Gå till innehåll

Finns det någon AD block till tv boxar? Löst.


MrSimALot

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hej.

 

Har sedan en tid ett abonnemang på tv med Telia men tycker ärligt talat inte det är värt priset då det inte finns något att titta på. Och drygt var 10:de minut är det ju en massa reklam och det har jag minsann INTE lust att betala för! Undrar om det finns någon form av Ad-block till en sådan TV-box (av denna modell: https://www.telia.se/produkt/telia-play-hub ). Det finns ju en Play butik på inheten men jag kan inte ladda ner appar därifrån utan att koppla mitt Google konto till enheten vilket jag inte vill göra (önskar begränsa mina kopplingar till kontot). Finns det något man kan ladda ner via dator och skicka över?  🤔

Redigerad av MrSimALot
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reklamen i kanalerna styrs av kanalerna och kan inte påverkas av Telia. Om reklamkanalerna inte hade någon reklam skulle de vara dyrare och därmed skulle ditt abonnemang också vara betydligt dyrare.

Jag vet ju inte vad du ser på men normalt ser man antingen teveprogram samtidigt som de sänds och då ser man det som kanalen skickar ut inklusive reklam eller strömmat från en Play-kanal. Vad kollar du på?

När det gäller Google-konto så går det ju bra att skapa ett helt nytt sånt som används till Telia-hubben.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det har ju inte med internetleverantören att göra. Ville bara visa boxen.

Jag ser mycket sällan program då de sänds och brukar få leta en studn efter de "russin" som finns i "kakan". Tittar mestadels på de reklamfinansierade kanalerna (det är endast här man kan välja program själv, på exempelvis Kunskapskanalen är det inte möjligt och på en del kanaler kan man inte "snabbspola" reklamen). Hade hellre betalat mer för att få se programmen i sin helhet utan störande reklam och x-anlat sponsorskyltar. 😐

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter mest som att det gäller strömmat material på några Play-kanaler. Med sökningen https://duckduckgo.com/?q=slippa+reklam+på+play+kanal&t=ffab&atb=v165-1&ia=web så kommer det upp en del sidor som påstår att det går att bli av med reklam men om det stämmer och om det är tips som du kan följa vet jag inte alls.

En del reklamkanaler har betalvarianter av sina kanaler där då en del program strömmas utan reklam. På sidan https://www.tv4play.se/paket/tv4-tier-3 beskrivs en av dem.

I och med att hubben har inbyggd Chromecast så går det att använda Play-appar i mobilen och "casta" dem till teven.

Men jag tycker du ska överväga att skaffa ett till Google-konto så att du kan använda hubbens Play-butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att slippa reklam vid strömning av TV4, TV7 och TV12 kan du betala för TV4 Plus. TV4 har fler "kanaler" och det går att betala för att slippa reklam vid strömning även för dessa.

För att slippa reklam vid strömning av TV3, TV6, TV8 och TV10 kan du betala för ett Viaplay-abonnemang. Beroende på vilket du väljer ingår det ytterligare "kanaler", som Viaplay Hits, Premiere, Sport med flera.

För att slippa reklam vid strömning av Femman, TV9, TV11 och TLC kan du betala för ett abonnemang hos Discovery, Discovery Plus. Beroende på vilket abonnemang du väljer kan du få tillgång till ytterligare "kanaler". 

Utöver ovanstående finns även film- och serie-leverantörerna HBO Max, Disney Plus, Netflix, Rakuten TV, Apple TV och Prime för att nämna några.
En reklamfinansierad film- och serieleverantör är Pluto TV, som inte kostar något. 
För den som vill ha mer finns det ännu mer att sondera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 hours ago, ChristerE said:

???

"UR och SVT samsänder i Kunskapskanalen och du kan se programmen när du vill på UR Play eller SVT Play."
Kunskapskanalen - UR

Program A-Ö
Program - Kunskapskanalen

 

OK, jag försökte välja i kanallistan men det fungerade inte. Är inte så hemma på det här. Tackar. 🙂

 

20 hours ago, X-Men said:

För att slippa reklam vid strömning av TV4, TV7 och TV12 kan du betala för TV4 Plus. TV4 har fler "kanaler" och det går att betala för att slippa reklam vid strömning även för dessa.

För att slippa reklam vid strömning av TV3, TV6, TV8 och TV10 kan du betala för ett Viaplay-abonnemang. Beroende på vilket du väljer ingår det ytterligare "kanaler", som Viaplay Hits, Premiere, Sport med flera.

För att slippa reklam vid strömning av Femman, TV9, TV11 och TLC kan du betala för ett abonnemang hos Discovery, Discovery Plus. Beroende på vilket abonnemang du väljer kan du få tillgång till ytterligare "kanaler". 

Utöver ovanstående finns även film- och serie-leverantörerna HBO Max, Disney Plus, Netflix, Rakuten TV, Apple TV och Prime för att nämna några.
En reklamfinansierad film- och serieleverantör är Pluto TV, som inte kostar något. 
För den som vill ha mer finns det ännu mer att sondera.

Hm, vet inte riktigt hur jag ska tolka tonen i inlägget men OK. Men med så många olika abonemang vore det kanske enklare att säga upp mitt TV abonemang rent generellt, det blir för mycket pengar. Och vad jag har sett är det mest gamla repriser som sänds... Inget man vill att betala pengar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, MrSimALot sade:

OK, jag försökte välja i kanallistan men det fungerade inte. Är inte så hemma på det här. Tackar. 🙂

SVT Play är ingen kanal utan en app alltså strömmande (stream) program i stället för tablå-teve.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förtydligande: Jag försökte välja programmet jag ville se direkt från  tablån men det fungerade inte hos UR.  Hade jag gått in på Play hade jag kunnat välja ut programmet därifrån - helt korrekt. Men vem orkar det? Varför ska det vara så krångligt att se på TV?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du väljer Kunskapskanalen i tablån?
UR = Utbildningsradion

På vilket sätt fungerar det inte, vad händer jämfört med andra kanaler?

Om man inte vill följa tablån, så som man har sett på teve i över 60 år, utan vill kunna se program på ett nytt sätt, alltså när som helst, så får man också använda ett nytt sätt att titta på programmen (Play-kanaler). Du får liksom bestämma dig för hur du ska göra för det går inte att göra på gammalt sätt för att komma åt ett nytt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT men OK...

 

Kunskapskanalen produceras tydligen av UR. Uttryckte mig dock klumpigt (har bara  jobbat 8 timmar på industri idag).

Nej, jag kunde inte välja ut det programm jag ville från tablån, men jag var väl dum då för jag trodde man kunde välja fritt och titta i förväg. Nå, skit samma. Vi lämnar det nu, tycker inte ni känns så öppna för samtal. Får väl ringa och säga upp mitt Tv abonemmang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt, är också trött efter en dag med förkylning.

Tyvärr är det så att i tablån kan man inte välja alla program som finns där utan vilken kanal man vill titta på just nu och se vad som kommer senare (det är i alla fall det normala,, jag har inte teve från Telia). Allt annat sköter man via appar,

Jag vet inte men kanske Telias guider och annan hjälpinformation kan förklara bättre för dig, se sidan https://www.telia.se/support/tv-och-streaming.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, som svar på trådens rubrik.

Vi har också Telia-teve och där ingår, i viss mån, andra strömningstjänster men det är sådana vi "ändå" har utanför Telia. Vi skulle spara 3600 kr per år på att säga upp Telia-teve, alltså tittande via boxen, och skaffa "TV4 PLAY+UTANREKLAM" (där BritBox ingår).

Det skulle då innebära vissa skillnader:

Att zappa mellan alla kanaler blir inte möjlig då man måste går ur SVT Play-appen och in i Viaplay-appen för att lämna SVT1 & SVT2 och kolla TV3, lämna ViaPlay-appen och in i TV4 PLAYPLUS-appen för satt se TV4, lämna den för att gå in på Discovery för att se KANAL5 osv.

Att kunna se SVT,s lokala nyheter i realtid verkar inte gå om man vill se annat än Stockholmsnyheterna.

Med en inspelningsbar box, som vi har, kan man pausa en livesändning. Det kan man inte göra via SVTPLAY - kanaler.

Har man en sådan box brukar det ofta finnas alternativ som "Klicka OK för att spela från början" och då med möjlighet att att pausa, för en live-sändning. Osäker på om det går att göra med alla play-appar?

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 minuter sedan, Mikael63 sade:

Med en inspelningsbar box, som vi har, kan man pausa en livesändning. Det kan man inte göra via SVTPLAY - kanaler.

Det vår utmärkt att pausa direktsända program via SVT Play. Det går även att backa i direktsända program via SVT Play. 
Vi tittar gärna på skidskytte och Vinterstudion, som sänds i SVT. Även längdskidor, Ski Classic (världskuppen i längdskidor sänds vanligtvis på TV6 och produktionen är i vår mening så usel att vi slutat titta på det) sänds i SVT. Även den sändningen går att använda i SVT Play, där möjligheten finns att både pausa och backa i direktsändning. 

Vi använder oss mycket av den möjligheten när vi tittar på t.ex. skidskytte. Istället för att gå in på tablå-TV väljer vi att starta SVT Play. Där startar vi upp där det står "Live" och kommer in i sändningen där tablå-TV befinner sig. 
Från den positionen kan vi backa om vi missat några minuter, som exempel. Vi kan backa tillbaka till början av sändningen om det skulle behövas.

Har vi behov av att lämna soffan för att göra något, som fixa lite fika, kan vi sätta sändningen på paus och fortsätta när vi är tillbaka i soffan.
Självklart är vi inte längre i direktsändning utan släpar efter med den tid vi pausat. 

Vi har inte testat detta i någon annan app, som TV4 Play (som för övrigt är riktigt usel) eller ViaPlay. 
Vi har Tele 2 som leverantör av TV-tjänsten och vi har Tele2s app. I den appen har vi alla kanaler som ingår i vårt abonnemang. Det fungerar såpass bra för oss att vi inte har någon antennkabel ansluten till TVn och därmed inga kanaler installerade i kanalväljaren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, förresten, Tele2-appen tillåter oss att backa tillbaka i tablå-TV några timmar och se program som sänts tidigare under dagen. Det gäller inte alla program men väl en hel del av dem. Missar vi starten av t.ex. Jeopardy på Femman kan vi backa tillbaka i Tele2-appen till start. Skulle det visa sig att vi missat Jeopardy med ett par timmar kan vi backa tillbaka till starten av Jeopardy och se programmet ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har två Philips-TV med Android som operativsystem.
Vi har också två Google-TV 4k samt en nyinköpt Apple-TV 4k 128GB (som vi testar nyfiket).

Oavsett vilken vi använder fungerar SVT Play på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Mikael63 sade:

Med en inspelningsbar box, som vi har, kan man pausa en livesändning.

2 timmar sedan, X-Men sade:

Det vår utmärkt att pausa direktsända program via SVT Play. Det går även att backa i direktsända program via SVT Play. 

Tar och kompletterar med lite teknik här. Tablå-tv har traditionellt sänts markbundet eller via kabel-tv, och man tittar när programmen sänds. För sändningar via internet finns två tekniker, multicast och unicast.

Med multicast sänder en videoserver programmen endast en gång och de sprids på nätet vidare från nod till nod till alla som väljer att titta just då - tablå-tv. Med unicast sänder videoservrarna en separat dataström för varje "mottagare".

Osäker på om multicast fortfarande används, unicast kan i alla fall användas även för program som startas enligt tablå. Och eftersom det är separata dataströmmar till varje mottagare så kan det gå att pausa och sen fortsätta, eller starta direkt från början av ett program.

När det gäller inspelningsbara boxar så brukar de ha "time shift". Har man funktionen aktiverad så spelas aktuell kanal in hela tiden, med en "buffert" på någon eller ett par timmar. Så en längre paus än så går inte att göra, såvida man inte gjort en "vanlig inspelning".

Som de flesta andra så har Tele2 (tidigare Com Hem) både tablåbundna sändningar och streaming med Play-tjänster. Har man TiVo-boxen, som nu håller på att ersättas med deras Tv Hub, så går det att utgå från programguiden (tv-tablån) men ändå backa några dagar för att se ett tidigare sänt program, om jag förstått saken rätt. En sorts kombination av programguide/tablåsändning och "play". Osäker på om boxen/huben då behöver anslutas till internet eller om Tele2 fixar detta genom endast kabel-tv.

När tv via internet var nytt vet jag att i alla fall Telia använde multicast för tablå-tv. Ett problem då var att det fungerade dåligt med WiFi, därav de separata Ruckus-enheterna (sändare/mottagare) eller andra motsvarande enheter. Unicast fungerar med WiFi.

Artiklarna från Kjell har några år på nacken men informationen bör väl stämma trots teknikutveckling och kanske ändrade benämningar för ett och annat.
Hur Funkar Det? - IPTV | Kjell.com
Hur Funkar Det? - IPTV-inkoppling | Kjell.com
Hur Funkar Det? - Webb-TV | Kjell.com

Multicast not working via wireless - Installing and Using OpenWrt / Network and Wireless Configuration - OpenWrt Forum
Multicast over Wireless (wirelesslywired.com)

ruckus-installationshandbok_TSP_1427.pdf (brftorbjorn.se)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, X-Men sade:

Där startar vi upp där det står "Live" och kommer in i sändningen där tablå-TV befinner sig. 

Jag har i SVT Play-appens vänstermeny "Kanaler", inte Live. Väljer jag "Kanaler" får jag fem stycken att välja mellan. Där återfinns ingen möjlighet att pausa.

MiBox
Chromecast gen.4 (GoogleTV)
Samsung TV, 2022-2023

Spelar ingen roll för egen del men om Ts eller någon annan funderar på att skippa sin box kan det ju vara bra att veta vad som gäller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Jag har i SVT Play-appens vänstermeny "Kanaler", inte Live. Väljer jag "Kanaler" får jag fem stycken att välja mellan. Där återfinns ingen möjlighet att pausa.

Spelar ingen roll för egen del men om Ts eller någon annan funderar på att skippa sin box kan det ju vara bra att veta vad som gäller.

När jag läser ovanstående ser jag att det råder lite missförstånd.

SVT Play erbjuder inte att kunna se hela TV-tablån kontinuerligt i direktsändning där pausfunktionen är aktiverad. Jag tog upp Skidskytte och Vinterstudion som exempel på direktsändningar som går att backa i om man hamnar i sändningen en bit in. Det går även att "spola fram" om man backar en bit och sedan vill gå framåt igen. 

Fler sändningar som går utmärkt att pausa och spola i är när SVT direktsänder friidrott. VM, EM och OS är perfekta att se via SVT Play istället för via tablå. När man tittar på sådana direktsändningar via SVT Play behöver man inte byta kanal när SVT flyttar sändningen från t.ex. SVT1 till SVT2 eller omvänt. Det är bara att ligga kvar i SVT Play och se sändningen utan avbrott. 

Sådana sändningar finns på sidan "Start" i SVT Play-appen. Där anges det om sändningen är direkt (eller "live" om det föredras). I de fallen är det bara att starta "sändningen" och pausa och spola när man så önskar. 
Menyn till vänster används således inte utan alla sändningar som sänds på tablå och som finns som direktsändning i appen går att hantera på det sätt som jag beskriver om man använder appen.

Vi gör detta även för Rapport. Kommer vi hem en kort stund efter att Rapport startat vill vi se Rapport från början. Således startar vi SVT Play och öppnar Rapport i appen. När det är gjort spolar vi tillbaka till början och ser Rapport från start. 
Det innebär också att vi inte får se lokala nyheterna då de inte ligger med i Rapports sändning.

Hoppas detta reder ut förvirringen! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 hours ago, Mikael63 said:

Nej, som svar på trådens rubrik.

Jag tycker att jag fick ett väldigt klart besked där så jag förklarar tråden löst. 🙂 Det är tydligen väldigt tekniskt det här. Men tack för svaren alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...