Gå till innehåll

Recommended Posts

Har hotmail i datorn i Outlook exempelvis. Upplever att mailen jag ser i datorn inte alltid stämmer överens med inkorgen  i telefon.(iPhone).  Det visas färre mail i telefon än i dator så att säga. Testade att skapa en undermapp till inkorgen i Outlook och drog ett mail från inkorgen till undernapp. I telefon syns ej mailet i undermappen. Eller tar det ett tag? Alla mail kommer till både iPhone och i datorn men sedan visas det fler i datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 minuter sedan, Cecilia sade:

Det finns flera olika alternativ som kan kallas för Outlook. Är detta den Outlook som ingår i Microsoft Office, den mejlapp som ingår i Windows, webbsidan Outlook.com eller något annat?

Ja precis,  i datorn den som ingår i Microsoft Office. iPhone appen Mail. Undrade en gång vart ett mail var när jag kolla i telefon men så slog jag på datorn så fanns det där. 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet du om både programmet i datorn och appen i mobilen hanterar mejlen enligt protokollet IMAP eller om någon av dem använder POP/POP3?

Finns alla mejl eller bara de som syns i mobilen om du kollar webbmejlen på Outlook.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Cecilia sade:

Vet du om både programmet i datorn och appen i mobilen hanterar mejlen enligt protokollet IMAP eller om någon av dem använder POP/POP3?

Finns alla mejl eller bara de som syns i mobilen om du kollar webbmejlen på Outlook.com?

Kollade på webben via telefon och där verkar allt synas 🙂. Det är via appen allt ej syns. Dock kommer all mail överallt så att säga. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att Outlook i telefonen (Andoid i alla fall) har två "flikar". En med prioriterad post och en med övrigt (syns som två knappar högst upp i inkorgen). Jag har inte motsvarigheten i datorn (där har jag Alla/Oläst istället).

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så alla mejl kommer till mobilen men sen försvinner en del av dem?
Då börjar det bli viktigt att du kollar om Outlook i datorn hämtar mejl med IMAP eller POP.

54 minuter sedan, Olle35 sade:

Testade att skapa en undermapp till inkorgen i Outlook och drog ett mail från inkorgen till undernapp. I telefon syns ej mailet i undermappen.

Syns undermappen i webbmejlen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
11 minuter sedan, Cecilia sade:

Så alla mejl kommer till mobilen men sen försvinner en del av dem?
Då börjar det bli viktigt att du kollar om Outlook i datorn hämtar mejl med IMAP eller POP.

Syns undermappen i webbmejlen?

Verkar som de flesta mail kommer in överallt. Ja undermapp syns i webb. Även i appen Mail telefon. Men drar jag dit mail i dator syns det inte alltid i app Mail. Går jag in på konto i Outlook står det Microsoft exchange vid kontot hotmail. Webbmailen och datorn visar iaf mer än appen Mail. Fick precis nu ett mail som syns både i Outlook dator och i app Mail i telefon. 
 

kanske bättre jag laddar ner Outlook i telefon också? Allt verkar ju finnas i webbmailen iaf 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

51 minuter sedan, Cecilia sade:

Okej, tyvärr vet jag inte hur Exchange-anslutningen fungerar eftersom den från början var tänkt för företag med egen Exchange-server.

Japp. Inga problem. Tusen tack. 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 timmar sedan, Olle35 sade:

Upplever att mailen jag ser i datorn inte alltid stämmer överens med inkorgen  i telefon.

Har ingen "steg-för-steg-beskrivning" men i en annan tråd finns ett inlägg som beskriver olika sätt att hantera e-posten på. Där kanske du hittar information som hjälper dig att förstå vad som händer, och också hitta tips om inställningar för att hantera e-post i flera enheter.
Så fungerar e-post – hämta eller hantera den direkt på e-postservern, m m

 

5 timmar sedan, Olle35 sade:

Går jag in på konto i Outlook står det Microsoft exchange ...

Exchange liksom imap synkroniserar e-post mellan e-postservrar och en eller flera använda enheter, men hanterar även kalendrar och kontakter. Det senare får man också i t ex Gmail men då handlar det om webbmejl, inte användning av något e-postprogram.

Hittade ett par sidor som beskriver skillnaden mellan protokollen som används i e-postprogram.
Skillnaden mellan pop, imap och exchange - rmit
Koll på mail. Vad är skillnaden på POP3, IMAP och Exchange ActiveSync? | Optinet - Säker IT-drift

 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...