Gå till innehåll

Uppdateringar stör och meddelande från BankID


kiwi01

Recommended Posts

Uppdateringar kommer alltid olämpligt även om de är schemalagda, åtminstone är det så för mig. Windows-uppdateringen kom lite bryskt idag (och tom 2 ggr). Hann inte stoppa den i tid så de sabbade mitt jobb; å andra sidan är det ju värdefullt att få dem så det är bara att tacka för det.

Men vad har hänt med min Dell Support Assistent? Den körs i bakgrunden med viss regelbundenhet, men jag brukar köra den manuellt då och då, blir på gott humör varje gång jag konstaterar att de mekaniska och andra inre delarna är felfria. Jag öppnade panelen för en tid sedan, men det enda som händer är att en ring snurrar runt, runt och har gjort så i en halvtimme nu. Den är ju uppdaterad dessutom så sent som i förra veckan, enligt datumet på panelen. Vad är det för fel?

Igår installerades en ny version av BankID  säkerhetsprogram ”i den här datorn”,  också två gånger. Även det trängde undan det jag höll på med men var samtidigt välkommet då jag på senare tid möts av kommentarer som ”du tycks inte ha bankID” och fått instruktioner om hur man skaffar ett mm. Har vid flera tillfällen förgäves försökt loggat på 3-4 webbsidor och till sist kommit in på en femte, och därefter utan problem kommit in på de första också. Kanske problemet nu är löst.

 
Men jag undrar lite över meddelandet som kom synligt :

Du har nu uppdaterat ..osv
Nyheter i den här versionen: Rättningar och förbättringar.
Påminnelse:

BankID-programmet kan använda datorns platsinformation. Höj säkerheten för ditt BankID genom att aktivera positionering/platstjänster.

Hur gör jag ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Windows-uppdateringen kom lite bryskt idag (och tom 2 ggr). Hann inte stoppa den i tid så de sabbade mitt jobb;"

Du kan alltid går via Start menyn, inställningar, Windows update, avancerat och där aktivera: "Visa en avisering när omstart av datorn krävs för att slutföra en uppdatering"

Då kommer Windows update att automatiskt ladda ned och installera uppdateringarna, men när väl en omstart krävs så visas ett meddelande, och då väntar Windows på att du manuellt antingen klickar på "Starta och och installera" eller så väntar datorn tills du skall logga ut eller stänga av datorn..

Det fungerar iallafall för mig, så då borde det fungera även för dig.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, kiwi01 sade:

BankID-programmet kan använda datorns platsinformation. Höj säkerheten för ditt BankID genom att aktivera positionering/platstjänster.

Hur gör jag ?

Positioneringstjänst och sekretess i Windows (11)

Gå till underrubriken Hantera positioneringsinställningar och följ anvisningar där under stycket Positioneringstjänst

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
7 timmar sedan, WindowsPro sade:

"Windows-uppdateringen kom lite bryskt idag (och tom 2 ggr). Hann inte stoppa den i tid så de sabbade mitt jobb;"

Du kan alltid går via Start menyn, inställningar, Windows update, avancerat och där aktivera: "Visa en avisering när omstart av datorn krävs för att slutföra en uppdatering"

Då kommer Windows update att automatiskt ladda ned och installera uppdateringarna, men när väl en omstart krävs så visas ett meddelande, och då väntar Windows på att du manuellt antingen klickar på "Starta och och installera" eller så väntar datorn tills du skall logga ut eller stänga av datorn..

Det fungerar iallafall för mig, så då borde det fungera även för dig.

Så här är det: Igår när uppdateringen dök upp meddelades "Då du har valt att ta emot uppdateringar så fort de kommer ..." så därför var den svår att hejda. Det har inte varit mitt val. 
Det är längde sedan jag ställde in att uppdateringarna ska registreras nattetid, då är allt fixt och färdigt när jag sätter mig datorn på morgonen.

Så vem att gjort ändringen??? Inte jag! Det här är sånt som har pågått senaste halvåret, vad som helst kan ha blivit ändrat och ibland fullständigt kaos som följd.

 

TILLÄGG: 

Jag har nu konstaterat att det är registrerat
”Vi har märkt att du ofta använder din enhet mellan 14 och 01. ”
Vill du att Windows ändrar dina aktiva timmar baserat på din aktivitet?

Vi startar inte om för uppdatering under den tidsperioden.” Knappen står PÅ

Det är ju precis vad de gjorde, startade om under den perioden.

Så hur ändrar jag nu så det blir rätt och inte orsakar ännu nytt kaos – dvs om jag vill ändra och utöka timmarna exempelvis från 10 till 01.00 ?

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Thirteen sade:

Positioneringstjänst och sekretess i Windows (11)

Gå till underrubriken Hantera positioneringsinställningar och följ anvisningar där under stycket Positioneringstjänst

Har hittat och läst motsvarande instruktion för W10.

Jag tvivlar på att positionering skulle göra nytta.

Jag har mitt Bank-ID på fil i min stationära dator som ska stå där den är. Det är hemma jag uträttar mina ärenden där jag behöver signera.
Utöver datorn har jag surfplatta där jag inte har Bank-ID och givetvis ett mobilt BankID i mobilen. Det finns ju många webbsidor där just Mobilt Bank-ID är ett krav.

Jag vistas i min hemmiljö dygnet runt och använder inte mobilen för signeringsärenden ute på stan, inte heller vill jag bli tipsad om butiker, restauranger mm, dem kan jag kolla upp hemma vid behov.
Jag ser inte heller behov att genom positionering får kontakt med diverse appar.

Eller ska jag tänka tvärtom – se till att positioneringen är avaktiverad? Eller kan jag räkna med att den är avaktiverad eftersom jag fick uppmaningen?

Har jag missuppfattat det hela? Hör av dig i så fall.

PS jag såg just nu att positionsinställningar är Av.
 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Hör av dig i så fall.

 

1 timme sedan, Cecilia sade:

Att slå på positionering i datorn är väl bra om datorn stjäls eftersom Bank-ID då kan reagera på att datorn inte är på samma ställe längre. Något annat skäl kan jag inte komma på.

Precis som Cecilia skriver så blir det ett extra lager skydd.

BankID skriver mer om platstjänster här https://www.bankid.com/privat/taenk-pa-saekerheten/platstjanster

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Cecilia sade:

Att slå på positionering i datorn är väl bra om datorn stjäls eftersom Bank-ID då kan reagera på att datorn inte är på samma ställe längre. Något annat skäl kan jag inte komma på.

Nu har jag läst sida upp och sida ner om många olika tjänster och hittar inte tillbaka. Var/hur slår jag på positionen ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...