Gå till innehåll

Grafikkort, val av dator


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Datorn som man skulle ersätta, kommer inte in fär om ca 1 månad, nu fick jag två förslag på andra.

Undrar nu, vilket med grafikkort är att föreslå, den med Intel Iris Processor Intel Core 5  eller AMD Raderon, Processor AMD Ryzen  tacksam för ett förslag.

Funderar på denna HP Pavilion Plus Laptop 14-ey0021no, ni som kan, verkar det vara en bra dator, tacksam för hjälp.

Vilket är att föredra, Intel Core eller AMD, tror jag det heter

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Lasse B sade:

Datorn som man skulle ersätta, kommer inte in fär om ca 1 månad, nu fick jag två förslag på andra.

Undrar nu, vilket med grafikkort är att föreslå, den med Intel Iris Processor Intel Core 5  eller AMD Raderon, Processor AMD Ryzen  tacksam för ett förslag.

Funderar på denna HP Pavilion Plus Laptop 14-ey0021no, ni som kan, verkar det vara en bra dator, tacksam för hjälp.

Vilket är att föredra, Intel Core eller AMD, tror jag det heter

Lasse

Såväl AMD som Intel har ett flertal olika varianter av processorer, inte enbart för stationära utan även för bärbara datorer.
När jag söker på nätet efter datorn du nämner innehåller den en AMD Ryzen 5 7540U - processor. För att kunna jämföra grafikkretsen i denna processor med en Intel-variant måste den exakta modellbeteckningen finnas. 

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930X2EA&opt=UUW&sel=NTB

Såväl AMD som Intel tillverkar fantastiska processorer och de fungerar båda mycket likvärdigt. Vanligtvis ger AMD lite mer valuta för pengarna men inte i alla lägen.

Återkom med antingen datormodell eller processormodell för att en jämförelse skall bli möjlig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har bestämt mig, det blir någon av dessa två datorer dom får skicka hem till mig.

Vad tror du om dessa två, vilken verkar mest ok.

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0005no 

HP Pavilion Plus Laptop 14-eh1085no

Dom verkar vara lika, vet ej vilken jag skall välja, vad tror du ??

Har kollat lite, men inte så haj på vad det är för stor skillnad på dessa två datorer.

Lasse

 

Lasse

 

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är två lite olika datorer. Vilken du skall välja beror lite på vad du prioriterar.

Bäst prestanda har 1085 men till kostnaden av högre energiförbrukning.
0005 har en driftstid på upp till 13 timmar på batteridrift.
1085 har en driftstid på upp till 9 timmar på batteridrift.

Är driftstiden av betydelse för dig tar 0005 pluspoäng.
Är prestandan av betydelse för dig tar 1085 pluspoäng.

Är Thunderboltanslutning av betydelse för dig tar 005 pluspoäng då jag inte kan se att 1085 har Thunderbolt.

Om högre bildfrekvens än 90Hz är av betydelse för dig tar 0005 pluspoäng då den klarar 120Hz medan uppgiften för 1085 är satt till max 90Hz.

För övrigt är de i princip identiska. Vikten för 0005 är 1,38 kg medan den är 1,41 kg för 1085. Det blir i praktiken samma. 

Är det i första hand prestandan hos datorn som är av vikt för dig är det 1085 som är det bästa valet. Processorkraften är betydligt högre än hos 0005. 
Du får väga in alla de andra parametrarna för att göra det val som passar dig bäst. Här är länkar till de två datorer jag tror det rör sig om, utifrån din information:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details
 

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=8h3z1ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Oj Oj Oj vilken bra beskrivning du gjort åt mig, Toppen.

Kommer nog beställa 0005.

Vad är egentligen Thunderbolt till för ?? Sista frågan för i kväll.

Den dator jag skickade tillbaka, hade Thunderbolt C, i det uttaget hade jag satt nätverkskabeln, och i den andra C, laddningskabeln.

Är det ok att ha nätverkskabeln i uttaget C, med thunderbolt ??

Tycker du att 0005 verkar vara en bra dator ??

 

Sen skall jag lugna ner mig med flera frågor.

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lasse B sade:

Oj Oj Oj vilken bra beskrivning du gjort åt mig, Toppen.

Kommer nog beställa 0005.

Vad är egentligen Thunderbolt till för ?? Sista frågan för i kväll.

Den dator jag skickade tillbaka, hade Thunderbolt C, i det uttaget hade jag satt nätverkskabeln, och i den andra C, laddningskabeln.

Är det ok att ha nätverkskabeln i uttaget C, med thunderbolt ??

Tycker du att 0005 verkar vara en bra dator ??

 

Sen skall jag lugna ner mig med flera frågor.

Lasse

Jag förmodar att du menar nätaggregatet när du skriver "nätverkskabel i uttaget C". Detta eftersom det inte finns, vad jag kan se, uttag för nätverkskabel. Kanske jag har fel och du får korrigera mig i så fall.
Nätaggregatet har en USB-C-anslutning och bör således fungera fint i Thunderbolt C.

Vad Thunderbolt är kan vara bäst att låta dig läsa om det på nätet än att jag förklarar för dig. För mig är Thunderbolt 3 en mycket modern teknik av SCSI, (uttalas allmänt som "skussi") som jag använde under slutet av 1990-talet och fram till 2008. 

Intel är uppfinnaren av Thunderbolt medan Apple var det första företaget som hade anslutningen på en av sina produkter. Här kan du läs om Thunderbolt på Intels hemsida:

https://www.intel.com/content/www/us/en/architecture-and-technology/thunderbolt/overview.html
 

Kjell och Co har en helt okej berättelse om Thunderbolt och på svenska. Du kan läsa om Thunderbolt här:

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/externa-anslutningar/thunderbolt
 

Själv har jag aldrig haft användning för Thunderbolt. Kanske det blir så i framtiden. 
Jag tycker att både 0005 och 1085 verkar vara ypperliga datorer av hög klass och kvalitet. Hölje i aluminium, OLED-skärmar, snabba minnen, bra processorer, SSD på 512GB och stöd för den senaste versionen av trådlös uppkoppling är bara några saker som är positiva. Du bör vara medveten om att spelprestandan inte är särskilt god. De klarar enklare spel. Som kontorsdatorer och i viss mån bild- ljud- och videobearbetning (i synnerhet 1085) är något som de båda klarar bra. Inte som renodlade datorer för ämnet men för gemene man är det väl kompetenta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har en adapter till nätverkskabeln, som är till USB C.

När det gäller spel, så har jag aldrig och kommer inte spela, inte intresserad av det, lite gammalmodig som jag är.

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sista fråga, från min dotter.

På min kommande dator, ansluter jag nätverkskabeln med adapter till USB C.

Kan man även ansluta nätverkskabeln med adapter till USB Typ A5.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Lasse B sade:

En sista fråga, från min dotter.

På min kommande dator, ansluter jag nätverkskabeln med adapter till USB C.

Kan man även ansluta nätverkskabeln med adapter till USB Typ A5.

Lasse

Här ser jag att det råder ett missförstånd. USB Typ A5 finns inte!
Det specifikationen anger är USB Typ A 5GHz, d.v.s. USB-uttager med kontakttyp A stöder en överföringshastighet upp till 5GHz. Texten står tätt ihop och det är lätt att tolka den fel.
Kontakttypen är således USB-A och inget annat.

Därmed är svaret också Ja, på din fråga. Med en adapter för nätverkskort med anslutning till USB-A fungerar det att ansluta nätverkskabel och få internetuppkoppling. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En absolut sista fråga i dag.

Vad tycker du om denna dator, HP Pavilion x360 2-in-1 Laptop 14-ek1006no

Min nuvarande är en sådan model, men med ca 4 år på nacken, är sugen på den då jag trivts bra med min nuvarande.

Bra med ett tips.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Lasse B sade:

En absolut sista fråga i dag.

Vad tycker du om denna dator, HP Pavilion x360 2-in-1 Laptop 14-ek1006no

Min nuvarande är en sådan model, men med ca 4 år på nacken, är sugen på den då jag trivts bra med min nuvarande.

Bra med ett tips.

Lasse

Om jag hittat rätt är det den här:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w7ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Ovanstående dator är en helt annan dator än de två tidigare omnämnda. Denna dator är en kombination av surfplatta och bärbar dator. 
Jag jämför den med den dator som du tidigare nämnt som mest intressant för dig, 0005, den här:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details
 

1006 är en vikbar dator. Processorn i 1006 och 0005 är identisk. Minnena i 1006 är av typen DDR4 och hastigheten 3200MHz. Minnena i 0005 är av typen DDR5 med en hastighet om 5200MHz. Prestandamässigt är därmed 0005 bättre än 1006.

Skärmen på 1006 är av typen IPS. Det är en bra panel och fungerar mycket bra för t.ex. bild och filmredigering.
Skärmen i 0005 är av typen OLED, och det går inte att förneka att den skärmtypen är bättre. Den kostar än så länge också lite mer än IPS.
Thunderboltanslutning angav du i ett tidigare inlägg som önskvärt. 1006 saknar Thunderbolt. 
Vikten för 1006 är 1,51 kg medan vikten för 0005 är 1,38kg.
Batteridrifttiden för 1006 är upp till 9,5 timmar medan 0005 har en drifttid på upp till 13 timmar.

1006 är vikbar, vilket 0005 inte är.
1006 har pekskärm, på liknande sätt som surfplattor och telefoner. 0005 har traditionell skärm, dock av OLED-typ.

För övrigt är båda byggda i aluminiumchassi och verkar ha likvärdig byggkvalitet.

Datorerna vänder sig till två olika användartyper. Här måste du väga in vad du föredrar och utifrån det välja det som du uppskattar mest. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är en normal användare, surf, räkningar, foto med mera, inga spel

Har trivts bra med min nuvarande, så när jag så denna tänkte jag att det kan vaera ett bra alterbativ.

Är det en bra dator, med bra data ??

Känner nog för denna nu, men vet inte riktigt, därför mina envisa förfrågningar just nu.

Får nog fundera lite till

Lasse

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Menar du avancerad fotoredigering när du skriver foto?
Om inte så tycker jag att alla datorerna du har föreslagit är onödigt bra och då särskilt om du bara ska ha den i fyra år.

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna dator skickade jag tillbaka, pga. av att det var fel på den.

Kommer inte till HP Lagret för om ca 1 månad, kanske ide att vänta på den, den verkade bra.

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0006no

Synpunkter om denna vore bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar 0006 här:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930x0ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

och jämför den med 0005, som finns i ett tidigare inlägg i denna tråd:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details
 

Internminnen och SSD i de två är identiska.
Processorn i 0005 är en i7:a och den presterar något bättre än den i5:a som sitter i 0006. Jag vill påstå att skillnaden är så liten att det egentligen är mest på "pappret" som skillnaden finns.

0005 har en skärm av OLED-typ medan 0006 har en skärm av IPS-typ. OLED-skärmen är onekligen bättre men IPS är väl så bra. 
Batteritiden för 0006 är upp till 9,5 timmar medan det för 0005 är upp till 13 timmar.
De väger 1,38 kg.
Alla anslutningar är identiska, d.v.s. båda har även Thunderbolt. 

Skillnaderna mellan dem finns men är inte så stora, förutom priset.
0005 kostar 12990 kronor
0006 kostar 9990 kronor. 

När du tog upp 0005 tog du även upp 1085, som jag besvarade i ett tidigare inlägg. Med tanke på att HP sänkt priset på 1085 till samma nivå som 0006, d.v.s. 9990 kronor, bör du ta det i beaktande när du skall välja dator.

Här är länk till 1085 igen:

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=8h3z1ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar, nu har jag fått jättebra info, nu skall jag gå igenom detta ordentligt, ta mig en funderare så att jag tar rätt beslut, som känns bra för mig.

Tack för all hjälp.

Mvh

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

38 minuter sedan, Lasse B sade:

Nu har jag bestämt mig i alla fall, det får bli denna dator, då min nuvarande dator är av denna modell, och jag trivts bra med den, prestanda med mera räcker säkert mycket bra till mig.

 HP Pavilion x360 2-in-1 Laptop 14-ek1006no

Lasse

 

Du blir säkert nöjd med ditt val! 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intel i5 är gammal...

Core i5-serien med mikroprocessorer introducerades 2009 och är avsedd att användas av vanliga användare...

-------------------------------------

HP Pavilion Plus Laptop 14-ey0021no

Streama & underhåll. Njut av ljud- och videofunktioner som tar streaming och underhållning till en högre nivå, förpackade i en elegant design.

8 990Kr

inkl.moms

Jag skulle utan tvekan välja

 

HP Pavilion Plus Laptop

14-ey0021no

Även om Intel har HEDT-processorer, som den 18-kärniga Core i9-10980XE, är de alla allvarligt föråldrade och lätt slagen av de senaste avancerade mainstream-processorerna. Istället, om du behöver extra kärnor och processorkraft är AMD:s Threadripper Pro-sortiment av Ryzen 7000-processorer din bästa insats.

https://www.digitaltrends.com/computing/amd-vs-intel/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-01-08 at 16:44, Lasse B sade:

Datorn som man skulle ersätta, kommer inte in fär om ca 1 månad, nu fick jag två förslag på andra.

Undrar nu, vilket med grafikkort är att föreslå, den med Intel Iris Processor Intel Core 5  eller AMD Raderon, Processor AMD Ryzen  tacksam för ett förslag.

Funderar på denna HP Pavilion Plus Laptop 14-ey0021no, ni som kan, verkar det vara en bra dator, tacksam för hjälp.

Vilket är att föredra, Intel Core eller AMD, tror jag det heter

Lasse

Bra val Lasse.

Läs gärna mitt andra inlägg, & besök gärna länken.

Lycka till.😁

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...
Postad (redigerade)

Beställde tidigare en dator från HP, men det var fel på den, sen la jag beställningen på is ett tag.

Nu efter det som hänt, funderar jag på att nu beställa denna som jag var sugen på för ett tag sedan, hoppas bara att den i så fall klarar av kraven som kommer framöver.

Tacksam före tt svar.

Har en likvärdig i dag, men som är ca 4 år gammal, med w10 installerat.

Lasse B

Nya , som jag eventuellt kommer att beställa, se nedan. hörde att HP kommer under året mars kanske släppa nya datorer med 14 generationen, så man får se, kanske avvakta eller slå till med köpet.

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w7ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...