Gå till innehåll

Kockkniv i diskmaskin?


Mikael63

Recommended Posts

Jag har sedan urminnes tider (Hedenhös?) "lärt mig" att man aldrig ska diska kockknivar/förskärarare i diskmaskinen eftersom metallsilikatet i maskinpulvret gör eggen slö. Därför har det blivit så, de vassa knivarna har handdiskats. Brödkniv/tomatkniv med tandad egg har jag dock kört i diskmaskinen.

För varje sådan icke-diskning av knivarna, och det är många vid det här laget, har jag funderat över riktigheten i detta. Har INTE sök på nätet men jag kollade med en stor finsk "butik", då vi har majoriteten av knivarna av detta fabrikat, tänkte se om där fanns några råd undanstoppade någonstans men jag möts nästan direkt av infon att de går att köra i diskmaskinen, att det liksom är ett försäljningsargument.

Knivarna behöver ju oavsett slipas, eller skärpas, då och då.

Vad har NI för egna erfarenheter av detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör våra knivar i diskmaskinen sen länge och om vi behöver skärpa dem oftare på grund av det vet jag inte men det är i alla fall några månader mellan gångerna.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kör våra knivar ibland i diskmaskin. Vi har förvisso en bänkdiskmaskin men vi kör ändå knivarna i maskin ibland. Jag handdiskar knivarna för det mesta, av samma orsak som Mikael63 skriver. 
Skälet till att vi kör knivarna ibland i maskin är ren lathet. Vi märker att knivarna blir slöare av maskindiskningen men det rör sig om ett år innan det märks. Att det märks kan vi bekräfta genom att när vi köper en ny identisk kniv är den sylvass. Visst slöas kniven av användandet men vi är relativt säkra på att maskindiskmedel hjälper till att slöa knivarna.

Vi köper nya när knivarna är för slöa.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Samma som din.. Nu vet jag att du är gammal :) Hedenhös. Den lyssnade jag på som liten och jag är gammal.

Knivarna, de handdiskas och torkas innan de hängs upp på väggen igen såvida det inte är en vänlig själ här och diskar åt mig för då åker de i maskinen tillsammans med grytor och allt, vilket inte är så bra.

Vad ni än gör så kör inte grytor med botten av aluminium i maskinen. diskmedlet fräter upp den på ingen tid alls.

Redigerad av Venoms
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...