Gå till innehåll

Installationshjälp Tv


Dag Erlandsson

Recommended Posts

Har precis köpt denna TV och jag vet att vi diskuterat detta tidigare, men har kanske ändå missuppfattat.
 

Jag har en trådlös router sedan tidigare. I huset har vi Telia för Tv’n. Utag i väggen.

Routern som främst är för datorn/internet, trodde jag att man kunde koppla min nya Tv till.

Men när jag går in på den nya Tv’n, så hittar den routern, jag slår in lösenordet och den kopplar upp, står att jag är ansluten.
 

Men vid en kanalsökning så är 0 kanaler funna?

Kontaktade Philips som skrev, 

Om du får dina kanaler från routern (via internet) så kan endast din kanalleverantör/internetleverantör hjälpa dig. TV:n kan endast söka efter kanaler om dem kommer från en vanlig antennkabel in i väggen, via en box kopplad via HDMI, ett kort inkopplat i sidan av TV:n eller en satellit.

I routern däremot har jag ett tre.se SIM. Visst kan jag införskaffa en HDMI kontakt/sladd, men tänkte om jag ändå via routern kan fixa det? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du endast ansluter din nya teve trådlöst till din router behöver du använda den "inbyggda Google-TV" som finns. Via olika appar, som du själv kan installera enligt samma princip som en mobiltelefon kan du se på de olika kanalernas "Play". En del är gratis en del kräver abonnemang.

Har du inloggning till Telia Play kan du använda samma inloggning i Telia Play Appen och se samma innehåll som du kan se via Telias box.

Tillägg: 
Telia TV via uttag i väggen - är det en vanlig antennkabel direkt till tv då? Eller är det nätverkskabel till en box, kanske av fabrikat Arris?

Redigerad av Mikael63
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

27 minuter sedan, Mikael63 sade:

Om du endast ansluter din nya teve trådlöst till din router behöver du använda den "inbyggda Google-TV" som finns. Via olika appar, som du själv kan installera enligt samma princip som en mobiltelefon kan du se på de olika kanalernas "Play". En del är gratis en del kräver abonnemang.

Har du inloggning till Telia Play kan du använda samma inloggning i Telia Play Appen och se samma innehåll som du kan se via Telias box.

Tillägg: 
Telia TV via uttag i väggen - är det en vanlig antennkabel direkt till tv då? Eller är det nätverkskabel till en box, kanske av fabrikat Arris?

Nätverkskabel till boxen för Samsung The frame. 
 

Ja nu fungerar apparna tack.
 

Men om man då vill se svt 1,2 och TV4 i realtid kan man via apparna då göra det också? Eller menar du att det annars skulle skulle fungera med Telia Play? Har ingen Telia box, utan det är föreningen som har ett avtal med Telia och det är det som är på Samsung. Ringer Telia imorgon och frågar. 

IMG_5407.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men vid en kanalsökning så är 0 kanaler funna?

Kanalsökning avser mottagning via antennuttaget, i TV'ns egen mottagare eller i en "digital-box" (Telia-box). Precis som Philips svarade:
"TV:n kan endast söka efter kanaler om dem kommer från en vanlig antennkabel in i väggen, via en box kopplad via HDMI, ett kort inkopplat i sidan av TV:n eller en satellit."
(Som Mikael frågade om i sitt första inlägg.)

5 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Visst kan jag införskaffa en HDMI kontakt/sladd

Används för t ex en separat "digital-mottagare", men en sådan verkar du inte ha, enligt ett senare inlägg.

Kan lägga till att en del "boxar" kan ha anslutningar både till antennuttag och till nätverk. Det första för en "vanlig TV-mottagare" i boxen och det senare för "streaming".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Nej jag kan naturligtvis köpa en sådan kabel, men ultimat vore ju att jag nyttjar apparna. Men uppe till vänster finns inget om realtids visning på 4an?
 

Jag skickar med en bild. Sedan ser du att jag har en app som heter ”titta på tv” men antar att den blir outnyttjad då den behöver HDMI. 

IMG_5409.jpeg

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är Google TV:s appsida och SVT-appen ser du ut att ha men du behöver skrolla i sidled för att kunna klicka på den. Om inte alla appar som du vill ha är installerade får du installera dem från Google-butiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
33 minuter sedan, Cecilia sade:

Det där är Google TV:s appsida och SVT-appen ser du ut att ha men du behöver skrolla i sidled för att kunna klicka på den. Om inte alla appar som du vill ha är installerade får du installera dem från Google-butiken.

Förstår. Men då undrar jag, måste jag alltid ”gå in” via apparna? Det går inte möjligen att via appen på fjärrkontrollen lägga in kanalerna typ 1 för Tv1

2 för TV2, TV4 4, eller är jag bunden till att alltid gå via apparna? 

Redigerad av Dag Erlandsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 minuter sedan, Cecilia sade:

Hur fick din Samsung in tevekanalerna?
Vad är det som du har från Telia i lägenheten?
Vi kan inte veta vad det är för något i dina uttag på väggen.

Fastigheten är anknuten till Telia. Samsung har en One Connect Box. När Samsung installerades, så kom Telias logga upp på rutan och den är via väggen. I Telia har jag möjligheten att ha olika typer av ”paket” dvs kanalpaket. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
19 minuter sedan, Dag Erlandsson sade:

Fastigheten är anknuten till Telia. Samsung har en One Connect Box. När Samsung installerades, så kom Telias logga upp på rutan och den är via väggen. I Telia har jag möjligheten att ha olika typer av ”paket” dvs kanalpaket. 

Samsungs modellserie "The Frame" är konstruerad för att sitta så tätt inpå väggen som möjligt. Allt för att man skall få en upplevelse av att TVn är en "tavla". För att åstadkomma detta har Samsung tagit bort alla utom en anslutning till TVn, den som den separata boxen har. Alla anslutningar i övrigt finns i den separata boxen till Samsung. De anslutningar som finns i den boxen återfinns på din nya Philips-TV.

Det du måste göra är att koppla bort antennkabeln från boxen till din Samsung-TV och ansluta den till din Philips-TV. Du får dina kanaler via antennuttaget i väggen. Den kabeln går sannolikt fortfarande till boxen till din Samsung-TV.

Alternativt kopplar du en HDMI-kabel från din Samsungbox och ansluter den till din Philips-TV och använder fjärrkontrollen till boxen för att välja kanal. Har du tänkt behålla Samsung-TVn behöver du införskaffa en T-koppling för antennsignalen samt ytterligare en antennkabel för att ansluta till nya Philips-TV. 
Utan att ansluta en antennkabel till din Philips-TV är du hänvisad till att använda appar för att kunna se TV i tablåtid.

Det kan också vara så att du har ett programkort i din Samsungbox för Telia. Det kortet behöver du flytta till din TV om Telia kräver ett sådant programkort. För att kunna använda ett programkort i TVn behöver du en CI+  -modul som tillhandahålls av Telia för ditt abonnemang.

Notera att ett programkort enbart krävs om ert gruppavtal kräver det.

Redigerad av X-Men
Rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 minut sedan, X-Men sade:

Det du måste göra är att koppla bort antennkabeln från boxen till din Samsung-TV och ansluta den till din Philips-TV. Du får dina kanaler via antennuttaget i väggen.

Kanaler från Telia är väl inte marksända så någon antenn är väl inte inblandad, eller?
Däremot kan det vara en särskild utgång på fiberbox, router eller något liknande som är avsedd för tevesignalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
5 minuter sedan, Cecilia sade:

Kanaler från Telia är väl inte marksända så någon antenn är väl inte inblandad, eller?
Däremot kan det vara en särskild utgång på fiberbox, router eller något liknande som är avsedd för tevesignalen.

Stämmer! Någon antenn omnämner jag inte!

Signalerna för TV skickas förmodligen i centralantennuttagen till föreningens bostäder. Vi har i vår förening alla kanaler som ingår i vårt gruppavtal via centralantennuttaget. De som väljer bort en box kan använda ett programkort som sätts i en CI+. -modul som i sin tur sätts i TVns uttag för denna. På så sätt behöver den som vill se TV som ingår i gruppavtalet varken internet eller box. TVn måste vara ansluten med antennkabel dock till TV-uttaget i väggen (det gamla klassiska centralantennuttaget).

Redigerad av X-Men
Korrigerat text
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det varierar nog hur man löser det, X-men. Här kan man få teve via föreningens fiber och då har man en särskild box (router-typ) som separerar ut tevesignalen från resten av internetsignalen och sen går tevesignalen via egen Ethernetkabel eller trådlöst nät till teven.

Dag:
Med hur många kablar var din One Connect Box ansluten förutom strömsladden och den som gick till själva teven?
Från vilket/vilka uttag på väggen kom de, bild underlättar?
Vad står det på One Connect Box där denna/dessa kablar är/var anslutna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att klargöra mitt inlägg kan jag berätta att vi har tvingats till teknikbyte i vår förening. Gamla modeller av boxar utgår och nya skall in. De äldre i föreningen har svårt med att ställa om till ny teknik. Största hindret är att lära sig nya fjärrkontroller. Jag har hjälpt några av medlemmarna i föreningen med byte och installation av den nya tekniken. De som inte har behov av inspelning samt ingen lust att lära sig en ny fjärrkontroll har jag hjälpt med att få TVn att fungera med CI+. -modul och programkort i TVn. En av de äldre medlemmarna har inte ens packat upp routern för bredbandet då medlemmen har varken dator eller surfplatta. Allt surfande sker med mobilen.

Med teknikskiftet skulle medlemmen tvingas till att koppla upp bredbandet om en box väljs. I och med att ett programkort i TVn löste problemet med TV-tittande räckte det för medlemmen. Inget router som blinkar och förbrukar energi samt ingen ny inlärningströskel för en my fjärrkontroll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 minuter sedan, Cecilia sade:

Det varierar nog hur man löser det, X-men. Här kan man få teve via föreningens fiber och då har man en särskild box (router-typ) som separerar ut tevesignalen från resten av internetsignalen och sen går tevesignalen via egen Ethernetkabel eller trådlöst nät till teven.

Det är jag mycket medveten om. Men om du kikar på hur Samsungs One Box ser ut finner du att den inte har uttag för nätverk. Den har 3 anslutningar för antennsignal (1 standardkontakt för RF samt två stycken F-anslutningar för kabel/satellit). Utgångspunkten blir således att kabeln för antennsignal som idag går till One Box flyttas till Philips-TVns ingång för antennsignal.

Jag gör mina antaganden utifrån hur One Box ser ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

4A3AE828-77F6-429C-8E2F-CC6E585C6921.jpeg.a2af64e4be706193206ec3fa924817fe.jpeg

2BFBDA4C-E8A0-4760-A277-9EC95060E497.jpeg.b915b16ee9529d85aa632b59b082b7f6.jpeg

Bilderna ovan visar alla anslutningar till Samsungs Connectbox. 
Som synes finns inga anslutningar för nätverk.

Därmed är jag tillbaka till att den anslutning för antennsignal som är ansluten till boxen (oavsett om det är F-kontakt eller den sedvanliga) måste flyttas till Philips-TVns uttag för antennsignal. 

Redigerad av X-Men
Lagt till en textrad
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, Cecilia sade:

Då får vi höra hur anslutningarna var i Dags fall och hur de skiljer sig från hur den nya teven är ansluten.

Ja, det får vi. Om TS har någon form av box för att ta emot TV-signal spelar det ingen roll eftersom en eventuell box måste vara ansluten till någon av antennanslutningarna på Samsungs Connectbox. Således kommer signalen att flyttas med till Philips-TVn om antennanslutningen till Samsung Connect flyttas till Philips-TV. Det oavsett om TS har en speciell box från Telia eller ej. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
2 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men då undrar jag, måste jag alltid ”gå in” via apparna? Det går inte möjligen att via appen på fjärrkontrollen lägga in kanalerna typ 1 för Tv1

2 för TV2, TV4 4, eller är jag bunden till att alltid gå via apparna

Du menar som genvägar på hemskärmen? Det vet jag inte, har inte hittat något om det. Du får testa att "högerklicka" dvs. trycka länge på knappen.
(Det fungerar inte här)

Redigerad av Mikael63
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 minuter sedan, Mikael63 sade:

Du menar som genvägar på hemskärmen? Det vet jag inte, har inte hittat något om det. Du får testa att "högerklicka" dvs. trycka länge på knappen.

Teven klarar av DVB-T2, DVB-T, DVB-S2, DVB-S, DVB-C och DVB-T2-HD enligt Webhallens specifikation så siffrorna på fjärrkontrollen är väl tänkta för att hoppa till rätt kanal som kommer in via något sånt.

image.png.676556a90d1b55a46ddada7acda818e6.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 timmar sedan, Dag Erlandsson sade:

Men vid en kanalsökning så är 0 kanaler 


 

2 timmar sedan, Cecilia sade:

Det varierar nog hur man löser det, X-men. Här kan man få teve via föreningens fiber och då har man en särskild box (router-typ) som separerar ut tevesignalen från resten av internetsignalen och sen går tevesignalen via egen Ethernetkabel eller trådlöst nät till teven.


För att klargöra detta ger jag er denna information.

TS vill kunna använda TVns kanalväljare för TV-tittande. För att göra det måste TVn få signal via antennanslutningen. Det spelar ingen roll hur denna signal kommer till TVn, den måste vara en RF-signal!

Har man en särskild box spelar det inte heller någon roll om den är ansluten via fiber, kopparkabel eller trådlöst. Den speciella boxen måste ha en RF-utgång som ansluts till TVns antennanslutning för att kanalväljaren i TVn kan användas. 
Kopplas boxen till TVn på annat sätt (nätverk, HDMI med mera) än via antennanslutningen är det boxen man använder för att välja kanal att titta på. Det blir inte via TVns kanalväljare.

Om inte antennanslutningen på TVn används är man hänvisad till appar i TVn, om man inte använder boxen som "kanalväljare". I dagsläget finns det inga TV-apparater på marknaden som kan avläsa kanaler på annat sätt än via kanalväljaren i TVn. Appar är alternativet men de är inte via kanalväljaren i TVn.

Eftersom TS Samsung-TV använder kanalväljaren för att koda av TV-kanaler måste signalerna till den gå via kabeln som är ansluten till ett av antennanslutningarna. Om TS vill kunna göra samma sak med sin Philips måste TS se till att Philips-TVn får signal via antennanslutningen.
 

 

53 minuter sedan, Cecilia sade:

Teven klarar av DVB-T2, DVB-T, DVB-S2, DVB-S, DVB-C och DVB-T2-HD enligt Webhallens specifikation så siffrorna på fjärrkontrollen är väl tänkta för att hoppa till rätt kanal som kommer in via något sånt.

 

Sifferknapparna på Fjärrkontrollen till en TV för att byta kanal fungerar enbart med TVns kanalväljare. Om TVn inte får signal via kanalväljaren (anslutningen för antenningång) går det inte (i dagsläget) att få en app att reagera som kanalbyte vid tryck på sifferknapparna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 minuter sedan, X-Men sade:


 


För att klargöra detta ger jag er denna information.

TS vill kunna använda TVns kanalväljare för TV-tittande. För att göra det måste TVn få signal via antennanslutningen. Det spelar ingen roll hur denna signal kommer till TVn, den måste vara en RF-signal!

Har man en särskild box spelar det inte heller någon roll om den är ansluten via fiber, kopparkabel eller trådlöst. Den speciella boxen måste ha en RF-utgång som ansluts till TVns antennanslutning för att kanalväljaren i TVn kan användas. 
Kopplas boxen till TVn på annat sätt (nätverk, HDMI med mera) än via antennanslutningen är det boxen man använder för att välja kanal att titta på. Det blir inte via TVns kanalväljare.

Om inte antennanslutningen på TVn används är man hänvisad till appar i TVn, om man inte använder boxen som "kanalväljare". I dagsläget finns det inga TV-apparater på marknaden som kan avläsa kanaler på annat sätt än via kanalväljaren i TVn. Appar är alternativet men de är inte via kanalväljaren i TVn.

Eftersom TS Samsung-TV använder kanalväljaren för att koda av TV-kanaler måste signalerna till den gå via kabeln som är ansluten till ett av antennanslutningarna. Om TS vill kunna göra samma sak med sin Philips måste TS se till att Philips-TVn får signal via antennanslutningen.
 

 

 

Sifferknapparna på Fjärrkontrollen till en TV för att byta kanal fungerar enbart med TVns kanalväljare. Om TVn inte får signal via kanalväljaren (anslutningen för antenningång) går det inte (i dagsläget) att få en app att reagera som kanalbyte vid tryck på sifferknapparna.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Cecilia sade:

Teven klarar av DVB-T2, DVB-T, DVB-S2, DVB-S, DVB-C och DVB-T2-HD enligt Webhallens specifikation så siffrorna på fjärrkontrollen är väl tänkta för att hoppa till rätt kanal som kommer in via något sånt.

image.png.676556a90d1b55a46ddada7acda818e6.png

 

Tack! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...