppling inte finns i Windows 11-installationsfilerna. 

Om det är som Cecilia skriver, att du inte kommer förbi steget i den slutliga installationsfasen där Windows 11 kräver att du är ansluten till ett nätverk för att komma vidare går det att hoppa över det steget. För att hoppa över steget gör du så här:

1. Håll nere Skift-knappen och tryck på knappen F10 på tangentbordet.
2. Kommandotolken öppnas (ett svart fönster med vit text).
3. Skriv      oobe\bypassnro
4. Tryck på Enter/Returknappen
5. Datorn startas om och börjar om från första steget i slutinstallationen.
6. När du kommer till kravet på att ansluta datorn till nätverk kan du denna gången hoppa över det steget och fortsätta.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, Lasse B sade:

går inte att skriva in något, markören bara blinkar???

Du måste markera fönstret för att kunna skriva. Det räcker inte med att fönstret öppnas och sedan skriva.
Om fönstret inte markeras vet inte tangentbordet vart tecknen skall vara.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OPk, nu går det att skriva, men får inte till slash till vänster föra kommer ? sen + men det andra får jag inte till, hur ??

Ursäkta mina frågor, jag är inte så purung längre, lite svårare att fatta då, men gör så gott jag kan.

Frågan är hur jag får till det tecknet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...