Gå till innehåll

Drivrutin i konflikt med kärnisolering


Gå till lösning Löst av Cecilia,

Recommended Posts

Uppdaterat till Windows 11 23H2 för några månader sedan. Processor Intel core I7. Får nu upp ett meddelande om att en drivrutin som heter 1qvw64e.sys inte kan läsas in. En enkel lösning är att avaktivera kärnisolering. Har sökt i andra forum och det ser ut att vara svårlöst. Har laddat ned Intel support och assistans. Problemet försvinner om jag stänger av kärnisolering. Någon som har lösningen? Ger kärnisolering någon extra säkerhet om man i övrigt har bra system och rutiner? Kan det bli andra problem om drivrutinen inte fungerar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

Välkommen hit! :)

Det är nog som det står på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/iqvw64esys-a-driver-cannot-load-on-this-device/dcc336f6-8815-4346-952b-fff97fe81523 att kärnisolering inte är särskilt viktig när det gäller privata datorer utan mer för företagsdatorer.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, Cecilia sade:

Välkommen hit! :)

Det är nog som det står på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/iqvw64esys-a-driver-cannot-load-on-this-device/dcc336f6-8815-4346-952b-fff97fe81523 att kärnisolering inte är särskilt viktig när det gäller privata datorer utan mer för företagsdatorer.

 

Vill bara påpeka att om man lusläser artikeln så står det inte alls att kärn-isolering inte är viktig för privat personers datorer, utan att privata datorer oftare inte är kompatibla med de (hårdvaru-)krav som kärn-isolering ställer.. En viktig skillnad.

"It needs support of the hardware and the hardware driver compatibility, but individual users' devices, generally are not fully compatible"

Översatt till svenska:

"Den (kärn-isoleringen) behöver stöd för maskinvaran och kompatibiliteten med maskinvarudrivrutinen, men enskilda användares enheter är i allmänhet inte helt kompatibla"

All säkerhet är viktig, speciellt för privatpersoner som saknar det skyddsnät ett större företag oftast har...
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

39 minuter sedan, WindowsPro sade:

Vill bara påpeka att om man lusläser artikeln så står det inte alls att kärn-isolering inte är viktig för privat personers datorer, utan att privata datorer oftare inte är kompatibla med de (hårdvaru-)krav som kärn-isolering ställer.. En viktig skillnad.

"It needs support of the hardware and the hardware driver compatibility, but individual users' devices, generally are not fully compatible"

Översatt till svenska:

"Den (kärn-isoleringen) behöver stöd för maskinvaran och kompatibiliteten med maskinvarudrivrutinen, men enskilda användares enheter är i allmänhet inte helt kompatibla"

All säkerhet är viktig, speciellt för privatpersoner som saknar det skyddsnät ett större företag oftast har...
 

Jag tänkte på dessa ord:

Citat

the memory integrity is more suitable for enterprise users

Sen är det upp till var och en att bry sig om, tolka mm vad en person i Microsofts forum skriver. Även om Microsoft kallar deras forum-agenter för experter så är det inte alltid så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
21 timmar sedan, X-Men sade:

Vad har du för system?
Intel i7, vilken modell?
Fabrikat och modell på moderkortet?
Fabrikat och modell på minnena?

Gör vad jag kan för IT-säkerhet så om problemet går att lösa så vill jag gärna göra det.

Dessa data kan jag få fram:

Moderkort Micro-Star MAGZ490 Tomahawk MS7C80 Version 1.0

Samsung SSD 970EVO Plus 1TB

Intel(R) Core(TM) i7-10700K CPU @ 3.80GHz   3.80 GHz

RAM-minne 16,0 GB

64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Samsung SSD 970EVO Plus 1TB

Nvidia Geforce RTX 3080 10GB

Redigerad av Tage Ericsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
4 timmar sedan, Tage Ericsson sade:

Gör vad jag kan för IT-säkerhet så om problemet går att lösa så vill jag gärna göra det.

Dessa data kan jag få fram:

Moderkort Micro-Star MAGZ490 Tomahawk MS7C80 Version 1.0

Samsung SSD 970EVO Plus 1TB

Intel(R) Core(TM) i7-10700K CPU @ 3.80GHz   3.80 GHz

RAM-minne 16,0 GB

64-bitars operativsystem, x64-baserad processor

Samsung SSD 970EVO Plus 1TB

Nvidia Geforce RTX 3080 10GB

Moderkortet har två LAN-anslutningar, en Realtek-tillverkad och en Intel-tillverkad.

Om du har installerat Intel Network Adapter Diagnostic Driver, avinstallera denna och se om felet försvinner. Intel Network Adapter Diagnostic Driver kan orsaka det fel du har och är en vanlig orsak till felsymptomen du fått.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle också kunna hämta, installera och köra Malwarebytes. Det finns virus/malware som kan störa funktionen för Network Adapter Diagonstic Driver och orsaka felsymptomen du får.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21 timmar sedan, X-Men sade:

Du skulle också kunna hämta, installera och köra Malwarebytes. Det finns virus/malware som kan störa funktionen för Network Adapter Diagonstic Driver och orsaka felsymptomen du får.

Tack för svar.

Jag provade att installera Network Adapter Diagonstic Driver för att lösa problemet. Är Malwarebytes bättre på att göra jobbet än t. ex. F-Secure?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Tage Ericsson sade:

Tack för svar.

Jag provade att installera Network Adapter Diagonstic Driver för att lösa problemet. Är Malwarebytes bättre på att göra jobbet än t. ex. F-Secure?

Om du verkligen installerat Adapter Diagnostic, istället för det jag skrivit, avinstallera Adapter Diagnostic, bör du avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-03-21 at 15:36, X-Men sade:

Om du verkligen installerat Adapter Diagnostic, istället för det jag skrivit, avinstallera Adapter Diagnostic, bör du avinstallera.

Intel Driver & Support Assistant heter den. Avinstallera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Tage Ericsson sade:

Intel Driver & Support Assistant heter den. Avinstallera?

Det är inte Adapter Diagnostic. Men visst, för att komma vidare kan du avinstallera programmet. Du kan också avinstallera drivrutinen för Intels LAN-kort och se till att drivrutinen tas bort från datorn. Se bara till att ha drivrutinen tillhands för att återställa funktionen av LAN-porten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...