Gå till innehåll

Installationshjälp Tv


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Det hela är en aningens pinsamt! Jag har ett Telia Modem. Det är den som är kopplad till The Frame. Förstår inte hur jag kunde missa det. Men då förstår jag också att om jag vill ha Philips med kanalval som på The Frame så kopplar jag in den i modemet och kan då nyttja det som förr. Men om jag väljer att inte använda modemet så kan jag nå alla kanalerna via apparna på Google Tv. 

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men medans vi ändå är igång, jag skulle vilja, om möjligt komma ut på webben från Tv’n. Därför där, vill jag ladda ned en bild och ha som skärmsläckare. Går det? Har letat efter en webbläsare i Tv’n, men hittar inte. Om det nu finns, kan man då ladda ned bilden till Tv’n, alt. att jag tar den via datorn och lägger på USB och därifrån överför? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Google TV:s app-sida som du hade en bild på finns det två sökfunktioner dels fältet nedtill och dels förstoringsglaset upptill och du skulle kunna pröva att söka efter Chrome där. Om du inte får något napp där så leta reda på butiken (vet inte vad den kallas för i Google TV men den heter Play Butik i Android-mobiler) se vad det finns för webbläsare att ladda ner där.

Men skärmsläckare i själva teven är en helt annan sak så du får kolla i manualen och på Philips supportsidor för teven efter information om skärmsläckare.

Däremot kan det finnas en skärmsläckare i Google TV, gå igenom dess inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men medans vi ändå är igång, jag skulle vilja, om möjligt komma ut på webben från Tv’n. Därför där, vill jag ladda ned en bild och ha som skärmsläckare. Går det? Har letat efter en webbläsare i Tv’n, men hittar inte. Om det nu finns, kan man då ladda ned bilden till Tv’n, alt. att jag tar den via datorn och lägger på USB och därifrån överför? 

Philips har sin egna internetläsare förinstallerad bland apparna. Den är värdelös! 
Vissa av Philips androidbaserade TV-apparater går att ändra skärmsläckaren på. Det gäller inte alla och det kan jag skriva under på som har Philips-TV liksom min sambo har en. Ingen av dem går det att ändra skärmsläckaren på men din kan ha den funktionen.

Du kan läsa på sidan i länken hur du eventuellt skall göra för att ändra skärmsläckaren i din TV.

https://tv-sound-monitors.philips.com/s/article/How-to-use-the-screensaver-on-the-Philips-Google-TV-1701788864915?language=en_US

  • Thanks 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

23 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

och ha som skärmsläckare

Det finns appar som ex. "Fireplace Relax 2" som visar en brinnande eldstad med ljud.
Eller app.. det är egentligen en video som spelas upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Alla sladdar verkar vara rätt kopplade men en vet jag inte var den ska vara (se bild)

Sedan har jag kopplat in HDMI kabeln ifrån Telia modemet in i Tv’n, dock stör det mig att det står HDMI 4 borde det inte vara 1? 
 

IMG_5453.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

men en vet jag inte var den ska vara (se bild)

Det kan vara svårt för oss att veta också. Är det en kabel som ger internetaccess och den så att säga är över, att du inte har den till exempelvis en dator, kan du ansluta den till teven för att "slippa" trådlös internetanslutning för apparna.

 

3 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

det står HDMI 4 borde det inte vara 1?

Du har väl fler än en (1) HDMI-port på teven? Har du satt den i port 4?

 

Redigerad av Mikael63
mellanslag
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag vilja fråga förslag hur jag ska fixa denna röra av sladdar. Ett tag tänker jag om man med dubbelhäftande tejp kan sätta dosan på baksidan av Tv’n? Sedan att fästa förlängnings el-dosan under  byrån? Några förslag? 

IMG_5556.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2024-04-16 at 21:46, X-Men sade:

Philips har sin egna internetläsare förinstallerad bland apparna. Den är värdelös! 
Vissa av Philips androidbaserade TV-apparater går att ändra skärmsläckaren på. Det gäller inte alla och det kan jag skriva under på som har Philips-TV liksom min sambo har en. Ingen av dem går det att ändra skärmsläckaren på men din kan ha den funktionen.

Du kan läsa på sidan i länken hur du eventuellt skall göra för att ändra skärmsläckaren i din TV.

https://tv-sound-monitors.philips.com/s/article/How-to-use-the-screensaver-on-the-Philips-Google-TV-1701788864915?language=en_US

Nu har jag på nått sätt hittat bilden jag vill ha.  Har följt instruktionen till 100%. Har gått igenom bilderna och valt en bild. Men här måste man aktivt välja skärmsläckare. När jag gjort det så kommer bilden jag valt, men den ligger bara där i 2 minuter sedan kommer en annan bild upp. Jag skulle vilja behålla vald bild och exempelvis vid avstängning kunna försätta bilden i viloläge och ja 1 bild som skärmsläckare. Men den vill inte 

IMG_5597.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte läst instruktionen men en anledning till att ha en skärmsläckare som inte är statisk är att förhindra sk. inbränning.

Dock vet jag inte om inbränning är ett problem på alla nya typer av skärmar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 minuter sedan, Mikael63 sade:

Nu har jag inte läst instruktionen men en anledning till att ha en skärmsläckare som inte är statisk är att förhindra sk. inbränning.

Dock vet jag inte om inbränning är ett problem på alla nya typer av skärmar.

Jag har nu hittat bildspels hastighet. Satt den på 10 minuter. Men skulle man på nått sätt kunna få  Tv’n att ligga i det läget i 10 minuter och sedan stängas av? 

IMG_5599.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Mikael63 sade:

Nu har jag inte läst instruktionen men en anledning till att ha en skärmsläckare som inte är statisk är att förhindra sk. inbränning.

Dock vet jag inte om inbränning är ett problem på alla nya typer av skärmar.

Inbränning är (var) värst för Plasmaskärmar.
OLED-skärmar "lider" också av inbränning men inte i lika hög grad som Plasmaskärmar. En "motåtgärd" mot inbränning i OLED har en del tillverkare skapat genom att TVn "begär" en så kallad "rensning" av skärmen när TVn varit påslagen ett visst antal timmar (5-6 timmar utan avstängning). TVn skall försättas i Stand-by i minst 15 minuter (upp till 30 minuter i vissa modeller). Då utför TVns system en "rensning" för att minska risken för inbränning.

För LCD-skärmar är risken för inbränning mycket liten. Den är där men det tar mycket lång tid innan en inbränning sker. LCD-skärmar är således ett betydligt säkrare skärmsystem mot inbränning än OLED men har också en något sämre bild än vad en OLED klarar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, X-Men sade:

Inbränning är (var) värst för Plasmaskärmar.
OLED-skärmar "lider" också av inbränning men inte i lika hög grad som Plasmaskärmar. En "motåtgärd" mot inbränning i OLED har en del tillverkare skapat genom att TVn "begär" en så kallad "rensning" av skärmen när TVn varit påslagen ett visst antal timmar (5-6 timmar utan avstängning). TVn skall försättas i Stand-by i minst 15 minuter (upp till 30 minuter i vissa modeller). Då utför TVns system en "rensning" för att minska risken för inbränning.

För LCD-skärmar är risken för inbränning mycket liten. Den är där men det tar mycket lång tid innan en inbränning sker. LCD-skärmar är således ett betydligt säkrare skärmsystem mot inbränning än OLED men har också en något sämre bild än vad en OLED klarar.

Förstår, men nu har den valda bilden varit på i 10 minuter. Men för att det skulle ske är man tvungen att gå in på inställningar, hitta viloläge, börja nu. Men ultimat vore om man kunde när man stänger av Tv’n direkt försätta Tv’n i viloläge så att säga innan den stänger av helt i säg 30 minuter. Eller krävs det att man manuellt varje gång gör denna process? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är perfekt nu men en sak fungerar fortfarande inte. När jag går in på inställningar så kommer skärmsläckare upp, kryssar jag i den så får jag den bild jag vill ha.
 

Men med min andra fjärrkontroll (Telia) kan jag sätta Tv’n på standby och då var min tanke att bilden skulle komma upp (skärmsläckar bilden), men istället blir bilden svart och denna text kommer upp (se bild 2). Där är ju Telia dosan inkopplad och fungerar perfekt när man tittar på Tv’n. Vad jag vill är att slippa gå in på skärmsläckare, utan vill bara kunna sätta standby och den valda bilden borde komma upp? 

IMG_5691.jpeg

IMG_5692.jpeg

IMG_5694.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Men med min andra fjärrkontroll (Telia) kan jag sätta Tv’n på standby och då var min tanke att bilden skulle komma upp (skärmsläckar bilden), men istället blir bilden svart och denna text kommer upp (se bild 2).

Jag tror inte att det är teven som du sätter i standby utan Telia-boxen och det innebär att teven plötsligt inte får någon signal från Telia-boxen och då visar ett felmeddelande. Oavsett om det gäller en dator eller en teve brukar skärmsläckaren gå igång när bilden inte har förändrats under en viss tid, dvs om du låter felmeddelandet vara där i 10 minuter eller vad det nu är för tid så kommer teven att visa skärmsläckarbilden i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

25 minuter sedan, Cecilia sade:

Jag tror inte att det är teven som du sätter i standby utan Telia-boxen och det innebär att teven plötsligt inte får någon signal från Telia-boxen och då visar ett felmeddelande. Oavsett om det gäller en dator eller en teve brukar skärmsläckaren gå igång när bilden inte har förändrats under en viss tid, dvs om du låter felmeddelandet vara där i 10 minuter eller vad det nu är för tid så kommer teven att visa skärmsläckarbilden i stället.

Så är det naturligtvis. Tänkte inte på att det var Telia fjärren. Men det innebär då att jag inte kan trycka på någon knapp på Tv’n fjärrkontroll (Philips) för att få igång skärmsläckaren? Utan att manuellt göra dom steg jag visade med förra bilderna? Har även en möjlighet att gå in i inställningar och på ”viloläge” trycka på ”börja nu”. Men ultimat hade ju varit att det per automatik gick att sätta Tv’n i standbyläge. 

IMG_5698.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När teven är i standby är skärmen avstängd och visar inget alls.

Jag känner inte till din teve så jag kan inte svara på vad den har för villkor för att visa skärmsläckaren men automatiken är väl just att skärmsläckaren börjar visas efter en viss tid av inaktivitet. Hur menar du att teven annars ska veta när du vill se skärmsläckaren och inget annat?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Cecilia sade:

När teven är i standby är skärmen avstängd och visar inget alls.

Jag känner inte till din teve så jag kan inte svara på vad den har för villkor för att visa skärmsläckaren men automatiken är väl just att skärmsläckaren börjar visas efter en viss tid av inaktivitet. Hur menar du att teven annars ska veta när du vill se skärmsläckaren och inget annat?

Min förra Tv, när jag stängde av den så hamnade en bild på skärmen. Men tryckte jag på avstängning en gång till var Tv’n avstängd. Men jag förstår vad du menar. Men då måste det finnas någon inställning i denna Tv tänker jag, där man kan ställa in tiden när skärmsläckaren ska aktiveras. Eller är jag helt ute och cyklar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...