Gå till innehåll

Bytte nytt driftbatteri som ska vara rätt men likväl gillar inte laptop den!


Gå till lösning Löst av Peruna,

Recommended Posts

Ibland blir man tokig!

När jag ändå bytte CMOS batteri i en Lenovo Thinkpad Edge E531, så tänkte jag byta driftbatteri också.

Hitta inget original till den men batteriexperten hade en till Lenovo Thinkpad E531, men likväl så får jag meddelande

att jag ska ta bort batteriet för den går inte att ladda. För säkerhets skull gjorde jag det.

När jag ändå hade båda batterierna ute så jämförde jag vissa tal.

Gamla original som sitter i har följande värden på batteriet:  11.1V 5.6Ah 62Wh

Batteriexpertens batteri som ska passa ha följande: 10.8V 5.2Ah 56Wh.

Batteriexpertens batteri ska passa den Lenovo jag har enligt deras websida, men likväl säger Laptopen ifrån samt att jag nu ser att värden är lägre.

Nu är jag rådlös, så vad göra?

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det nya batteriet kan vara helt tomt, legat på lager länge och behöver laddas upp ordentligt.

Eller så är datorn för känslig då spänningen ej levererar 11.1V

Kontakta företaget där du köpte batteriet om du får lämna tillbaka det.

Verkar finnas både 10.8 samt 11.1 Volt, så kolla om du beställer Spänningen 11.1V

Finns bla. batterier på Amazon Sverige här https://www.amazon.se/s?k=Lenovo+Thinkpad+Edge+E531+batteri&crid=3CV3KP9XPMVBG&sprefix=lenovo+thinkpad+edge+e531+batteri%2Caps%2C177&ref=nb_sb_noss

 

Redigerad av IT doktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det jag kunde se var att det registrerade ca 60% i det nya batteriet.

På batteriexpertens hemsida ska detta batteri passa flera olika modeller av Lenovo thinkpad och även mitt.

Jo, jag tycker själv det verkar märkligt att värdena skiljer som du skriver 10.8V medan det som sitter i har 11.1V

Den länken visar också flera batterier med batterier på 10.8V ser jag.

Alf

Redigerad av Peruna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försök lämna tillbaka det gamla och förklara orsaken. Du har distans lagen på din sida och beställ via Amazon istället. Se bara till att batteriet ser likt ut samt är 11.1V.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag ska kontakta batteriexperten och se vad för hjälp jag kan få!

Hm, såg nåt intressant nu på orderbekräftelsen : Lenovo ThinkPad E531(68854QC), 11.1V, 4400 mAh

Där står det 11.1V och inte 10.8V som är tryckt på batteriet.

Alf

Redigerad av Peruna
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peruna sade:

Jag ska kontakta batteriexperten och se vad för hjälp jag kan få!

Hm, såg nåt intressant nu på orderbekräftelsen : Lenovo ThinkPad E531(68854QC), 11.1V, 4400 mAh

Där står det 11.1V och inte 10.8V som är tryckt på batteriet.

Alf

Enligt den uppgiften skall du ha fått det här batteriet:

https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/lenovo-thinkpad-e531(68854qc)-batteri,-11.1v,-4400-mah.html

Om det inte stämmer har Batteriexperten skickat fel vara och du har rätt att reklamera köpet.
Du kan, om du vill, publicera en bild på batteriet som visar vad det är för batteri du fått skickat till dig.

Originalbatteriet till din dator skall ha artikelnummer 0A36311 alternativt OA36311. Det är lite svårt att se om första tecknet är en 0 "nolla" eller O "bokstaven". 
Du skulle kunna publicera en bild på originalbatteriet också, om du vill, så kan man använda reservdelsnumret på det till att söka efter korrekt ersättningsbatteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej och Tack för svar!

Jag har nu reklamerat och det kan vara som du skriver att de fellevererat.

Här kommer två bilder på originalbatteriet.  Jag har kikat med Pannlupp med förstoringsglas men lyckades inte hitta någon av de artikelnumren som du nämnt!

(Kan väl nämna att jag utgått från serienumret på datorn när jag letat batteri. Man får ta bort driftbatteriet för att se etiketten)

Alf

 

IMG_0905.JPG

IMG_0906.JPG

Redigerad av Peruna
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Peruna sade:

Hej och Tack för svar!

Jag har nu reklamerat och det kan vara som du skriver att de fellevererat.

Här kommer två bilder på originalbatteriet.  Jag har kikat med Pannlupp med förstoringsglas men lyckades inte hitta någon av de artikelnumren som du nämnt!

(Kan väl nämna att jag utgått från serienumret på datorn när jag letat batteri. Man får ta bort driftbatteriet för att se etiketten)

Alf

Artikelnumret är sannolikt Lenovos egna och återfinns i servicemanualen för datorn. Om du tittar på batteriet ser du ett antal artikelnummer. Det är förmodligen de artikelnummer som olika underleverantörer har som tillverkade batteriet för Lenovos räkning.

45N1054

45N1055

121500052

3ICR19/65-2

L11L6F01

Samtliga nummer ovan återfinns på batteriet. När man söker på de olika numren får man träff på olika batterier. Lenovos artikelnummer är ett gemensamt nummer för samtliga. Söker man på det får man också olik träffar.

Eftersom följesedeln anger att batteriet skall vara 11,1 V / 4400mAh och du fått ett där det är angivet på batteriet 10,8V har du sannolikt inte fått vad du beställt. Får du kostnader i samband med returen/bytet har du rätt till kompensation från leverantören för dessa, om det blivit en felleverans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Inte blir man klokare av svaret jag fick på min reklamation. Enligt dem skall det vara rätt batteri de skickat trots att det inte stämmer med vad jag beställt.

Här är svaret jag skick. Kom gärna med kommentar om det. jag avvaktar innan jag gör nåt.

Alf K

"Det ska vara rätt batteri för din dator."
 
Vid installation nytt batteri, eller,
Om datorn säger att den ej får kontakt med det nya batteriet, testa följande steg:
 
1. Stäng av datorn, plocka ur batteriet.
 
2. Starta datorn UTAN något batteri i, endast med kabeln ansluten.
 
3. Stäng av datorn igen, sätt i det nya batteriet och starta upp datorn.
 
- Nu skall batteriminnet blivit nollstält och datorn skall synka med det nya batteriet. 
 
Om inte heller det fungerar bör du kolla så att datorn har de senaste BIOS-uppdateringarna. Googla på din "datormodell BIOS update".
 
 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställningens specifikationer för batteriet som skulle levereras överensstämmer inte med det levererade batteriet. Jag kan inte se att de skickat rätt batteri. Specifikationerna på beställningen avviker, vilket ger vid handen att en reklamation bör göras och att de levererar rätt batteri.

Att tvinga kunden till att uppdatera BIOS bara för att de anser att det är en åtgärd kunden skall göra, faller inte på din lott. Ett batteri skall fungera utan en sådan åtgärd. Om säljaren anser att det ligger på ditt bord att uppdatera BIOS för att det levererade batteriet skall fungera har säljaren skickat fel batteri.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen och tack för svar!

Jag håller med dig och blev lite förvånad med rekommendationen att uppdatera BIOS. Nu gjorde jag så här att jag fotade av det batteri de skickat

och mejlat det till dem samt hänvisade till orderbekräftelsen. Det kan ju vara så att kundtjänst bara tittat på orderbekräftelsen och tror att det är

det som är skickat. Väntar på svar.

Alf K

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen tillverkare av bärbara datorer skapar en ny BIOS-version där de "låser upp" datorn så den kan användas med batterier som inte är tillverkarens "originalbatterier". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Peruna sade:
1. Stäng av datorn, plocka ur batteriet.
 
2. Starta datorn UTAN något batteri i, endast med kabeln ansluten.
 
3. Stäng av datorn igen, sätt i det nya batteriet och starta upp datorn.
 
- Nu skall batteriminnet blivit nollstält och datorn skall synka med det nya batteriet. 

Dessa steg är ju okej att göra, om det inte redan har testats (tidigare i tråden?)
Hade en Fujitsu Amilo där man behövde plocka ur batteriet ibland för att datorn skulle starta.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

För skojs skull var jag inne på Batterilagrets hemsida och där hittade jag också ett batteri som fungerar. Det som var intressant var att de listade

upp Original batterier och även till min Laptop. Där hittade jag samma original batteri som X Men tidigare i denna tråd nämnde. 45N1054

Här är länken till den sidan:

https://www.batterilagret.se/p3120/Laptopbatteri-Lenovo-G500-mfl

Tyvärr är den slut i lagret hos dem.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om datorn skulle fungera med 10.8 Volt (den kanske jobbar med 9.0 Volt) så är det levererade batteriet klenare om man ser till drifttiden. Nu kan det ju vara så att man får det man betalar för, att batteriet endast är på 5200 mAh men man betalar för det också. Vill man ha original 5600 mAh får man köpa ett sånt och betala för det.

Dock är det ju så att orderbekräftelsen anger 4400 mAh så där har du ju fått ett kraftigare batteri trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen mina vänner.

Fick ett nytt svar från Batteriexperten idag.

"

Hej.
 
11.1V och 10.8V är samma spänning, det beror bara på när man mäter dom.
 
Kapaciteten på batteriet du har fått är endast större än det vi anger på hemsidan, detta beror på att vi ibland får nya kapaciteter beroende på vilken batch batterier vi får från leverantör. Så i ditt fall har du endast fått ett bättre batteri än det som visas på hemsidan. Det är rätt batteri som vi packat och skickat till dig."
 
Nu provade jag att göra som jag blev beordrad att göra så jag följde de  tre stegen med samma resultat.
Nollställde batteriet och samma felmeddelande igen.
Ta bort batteriet för det är inte Lenovo Original och kommer inte heller att kunna laddas. Risk för skada datorn.
 
Alf
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Hej igen!

Jag passade på att läsa LENOVOS manual igen om Byte av Batteri!

Byta batteri
Skriv ut instruktionerna innan du börjar.
Det här systemet stödjer endast batterier som är speciellt konstruerade för den specifika datorn och som
tillverkats av Lenovo eller en annan behörig tillverkare. Systemet stödjer inte batterier som inte är godkända
eller batterier som har konstruerats för andra system. Datorn laddas inte om ett icke godkänt batteri eller
batteri som konstruerats för ett annat system används.
Obs: Lenovo tar inget ansvar för prestanda eller säkerhet vid användning av ej godkända batterier, och ger
inga garantier för fel eller skador som beror på användning av ej godkända batterier.
© Copyright Lenovo 2013, 2015 65


Anm: Om ett batteri som inte är godkänt installeras visas följande meddelande: ”Det installerade batteriet
stöds inte av det här systemet och kommer inte att laddas. Byt ut batteriet mot ett Lenovo-batteri.

Det som står under anm: är det meddelande som visas på min skärm!

Jag kan inte hitta någonting om att jag måste uppdatera BIOS heller vid texten om Batteribyte!

Alf

Redigerad av Peruna
  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Peruna sade:

Hej igen mina vänner.

Fick ett nytt svar från Batteriexperten idag.

"

Hej.
 
11.1V och 10.8V är samma spänning, det beror bara på när man mäter dom.
 
Kapaciteten på batteriet du har fått är endast större än det vi anger på hemsidan, detta beror på att vi ibland får nya kapaciteter beroende på vilken batch batterier vi får från leverantör. Så i ditt fall har du endast fått ett bättre batteri än det som visas på hemsidan. Det är rätt batteri som vi packat och skickat till dig."

Det är en sanning med modifikation!
Batteriets specifikation anger att märkspänningen är 10,8V. Det innebär att när batteriet är fulladdat har det en spänning på 10,8V, belastat.
Är märkspänningen 11,1V innebär det att batteriet har en spänning på 11,1V när det är fulladdat, belastat.

Således är det svar du fått inte korrekt!

Batteriet på 11,1V tappar spänning ju mindre laddning det har. Vanligtvis sker spänningstappet efter en viss urladdning, en brytpunkt. Fram tills dess håller den samma spänning. Gamla brunstensbatterier tappade spänningen kontinuerligt ju mindre laddning de hade. Detta fixades med NiCa-batterier först och senare NiMh-batterier. LitiumJon-batterier har samma egenskap, de håller spänningen till en viss gräns där spänningen sedan faller snabbt.

När jag mäter batterier och hur mycket laddning de har kvar kortsluter jag dem vid mätningen. Jag mäter således ampèrestyrkan. Skälet är att ett batteri, t.ex. 1,5V kan hålla 1,5V trots att det knappt har laddning kvar.

Batteriexperten har i detta fallet fel! 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Peruna sade:

Anm: Om ett batteri som inte är godkänt installeras visas följande meddelande: ”Det installerade batteriet
stöds inte av det här systemet och kommer inte att laddas. Byt ut batteriet mot ett Lenovo-batteri.

Det som står under anm: är det meddelande som visas på min skärm!

Jag kan inte hitta någonting om att jag måste uppdatera BIOS heller vid texten om Batteribyte!

Finns kanske en viss logik men samtidigt en motsägelse angående BIOS.

Felmeddelandet torde komma från BIOS eller åtminstone inte från operativsystemet om meddelandet visas även utan att operativsystemet har startats.
Ur den synvinkeln skulle en nyare BIOS kunna visa annan information eller helt enkelt låta batteriet laddas.

Motsägelsen är då att det är Lenovo som har beskrivningen och det är Lenovo som tillhandahåller ev. ny BIOS. Varför skulle man ta fram en BIOS som kringgår deras egna krav?

Å andra sidan kan det finnas något EU-beslut (typ) som säger att en datorleverantör inte får låsa utrustningen till att endast fungera med originaldelar.

Vad är det för "changelog" för ev. nyare BIOS?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Felmeddelandet kommer under uppstarten och det står också tryck på ESC för att fortsätta och därefter laddas Windows upp och jag kan logga in med

lösenord som vanligt.. Eftersom datorn är gammal så vet jag inte om man ska prova att ringa LENOVO och höra vad dem säger om det här med batteri.

Det är inte säkert att det finns någon nyare BIOS kvar att hämta samt att det överhuvudtaget skulle hjälpa. Är tveksam till det.

Kanske bäst att returnera batteriet och söka efter batteri på annat håll eller bara köra med nätkabel den dagen batteriet inte fungerar längre.

Alf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt batteri på en Lenovo T470s och en Lenovo T480s åt en kompis. I båda fallen har han köpt batteri som inte är original men där specifikationerna gällande spänningen överensstämt med originalbatteriet.

Ingen av de båda datorerna har "protesterat" mot att batteriet inte är original.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Följetongen fortsätter och nu har jag varit och sökt och frågat på ett Lenovo Forum, och fått lite vägvisning så jag har gjort en sökning på reservdelar och fått fram lite information om alternativ till mitt batteri. Fick två förslag på ersättnings batteri. Letar vidare. Ska prova att göra ett sista försök idag med att uppdatera BIOS om det fortfarande finns någon kvar att hämta. Datorn är över 10 år.

SMB C01 SANYO 6cell 2.8Ah och SMB C01 Simplo 6-cells 2,8 Ah

Den senare hittade jag, men ryggar tillbaks när jag såg priset 166 Euro.

https://www.data-systems.fi/tuote/lenovo-smb-c01-simplo-6-cell-2-8ah/

Alf

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, Peruna sade:

Ska prova att göra ett sista försök idag med att uppdatera BIOS om det fortfarande finns någon kvar att hämta. Datorn är över 10 år.

Om du ger dig på att uppdatera BIOS bör du se till att ändra inställningarna i BIOS först till "Default" eller "Optimized Defualt", vilket alternativ Lenovo väljer att kalla det för.

Om datorn är äldre än 10 år finns det nyare BIOS-versioner då den senaste är daterad 2018. Här kan du dessutom läsa om de olika förändringar som varje version innebär. Notera att den senaste versioner innehåller allt som de tidigare versionerna har. Listan är för din modell men du kan få en mer exakt genom att ange serienumret på din dator.

https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbooks/thinkpad-edge-laptops/thinkpad-edge-e531/downloads/ds035125-bios-update-bootable-cd-for-windows-8-64-bit-7-32-bit-64-bit-thinkpad-edge-e431-edge-e531?category=BIOS%2FUEFI

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...