Gå till innehåll

Kommer inte in i mobilen efter uppdatering till One UI 6.0


kiwi01

Recommended Posts

Det har gått en tid sedan jag fick avisering om väntande uppdatering till One UI 6.0.

Har skjutit upp det då jag befarat att det skulle bli stökigt i mobilen då man aviserade en stor mängd ändringar under totalt 70 rubriker.
Det blev mycket värre än så. Jag kommer inte in mobilen! Jag måste börja med att logga in i mitt Samsungkonto. Jag har aldrig använt särskilt Samsungkonto. men i samband med att jag skaffade nuvarande mobilen för ca ett år sedan loggade jag in med min gmailadress för att starta mobilen.  
Så jag startar med gmailadressen och lösenordet sägs vara fel. "Har du glömt lösenordet?"  
Gå till webbsidan
account.samsung.com 

Jag börjar med att skriva in adressen i datorn, fyller i mina uppgifter samt för att skapa konto. Men det finns ingenstans att skicka in det.
Jag går till Galaxy-plattan. Där frågar de om jag behöver tillgång till mitt ID-nr. Jag skickar in och svaret är att jag inte har något ID-nummer.
Det förvånar mig inte då jag mig veterligen aldrig haft något. Längre än så kommer jag inte. 

Jag har samtal att ringa idag..

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter ett flertal omstarter har jag fått fram startskärmen som tycks vara intakt när det gäller appar. Men varför är det så många dubbletter av vissa?
Appen Instagram finns i 8 exemplar, Whatsapp i tre, mailappen i två osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan väl inte komma som en överraskning att jag är besviken på utebliven respons och vilja att bidra med hjälp? Det är ju förstås frivilligt.
Kanske beror det på att ingen vet vad jag pratar om? Har ingen erfarenhet av det jag skriver om? Har perfekt ordning i mobilen? Inga dubbletter – upp till 8 st - av vissa appar? Ingen annan har en simpel Samsung?

Jag ber om hjälp en gång till.
Notera att det här handlar om uppgradering och inte en uppdatering.

 

Webbsidan  postad  av Cecilia i min tidigare tråd 23 februari är en besvikelse (inte Cecilias fel). Jag ser inte att jag har någon nytta av att bläddra sida upp och sida ner visande lyckligt leende mobilägare som kan få det ”precis som du vill”. Jag hade velat ha mera handfasta råd. (Kanske tröttnade jag för tidigt.)

Nyheterna i form av nya appar är inte jättemånga; Disney, Netflix, Linkedin, Microsoft, Free, Global Goals, Samsung Pay för att nämna några. Ingen av dessa har något värde för mig. Även AR-zon, (går jag till appregistret finns ytterliga 4 med var sin inriktning. )

Min Whatsapp hade parats ihop med Youtube i en vit Samsungapp. ???

Vad som gäller för dagen är jag inte säker på, men det verkar som att de nya apparna kunde enkelt avlägsnas om man gör det innan man utför det sista momentet i uppgraderingen.
Tidigare i veckan såg jag ett meddelande i övre kanten; uppgraderingen kan ångras om man gör det innan uppdateringen som står på tur. Valhänt som jag är bestämde jag mig för att vänta till nästa dag, då var meddelandet borta. 
Att söka hjälp och råd hos Samsung community fungerar inte då jag varken kan logga in eller skapa ett konto.

För ett antal sedan hade Samsung en lokal på Kungsgatan för service och reparation, men de har skippat mobiler och servar alla övriga Samsung-produkter.
Jag kontaktade Elgiganten-Phonehouse på Arenavägen, de hjälpte mig att flytta över innehållet i min förra mobil till denna nya. Har inte fått någon respons därifrån.

Helst skulle jag vilja avlägsna uppgraderingen, jag har ingen nytta av den. Men hur gör jag? Blir det kanske bara ett nytt kaos?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Gör ett försök att visa hur dubbletter av ikoner går att ta bort från skrivbordet.

Här råkar det finnas två Gmail ikoner, som exempel.

Screenshot_20240420-160454.thumb.png.a79d2c6103349b9b47ac864f22e4b39f.png

Lägg an pekfingret mot ikonen Gmail och för ikonen upp mot rutan: Ta bort.

Där försvinner dubbletten.

Screenshot_20240420-160432.thumb.png.a93c84f840bf483635e5a8c46c16ea66.png

Fortsätt så så får du bort alla irriterande dubbletter, till att böja med.

Vid senare eftertanke så skulle vi nog ha börjat med att avinstallera de appar som du inte kommer att använda. Du får se det här som en början till att få ordning på mobilen.

 

Redigerad av Thirteen
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Kanske beror det på att ingen vet vad jag pratar om? Har ingen erfarenhet av det jag skriver om? Har perfekt ordning i mobilen? Inga dubbletter – upp till 8 st - av vissa appar? Ingen annan har en simpel Samsung?

Jag har en Samsung-platta men den är några år gammal så den får inte något nyare än One UI 4.1. Det finns ju så många tillverkare och modeller av telefoner så chansen att någon mer ska ha en rätt ny Samsung-mobil är ju inte så stor i ett litet forum som Eforum.

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Webbsidan  postad  av Cecilia i min tidigare tråd 23 februari är en besvikelse (inte Cecilias fel). Jag ser inte att jag har någon nytta av att bläddra sida upp och sida ner visande lyckligt leende mobilägare som kan få det ”precis som du vill”. Jag hade velat ha mera handfasta råd. (Kanske tröttnade jag för tidigt.)

Det var nog tänkt som en första introduktion till de förändringar som har skett i din mobil så att det skulle vara lättare att förstå sig på den.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Screenshot_20240420-170122.thumb.png.e11c760a54b9cf5330ee8317c9b024a6.png

För att avinstallera oönskade appar.

En hastig rörelse med pekfingret från mitten av skrivbordet och uppåt, för att få tillgång till alla ikoner.

Leta reda på ikonen Inställningar (illustrerat av ett kugghjul). Peka till på kugghjulet så att Inställningar öppnar sig.

I listan som dyker upp pekar du till på Appar.

I listan som där dyker upp pekar du till på Visa alla (74*) appar. (*Vet inte hur många appar du har.)

En lista med alla (74) appar dyker upp. Prova nu att avinstallera Disney appen genom att skrolla fram den appen.

Peka till på Disney appen och välj helt sonika valet Avinstallera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Thirteen sade:

Gör ett försök att visa hur dubbletter av ikoner går att ta bort från skrivbordet.

Här råkar det finnas två Gmail ikoner, som exempel.

Screenshot_20240420-160454.thumb.png.a79d2c6103349b9b47ac864f22e4b39f.png

Lägg an pekfingret mot ikonen Gmail och för ikonen upp mot rutan: Ta bort.

Där försvinner dubbletten.

Screenshot_20240420-160432.thumb.png.a93c84f840bf483635e5a8c46c16ea66.png

Fortsätt så så får du bort alla irriterande dubbletter, till att böja med.

Vid senare eftertanke så skulle vi nog ha börjat med att avinstallera de appar som du inte kommer att använda. Du får se det här som en början till att få ordning på mobilen.

 

Hej och tack! Verkar som att jag har att göra ett tag framöver... Blir nog inte färdig ikväll. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

54 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag har en Samsung-platta men den är några år gammal så den får inte något nyare än One UI 4.1. Det finns ju så många tillverkare och modeller av telefoner så chansen att någon mer ska ha en rätt ny Samsung-mobil är ju inte så stor i ett litet forum som Eforum.

Det var nog tänkt som en första introduktion till de förändringar som har skett i din mobil så att det skulle vara lättare att förstå sig på den.

Hej Cecilia! Jag är inte på något sätt missnöjd med att du skickade länken. Det ligger ju i Samsungs intresse att väcka intresse för produkten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först ska jag säga att jag var alltför trött igår för att försöka vidta åtgärder.

Men jag har ett par andra märkligheter som jag vill redogöra för.

För en vecka sedan plingade det till i mobilappen meddelanden/SMS:
Öppnade appen och enligt texten hade jag två oavlyssnade meddelanden att ta del av och uppmanades att ringa 222. Lite märkligt då jag inte hade några obesvarade samtal tyckte jag, men jag slog numret, när det började ringa kom Telenor med stora bokstäver upp på min skärm. Några meddelanden fanns inte. Men vad hade Telenor med detta att göra?? Tele2 är min mobiloperatör. Jag kollade vad Telenors kundtjänst har för nummer, det finns två längre nummer och även ”från din Telenormobil: 222”. Jag ringde ju från Tele2-mobil.

Jag vet att Tele2 och Telenor samarbetar och delar nät, men delar de även meddelandetjänsten???

Jag tycker att det här är helt obegripligt. På måndag ringde jag Tele2 för att fråga vad de har att säga, men gav upp efter 15 minuts väntan.
_______________________________________________

Sent igår kväll ringde mobilen, jag var just på väg att somna men hann se ett utlandssamtal. Jag känner igen landsnumret, min gode vän är där sedan en tid tillbaka. Han ringer dock alltid via Whatsapp så jag blev lite orolig, har det hänt något? Han bekräftade att det var han som ringde – men från sin Whatsapp. Jag konstaterade nu på morgonen att samtalet är registrerat i appen Meet (som sägs vara fd Duo som jag inte vet något om. Appen Meet har uppgraderingen tryck ihop i en samlingsapp tillsammans med G och  Youtube. Av färgen och formen att döma är Meet en Googleapp.
Jag konstaterade också att appen Play där androidanvändare alltid har kunnat hitta egna, valfria appar (därifrån hämtade jag just Whatsapp) är borta från mobilen!  På surfplattan finns den och och Whatsapp är också kvar, dvs den kan hämtas men jag har inte den installerad på plattan.
Jag har fått två korta textmeddelanden till Whatsapp från en annan person så den fungerar.
Jag tycker att hela denna uppgradering med sin löften om ”…precis som du vill ha det…” mest liknar en ond parodi.

Hur länge ska det hålla på??? Jag orkar snart inte mera.

Ber om ursäkt för ev stavfel och andra misstag, orkar inte korrekturläsa.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt Tele2 ringer man 222 för att lyssna av sin röstbrevlåda. Men jag kan inte svara på varför det stod Telenor.

Meet är mycket riktigt en app från Google. Samsung vill väl att du använder deras appar i stället för Googles så det är väl därför som Googles appar blev hopsamlade, men det går ju att flytta ut appar från samlingsmappar.

Har du försökt söka efter Play Store?
Se sidan https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/where-can-i-find-the-google-play-store-on-my-samsung-galaxy-device/ .

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ringer alltid 222 når jag ska till röstbrevlådan, precis som jag gjorde nu. Men varför kommer Telenor på skärmen, det är inte normalt. 
Jag vet hur man plockar isär samlingsmappar, men varför dirigerar de ett Whatsapp-samtal till Meet, helt utan förvarning. DET ÄR INTE OKAY, enligt mig. 

Nej, jag har inte försökt söka efter Play Store, har inte haft behov av det just nu. Tack för länken. 

Jag hävdar fortfarande att den här förbannade uppgradering är en j*vl* parodi. den borde aldrig har ägt rum. Om jag fick som jag ville skulle jag ångra hela uppgraderingen men har ingen  aning om hur. 
__________________

Ny kommer det lite OT. Det är inte bara mobilen, det är ömsom Google ömsom Microsoft. Hela tiden.!  
Jag ska öppna två nya trådar, håll ögonen öppna, jag behöver er hjälp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
1 timme sedan, Mikael63 sade:

Samsung använder Bixby. Bixby tolkar 222 som att du ringer till Telenors kundtjänst.

Vad är Bixby??? Jag harr alltid ringt till 222 men aldrig kommit till Telenor. Och det anges ju att om man ringer från Telenor telefon , kan man ringa 222, jag ringde inte från Telenor telefon och kom inte till deras Kundtjänst. 
Det är till min egen röstbrevlåda jag vill komma till. 

Hela denna uppgradering är en bedrövlig soppa. Och denna Bixby är en totalt obegåvad idiot. 
 

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-20 at 16:49, Thirteen sade:

Gör ett försök att visa hur dubbletter av ikoner går att ta bort från skrivbordet.

Här råkar det finnas två Gmail ikoner, som exempel.

Screenshot_20240420-160454.thumb.png.a79d2c6103349b9b47ac864f22e4b39f.png

Lägg an pekfingret mot ikonen Gmail och för ikonen upp mot rutan: Ta bort.

Där försvinner dubbletten.

Screenshot_20240420-160432.thumb.png.a93c84f840bf483635e5a8c46c16ea66.png

Fortsätt så så får du bort alla irriterande dubbletter, till att böja med.

Vid senare eftertanke så skulle vi nog ha börjat med att avinstallera de appar som du inte kommer att använda. Du får se det här som en början till att få ordning på mobilen.

 

Har lyckats ta bort två dubbletter, men det räcker ju inte. Och just nu finns det värre problem att ta itu med. 
Kan man anmäla Samsung till Konsumentombudsmannen eller någon för falsk marknadsföring? Det är ju det de har gjort sig skyldig till genom att måla upp en så positiv bild som inte alls motsvaras av verkligheten. Nya märkligheter dyker upp hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, kiwi01 sade:

Vad är Bixby??? Jag harr alltid ringt till 222 men aldrig kommit till Telenor. Och det anges ju att om man ringer från Telenor telefon , kan man ringa 222, jag ringde inte från Telenor telefon och kom inte till deras Kundtjänst. 
Det är till min egen röstbrevlåda jag vill komma till. 

Bixby är en virtuell assistent som alltså i det här fallet försöker omvandla telefonnummer till företagsnamn och i just detta fall gör den fel. Om man jämför med en människa kan man säga att den googlar telefonnumret och ser vilket företag som verkar använda det telefonnumret. För det mesta går det bra men ibland blir det fel.

Naturligtvis kom du till Tele2 och din egen röstbrevlåda.

1 timme sedan, kiwi01 sade:

Kan man anmäla Samsung till Konsumentombudsmannen eller någon för falsk marknadsföring? Det är ju det de har gjort sig skyldig till genom att måla upp en så positiv bild som inte alls motsvaras av verkligheten. Nya märkligheter dyker upp hela tiden.

Inte sannolikt eftersom dels är det inget du har betalt för så det går inte att få någon ersättning och dels verkar du vara rätt unik med att ha fått alla dessa problem. När jag har sökt efter trådar om problem efter den uppdateringen hittar jag väldigt lite och ingen som har samma problem som du utan det verkar röra sig om t ex lite sämre batteritid och annat helt annorlunda.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

56 minuter sedan, Cecilia sade:

Bixby är en virtuell assistent som alltså i det här fallet försöker omvandla telefonnummer till företagsnamn och i just detta fall gör den fel. Om man jämför med en människa kan man säga att den googlar telefonnumret och ser vilket företag som verkar använda det telefonnumret. För det mesta går det bra men ibland blir det fel.

Naturligtvis kom du till Tele2 och din egen röstbrevlåda.

Inte sannolikt eftersom dels är det inget du har betalt för så det går inte att få någon ersättning och dels verkar du vara rätt unik med att ha fått alla dessa problem. När jag har sökt efter trådar om problem efter den uppdateringen hittar jag väldigt lite och ingen som har samma problem som du utan det verkar röra sig om t ex lite sämre batteritid och annat helt annorlunda.

1) Om Bixby har jag läst att det är en dålig assistent som många har avinstallerat och rekommenderats att göra det. 
Men jag kan ju inte avinstallera något som jag inte har, eller var någonstans gömmer den sig??

2) Jag uppfattade det som att jag kom till min min egen röstbrevlåda av rösten och sättet att tala att döma.
Några meddelanden fanns inte! Så vem skulle meddelandet till egentligen, uppenbart till någon annan.  

3) Det kan ju bero på att de har nyare och bättre mobiler. De borde ha snävat av, tittat på årsmodell och kapacitet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2) Vad bra, det lät som du var tveksam i ditt förra inlägg. Det var väl nån som la på i stället för att prata in ett meddelande.

3) Du borde ha en tämligen ny telefon eftersom den har fått in uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

2) Men då brukar det stå listan XX har ringt men lämnade inget meddelande.

3) Min mobil är en Samsung Galaxy A13 5G 4/128GB Modellnamn SM-A136B/DSN. A13 står väl för lägre prisklass, kostade strax under 2000. Ville minnas att det skulle vara en utgående modell, men den tycks säljas fortfarande. .

Dessa uppgifter hittade jag i Inställning Under Om telefonen  
Längs ner på sidan stttår

"Letar du efter något annat?" och sedan 3 rader med blå färg
Programvaruuppdatering
Återställ
Kontakta oss

Jag vågar nog inte klicka ens. 

PS Ha överseende med alla felstavning och andra konstigheter - jag ser uruselt.

Redigerad av kiwi01
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3) Modellen kom vintern 2021-22 så den är ju bara två år gammal.

En programvaruuppdatering kan ju rätta till några buggar så det är väl inget att vara rädd för :)

PS Jag har inte sett en enda felstavning eller annat konstigt så det behöver du inte bekymra dig om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är det: vid ett eller kanske två tillfällen har det kommit avi längs upp på skärmen där man har talat om att installera den aktuella uppdateringen innebär att man INTE kan ångra uppgraderingen! Det som jag allra helst vill men ven vet inte hur..

Och nästa, återställ. Är det kanske samma som ångra, dvs återgång till till det som var innan uppgradering?? Vilket jag gärna skulle acceptera. 
Jag öppnade länken och det är rejält mycket förberedelsertillfällig säkerhetskopiering i Samsung Clou eller på en extern lagringsenhet, efter det : återställ alla inställningar, återställ alla mobilnätsinställningar, återställ Wi-Fi och Bluetooth-inställningar, återställ tillgänglighetsinställningar. Det här är jag helt säker på att jag INTE klarar av. 
Fabriksåterställning nämns också. Som alternativ?? Det är ju samma sak där, allt måste sparas undan. 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, kiwi01 sade:

Så här är det: vid ett eller kanske två tillfällen har det kommit avi längs upp på skärmen där man har talat om att installera den aktuella uppdateringen innebär att man INTE kan ångra uppgraderingen! Det som jag allra helst vill men ven vet inte hur..

Samsung avråder från att försöka backa tillbaks till One UI 5.1 enligt sidan https://r2.community.samsung.com/t5/Galaxy-S/Downgrade-from-one-ui-6-0-to-5-1/td-p/15205045 . Dock hittar jag tips om hur man gör men det är verkligen inte någorlunda lätt och inget jag kan rekommendera.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Samsung avråder från att försöka backa tillbaks till One UI 5.1 enligt sidan https://r2.community.samsung.com/t5/Galaxy-S/Downgrade-from-one-ui-6-0-to-5-1/td-p/15205045 . Dock hittar jag tips om hur man gör men det är verkligen inte någorlunda lätt och inget jag kan rekommendera.

Om Samsung avråder är det inte värt att chansa. Och för mig är det omöjligt att kontakta Samsung community, jag lyckades inte skapa konto. 
Jag är väl tvungen att ta skeden i vacker hand och bekräfta installationen samt hämta uppdateringen. Det få bli som det blir, bara den går att ringa med...

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...