Gå till innehåll

Powerbanks


kiwi01

Recommended Posts

Kan någon vara vänlig och förklara för mig hur en powerbank fungerar.

Har jag som huvudsakligen vistas i hemmet och har mobil och surfplatta praktiskt nytta av en sådan? Hur fungerar den egentligen? Är den fulladdad när man köper den eller ska man ladda upp den själv (lite då och då)? Är det så att man kan ladda upp sin mobil eller platta även när strömmen har gått? Vilken sort skulle passa mig bäst?
De har ju funnits på marknaden länge men jag har alltid tänkt att de inte är för mig.

batteriexperten.com har ett antal sådana, just nu till nedsatt pris men de verkar inte vara speciellt dyra annars heller. Det finns ju förstås många andra som säljer också, råkade bara få syn på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En powerbank är ett laddningsbart batteri.

Det är nog vanligast att man behöver ladda upp dem när man har köpt dem och låter man dem ligga oanvända länge så får man nog ladda upp dem igen.

De har USB-kontakter dels för att kunna ladda upp batteriet och dels för att batteriet ska kunna ladda en mobil eller en platta.

Eftersom det är ett batteri kan de ladda upp mobilen och/eller plattan när strömmen har gått.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast behöver man nog inte köpa till något alls eftersom man redan har laddare för mobil/platta och vägguttag och lämpliga USB-sladdar. Men lite svårt att veta om det gäller dig ;)
Vilken powerbank har du tänkt att köpa?
Vad står det på de laddare som du har och vad har de för kontakt till mobilen och plattan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det inte som att du har behov av en. Men om du vill ha en i nödfall pga strömavbrott eller liknande så kanske du borde kolla på powerbank med solceller eller dynamo. På så vis om den blivit urladdad så kan du ladda den även om strömmen gått.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, _.M sade:

Spontant känns det inte som att du har behov av en. Men om du vill ha en i nödfall pga strömavbrott eller liknande så kanske du borde kolla på powerbank med solceller eller dynamo. På så vis om den blivit urladdad så kan du ladda den även om strömmen gått.

Jag börjar nog luta mera åt andra hållet, dvs att det skulle bli bekvämt för mig. Antalet uttag är trots allt begränsat, alla sitter på golvnivå, förlängninskablarna löper utmed väggen bakom soffan, längs golvet bakom tv-bänken och fortsättningsvis under bokhyllan och vidare till datorn, skrivaren osv. Det är mycket som inkopplat, golvlampor, bordslampor osv.

En ledig plats på ett bord för en powerbank kan jag alltid ordna. 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Oftast behöver man nog inte köpa till något alls eftersom man redan har laddare för mobil/platta och vägguttag och lämpliga USB-sladdar. Men lite svårt att veta om det gäller dig ;)
Vilken powerbank har du tänkt att köpa?
Vad står det på de laddare som du har och vad har de för kontakt till mobilen och plattan?

USB-laddaren till mobilen är en snabbare och nyare modell, jag tror att det kallas USB C, den till plattan är äldre och smalare. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På resande fot har jag ibland önskat att jag haft någon slags powerbank till laptopen. Men jag vet också med mig av erfarenhet att det inte blir så mycket uträttat för min del på en buss eller ett tåg.

På Youtube finns en kille som gör tester som tillsynes verkar seriösa https://www.youtube.com/playlist?list=PL_F_GI2iegpfm6jauez4vE3hXbKnP9wcd

Sammanfattningen blir att det finns en del lite tvivelaktiga produkter på marknaden att navigera runt.

Inga rekommendationer, bara medvetandegör.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...