Gå till innehåll

Grafikkort, val av dator


Recommended Posts

1 timme sedan, Lasse B sade:

Nya , som jag eventuellt kommer att beställa, se nedan. hörde att HP kommer under året mars kanske släppa nya datorer med 14 generationen, så man får se, kanske avvakta eller slå till med köpet.

Det är inte säkert HP kommer med nya bärbara datorer med Intels Core-processorer av generation 14. Det kan tänkas att HP hoppar den generationen i och med att Intel tänker släppa generation 15 i slutet på kommande höst.

Prestandamässigt är det inte någon större skillnad mellan generation 13 och 14 för bärbara datorer. Än mindre blir det när datorerna är bestyckade med U-varianten, som redan där är nerklockad och av enklare bestyckning, som den du länkar till. 
U-modellen har 10 kärnor, P-versionen har 14 kärnor, H-modellen har 14 kärnor och är högre klockad än P-modellen samt dubbelt så mycket L3 cacheminne (24MB) än U-serien. Slutligen HX-modellen som har upp till 20 kärnor och annat godis som ännu mer L3 cacheminne (32MB). 

Med U-modellen, som i länken du senast lagt, spelar det inte heller någon större roll om internminnena är av DDR4- eller DDR5-typ eftersom CPUns prestanda ändå är "klen" i jämförelse med sina andra syskon. Allt gällande i7-modellen och generation 13.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, det var mycket att lära sig.

I och med att det inte blev något nytt köp, efter det att jag skickat till baka datorn som det var fel på, det jag skrev om, var för att på HP Store sa dom att det kommer nya modeller.

Återkommer till dig, när det är dags, går det bra.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Lasse B sade:

Oj, det var mycket att lära sig.

I och med att det inte blev något nytt köp, efter det att jag skickat till baka datorn som det var fel på, det jag skrev om, var för att på HP Store sa dom att det kommer nya modeller.

Återkommer till dig, när det är dags, går det bra.

Ha en bra kväll.

Lasse B

Det går bra att återkomma till detta forum när det blir dags. Vi skall försöka hjälpa dig så gott vi kan.
Jag föreslår att du skapar en ny tråd när det blir aktuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nu har jag efter mycket vånda bestämt mig för denna dator, se nedan.

Hoppas att den är okej, och håller några år, tekniskt, vad tror ni ??

Men det tar nog inte så lång tid, innan någon ny modell kommer, men man kan ju inte bara köpa nytt pga av det.

Tacksam för synpunkter på denna, sen skal jag avsluta denna tråd, för min del med ny dator.

Nu är ni nog trötta på mitt tjat om ny dator.

Ha en bra dag.

Mvh

Lasse B

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med din enkla användning så kan du välja i5 i stället för i7 och spara några tusenlappar till något roligare.

Jag har en 4-5 år gammal bärbar med dåtidens i5 och 8 GB RAM, och jag är fullt nöjd med den och kommer inte att byta ut den än på flera år (om den inte går sönder).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, Lasse B sade:

Nu har jag efter mycket vånda bestämt mig för denna dator, se nedan.

Hoppas att den är okej, och håller några år, tekniskt, vad tror ni ??

Men det tar nog inte så lång tid, innan någon ny modell kommer, men man kan ju inte bara köpa nytt pga av det.

Tacksam för synpunkter på denna, sen skal jag avsluta denna tråd, för min del med ny dator.

Nu är ni nog trötta på mitt tjat om ny dator.

Ha en bra dag.

Mvh

Lasse B

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

Datorn kommer säkerligen att hålla i flera år. Prestandan är väl så god för "normalanvändaren ". Prestandamässigt är den bättre än vad "normalanvändaren ", om "normalanvändaren " innebär en person som surfar lite, använder kontorsprogram och liknande, behöver. 
Det kan vara bra att veta att det finns Intel-processorer av serien Core i5 som presterar bättre än den i7 som sitter i den aktuella datorn. Även AMD har processorer som presterar bättre och då till lägre pris.

Är HP det enda alternativet för dig? Det finns andra fabrikat som tillverkar väl så bra datorer som HP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Vad sitter det för intel core i denna dator, var en sådan som jag skickade tillbaka, tacksam för ett svar innan jag bestämmer mig.

Jag  vill nog hålla mig till HP.

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0006no

Redigerad av Lasse B
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, Lasse B sade:

Vad sitter det för intel core i denna dator, var en sådan som jag skickade tillbaka, tacksam för ett svar innan jag bestämmer mig.

Jag  vill nog hålla mig till HP.

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0006no

Att välja den modellen, tappa i7, OLED-skärm och högre upplösning men ändå betala samma pris som för 

https://www.hp.com/se-sv/shop/product.aspx?id=930w9ea&opt=uuw&sel=ntb#technical-details

är inte ett bra val. Båda kostar 9990 kronor och ew0006no ger dig sämre prestanda, inte lika bra skärm samt lägre upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Lasse B sade:

Sista frågan, om du fick välja mellan dessa två, vilken skulle du då föredra,

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0006no

HP Pavilion Plus Laptop 14-ew0005no

Tveklöst 14-ew0005no! Den kostar normalt 12990 kronor men med rabattkoden blir priset 9990 kronor, samma pris som för 14-ew0006no.

Rabattkoden gäller inte för 0006no.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1625C782-553D-4EE3-B120-3D49F837F677.thumb.jpeg.adf2210c9fc7ae575a50dee2fc8c948a.jpeg

Så här ser det ut när jag lägger datorn, 14-ew0005no, i kundvagnen och tillämpar rabattkoden 

RABATT3000

och går vidare till betalning. Priset blir samma som för 0006no, som är en dator som inte är lika bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kikat igenom Prisjakt (inte längre en bra och tillförlitlig sida efter att Prisjakt uppdaterat den!) på bärbara datorer med 14" stor skärm. Det finns inte så många alternativ med i5 till lägre pris än den HP som TS är intresserad av. Tar man dessutom hänsyn till OLED-skärmen finns det inga alls till ett lägre pris. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...