Gå till innehåll

Välja editor för html, xml, css och javascript


Gigabyte

Recommended Posts

Standard nu för tiden är ju vscode. Och det är ett riktigt bra verktyg trots allt. Fast själv så använder jag primärt ett program som heter vim. Men det ställer ganska stora krav på användaren. Det följer en helt egen paradigm. 

Så börja med vscode, sen när du är varm i kläderna kolla på plugins som är tillgängliga och anpassa vscode efter dig och dina preferenser. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat VS Code. Det gick bra efter jag kom på att jag behöver installera Node.js Det ser ganska smidigt ut. Jag har testat debug och terminal men väntar med git source control till senare. Med extension code runner går det att köra direkt genom att endast trycka på en play ikon.

Här hittade jag en länk där det rekommenderas att använda notepad++ eller liknande när man ska lära sig ett nytt programspråk.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det har några fördelar, detta är det enda jag använt förutom vanliga texteditorer typ anteckningar.

I detta så ser du allt som är "kod" om du t.ex bakar in css i html etc. Du kan även skriva massor av annan kod python, VB, VBA bara att välja och det finns en uppsjö av hjälpmedel att använda sig av. Sen när du är färdig kan du lägga upp till platsen med hjälp av ftp som även den finns i samma program.

Dra ner och testa, inget köptvång för det. Jag har haft det sedan 2004.. och är nöjd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Quote

Här hittade jag en länk där det rekommenderas att använda notepad++ eller liknande när man ska lära sig ett nytt programspråk.

När jag började med utveckling på riktigt så råkade jag ha sönder min ide så jag fick ingen hjälp med syntax osv. Så det finns möjligtvis en poäng i det. 

Men du skrev att du ska pyssla lite med html osv, så då känns det ändå som att vscode är rätt. Låter ju inte som att du tänkte bygga prisvinnande applikationer liksom. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, X-Men sade:

Om du betalar för ett webhotell redan, har du funderat på att använda Wordpress istället? Flera olika företag som tillhandahåller webhotell erbjuder också Wordpress utan extra kostnad. 

Jag har inget webbhotell för närvarande men det kanske skulle vara bra för att kunna testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en inställning som heter zen-mode i VS Code. Den stänger av det mesta utom själva editorn. Det går alltså att växla mellan enkelt zen-läge och ett läge med fler funktioner.

Så här står det:
Outcome:
Zen Mode significantly improved a web developer concentration. They reported a noticeable increase in productivity, with fewer breaks needed and a more streamlined workflow. Code quality also improved due to the increased focus on the task at hand.
https://dev.to/craigaholliday/how-to-achieve-zen-in-vs-code-2fpg
https://marketsplash.com/tutorials/visual-studio-code/how-to-use-zen-mode-in-visual-studio-code/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fördel med vscode är att du kan göra väldigt mycket och om du trycker Ctrl+Shift+P så får du en lista på allt programmet kan åstadkomma. Men det är en väldigt lång lista och kan verka överväldigande.

Men det känns nu som att du har börjat fokusera lite väl mycket på programmet och inte koden du skriver 🤭

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, _.M sade:

En fördel med vscode är att du kan göra väldigt mycket och om du trycker Ctrl+Shift+P så får du en lista på allt programmet kan åstadkomma. Men det är en väldigt lång lista och kan verka överväldigande.

Men det känns nu som att du har börjat fokusera lite väl mycket på programmet och inte koden du skriver 🤭 

Jag har inte skrivit någon kod ännu (förutom Hello World). Man måste ha en cykel innan man kan börja cykla. Det borde inte finnas någon anledning att titta på någon enklare variant än VS Code eftersom den har ett valbart zen-läge och är konfigurerbar både i zen-läget och i vanligt läge. Nu är jag redo för Javascript, Nodejs och OpenLayers.

Redigerad av Cecilia
Flyttat svaret till utanför citatet.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan säga att i Edit plus så kan du programmera i det språk du vill för tillfället och se hur koden ser ut när den är korrekt eller när det blir fel.. detta oavsett vilken typ av kod du skriver. Du kan skriva egna syntaxfiler. I denna länk finns info om allt du kan göra med EditPlus och vad den stöder. https://www.editplus.com/files.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...