Gå till innehåll

Val av smart-tv


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Då är jag igång igen och vill ha en större Tv 65-75” med inbyggt nätverkskort. Förra vändan lyssnade jag tyvärr inte på alla råd, utan valde tyvärr Samsung The Frame. Så Philips ambilight som ni främst rekommenderade, borde jag ”då” införskaffat.

Om jag har en budget på 5-9000:- finns det nått jag kan rekommenderas? Har möjlighet att begagnat få denna för ett bra pris  Tv

5000:-

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag kan tycka om LG.. Jag har haft en. Nätverkskortet har eller hade på en genomströmningshastighet som var så låg att skuggorna saktade efter, jättedåligt och frågade man efter uppgifter så var det ingen som kunde svara utan jag fick vackert leta efter svaret själv. Appar till deras egna OS.. extremt dåligt utbud och när de skulle användas.. svaret på den frågan relateras till första delen.. (inget bra alls). 

Fördelar då, billig, drog lite ström, bra bild speciellt när man körde dvd eller usb med videofilm på (vilket visades i affären där jag handlade), enkel att ställa in etc. Ska man bara ha den för att titta på Tv som vanligt, då kan den vara helt ok. Det är när smart funktioner ska användas som det blir dåligt. Det är min erfarenhet av LG

Idag hade jag inte köpt en till oavsett vad det kostar.

För 1,5 år sedan köpte jag en Samsung 85" 4K Qled som jag är otroligt nöjd med. Anledningen att det blev så stort var att jag fick den för 50% av priset och då hamnade den inom min budget

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Venoms sade:

Jag kan tycka om LG.. Jag har haft en. Nätverkskortet har eller hade på en genomströmningshastighet som var så låg att skuggorna saktade efter, jättedåligt och frågade man efter uppgifter så var det ingen som kunde svara utan jag fick vackert leta efter svaret själv. Appar till deras egna OS.. extremt dåligt utbud och när de skulle användas.. svaret på den frågan relateras till första delen.. (inget bra alls). 

Fördelar då, billig, drog lite ström, bra bild speciellt när man körde dvd eller usb med videofilm på (vilket visades i affären där jag handlade), enkel att ställa in etc. Ska man bara ha den för att titta på Tv som vanligt, då kan den vara helt ok. Det är när smart funktioner ska användas som det blir dåligt. Det är min erfarenhet av LG

Idag hade jag inte köpt en till oavsett vad det kostar.

För 1,5 år sedan köpte jag en Samsung 85" 4K Qled som jag är otroligt nöjd med. Anledningen att det blev så stort var att jag fick den för 50% av priset och då hamnade den inom min budget

Där gick LG bort 🙂

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har en LG OLED 42C24LA som är ett par år gammal och på den är det inga som helst problem med skuggor eller annat när man strömmar i SVT Play, TV4 Play, HBO Max eller ViaPlay utan det är utmärkt bild. De apparna liksom många andra finns med. Likadant när vi spelar upp något inspelat. Supporten har vi aldrig behövt använda utan den har bara fungerat utmärkt. Vi valde den därför att den fick toppbetyg i tester t ex https://www.whathifi.com/reviews/lg-oled42c2 och https://www.trustedreviews.com/reviews/lg-oled42c2 hittar jag nu.

Den kör WebOS som man kan läsa om på sidan https://en.wikipedia.org/wiki/WebOS.

Det har nog hänt mycket hos LG sen Venoms kollade.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Glöm inte bort ljudet!

När vi skaffade ny teve visade det sig vara uselt ljud från dess inbyggda högtalare. Det 2:1 ljudsystem som mycket väl fyllde uppgiften tillsammans med vår gamla teve gick inte att ansluta då den nya teven saknade "normal" ljudutgång (RCA/3.5 mm). Då införskaffades en sk. "soundbar" (annan tråd här) och där ville jag ha en som skulle motsvara vårt gamla 2:1-system, alltså inget vräkigt. Valde då en från Sony då jag varit nöjd med andra produkter från Sony. Den "soundbaren" var för bred dör att rymmas mellan tevens "ben" och ljudet var inget märkvärdigt.

Med facit i hand skulle vi antingen ha valt en teve med bättre inbyggda högtalare eller en teve som har audio ut via RCA.

Redigerad av Mikael63
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
Citat

Det har nog hänt mycket hos LG sen Venoms kollade.

Nu är den LG 49" 6 år gammal så visst har det hunnit med att utvecklas. Dottern är nöjd med den i alla fall.

Med skuggorna.. Jag menade bara att det är så långsamt att de hinner förbi.. Inte att det var skuggor i bilden. 

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Venoms sade:

Med skuggorna.. Jag menade bara att det är så långsamt att de hinner förbi.. Inte att det var skuggor i bilden. 

Okej, men det är inga problem med uppdateringshastigheten heller utan det är en mycket bra bild även vid snabba förlopp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...