Gå till innehåll

Tåg och idhandling


Olle35

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Hur är det numera när man åker tåg med SJ inom Sverige!? (Göteborg-Stocholm). Körkort funkar väl bra om de skulle begära id-handling ihop med biljetten? Har inget minne av att jag behövt visa upp något mer än biljett dock men tänkte om de begär id-handling. Har ingen annan id handling än körkort. Är vuxenbiljett. 

Tack på förhand. 🙂

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

4.6 Giltig ID-handling för att styrka sin ålder är alla pass, svenska ID-handlingar, Migrationsverkets LMA-kort samt nationella ID-kort inom EU. Övriga utländska ID-handlingar godkänns inte.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/resevillkor/sjs-allmanna-resevillkor.html

 

Så här skriver SJ om resa till och från Danmark.

Vad är en ”giltig id-handling”?

För nordiska medborgare: Pass, nationellt id-kort eller nordiskt körkort.

För övriga europeiska medborgare: Pass eller nationellt id-kort.

För icke europeiska medborgare: Pass och eventuellt visum eller uppehållstillstånd.

Behöver även barn ha giltig id-handling?

Barn som reser utan vuxens sällskap behöver ha giltig id-handling, oavsett ålder. Barn under 18 år som är nordiska medborgare och som reser med vårdnadshavare behöver inte ha egen id-handling.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/kontroller-vid-resa-fran-danmark.html


 

Redigerad av Thirteen
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Olle35 sade:

Har inget minne av att jag behövt visa upp något mer än biljett dock men tänkte om de begär id-handling. Har ingen annan id handling än körkort. Är vuxenbiljett. 

Utöver Thirteens information om ID-handlingar så står det också om personliga biljetter (och om rabatterade biljetter, som väl inte är aktuellt).

"4.4 En biljett som har utfärdats för viss namngiven resenär är personlig och gäller bara för denne resenär. Om tågpersonalen begär det ska resenären styrka sin rätt till resan genom att visa upp en av SJ godtagbar och giltig identitetshandling".


På en annan sida skriver SJ följande.

"En personlig biljett gäller endast för den person vars namn framgår av biljetten. Biljetten ska visas på tåget tillsammans med giltig ID-handling. Utan giltig ID-handling kan du anses sakna giltig biljett."

"1. SJ Årskort
SJ Årskort är personligt och ska visas upp vid biljettkontroll tillsammans med ID-kort."

"2. SJ Månadsbiljett
SJ Månadsbiljett är personlig och ska visas upp vid biljettkontroll tillsammans med ID-kort."

SJ Köpvillkor gäller vid köp av resa eller tilläggstjänst av oss

Dessa biljetter är de enda som anges som personliga så övriga bör väl fungera utan att man behöver visa ID-handling.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Köpte vanlig vuxen biljett tur och retur. Det är ingen månadsbiljett eller årskort. På mina biljetter står det biljetten är personlig och gäller tillsammans med giltig id-handling. Det kanske det dock gör på alla biljetter man köper. Nu är ju frågan dock enbart om man ska åka mellan Göteborg och Stockholm om ett körkort tagit i Sverige fungerar (jag är svensk) vilket jag tolkar som att det gör  🙂.

 

 

Redigerad av Olle35
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja visst är din tolkning rätt. Ur ChristerEs länk
https://www.sj.se/sv/reseinfo/resevillkor/kopvillkor.html
En personlig biljett gäller endast för den person vars namn framgår av biljetten. Biljetten ska visas på tåget tillsammans med giltig ID-handling. Utan giltig ID-handling kan du anses sakna giltig biljett.
Giltig ID-handling är alla pass, svenska ID-handlingar, Migrationsverkets LMA-kort samt nationella ID-kort inom EU. Övriga utländska ID-handlingar godkänns inte.
Se även polislänken om giltiga ID-handlingar:
https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-kort/besok-passexpedition/giltiga-id-handlingar/
Detta är giltiga id-handlingar
• Svenskt vanligt pass (provisoriskt pass är inte giltigt som legitimation)
• Svenskt nationellt id-kort
Svenskt körkort

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min skrattemoji beror på att jag, som inte har körkort, inte fick förnya mitt pass, eftersom jag ville göra detta ett par dagar efter att det förra passet hade gått ut, om jag inte kunde "visa upp mitt körkort" eller ta med mig en närstående som kunde intyga att jag verkligen var den mitt gamla pass visade att jag var:(. Det löste sig först efter att en släkting som tillfälligtvis råkade vara i Gällivare, följde mig till polisstationen, visade upp sin id-handling och intygade att jag inte ljög.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...