Gå till innehåll

USB-c


coltnavy

Recommended Posts

23 minuter sedan, coltnavy sade:

Har en USB-c sticka med bilder, sätter jag stickan i min Android telefon så händer ingenting. Vad är felet?

För att din telefon skall kunna läsa från USB-minnet krävs att den har stöd för funktionen. Eventuellt behöver du en adapter som ser till att kommunikationen mellan telefon och USB-minne kan ske. En sådan adapter kallas för "OTG", On The Go".

Ta först reda på om din telefon verkligen stöder funktionen med USB-minne via USB-C - anslutningen. Om inte, då kan du testa med en adapter som stöder OTG.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, coltnavy sade:

OK Jag ska prova med en adapter, få se.  Telefonen är 3-4 år. PÅ de nya telefoner ska det väl finnas den funktionen?

För Androidbaserade telefoner kan jag inte svara på det. Beträffande iPhone finns inte funktionen i modeller så nya som iPhone 12. Efter det vet jag inte om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-04-20 at 16:02, coltnavy sade:

Har en USB-c sticka med bilder, sätter jag stickan i min Android telefon så händer ingenting.

Med förståelse för hur teknik fungerar blir det lite lättare att räkna ut vad som behövs för att få det ena och det andra att fungera.

Kjell skriver om OTG (liksom X-Men i tidigare inlägg), och om värd och slav. USB-A och USB-B är avsedda att anslutas till värdar respektive till slavar. USB-C används för både värd och slav (lika i båda ändar av en kabel) men t ex en mobiltelefon behöver ha USB-OTG-stöd för att kunna vara värd för ett USB-minne.

I artikeln, första länken, står det "Adaptern är endast en omkoppling så att tillbehöret passar rent fysiskt". För adaptrar kan det anges att de har OTG-stöd, men det skulle i så fall endast betyda anpassning mellan A- och B-kontakter (värd/slav), och olika storlekar på kontakterna. Men det stämmer i så fall inte med X-Mens information om behovet av en adapter som stöder OTG om telefonen inte stöder OTG. Det finns kanske sådana adaptrar också, eller så har jag missförstått något.

Hur funkar det? - USB-tillbehör till mobilen | Kjell.com

Tar också med den här länken.
Hur funkar det? - USB | Kjell.com

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, coltnavy sade:

men på startskärmen borde det finnas nån symbol eller nåt.

Varför?

Du får använda en filhanterare för att komma åt innehållet på stickan, på samma sätt som du behöver göra för att komma åt innehållet på telefonens egen lagringsplats(er).

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, ChristerE sade:

För adaptrar kan det anges att de har OTG-stöd, men det skulle i så fall endast betyda anpassning mellan A- och B-kontakter (värd/slav), och olika storlekar på kontakterna. Men det stämmer i så fall inte med X-Mens information om behovet av en adapter som stöder OTG om telefonen inte stöder OTG. Det finns kanske sådana adaptrar också, eller så har jag missförstått något.

Jag kopplade in ett tangentbord via en sådan här adapter till min surfplatta:

https://www.24.se/datortillbehor/kablar-och-adaptrar/usb-kablar/usb-adaptrar/adapter-usb-c-till-usb-a-3-0-silver

Ingen reaktion på surfplattan vid användning av tangentbordet. 

Jag införskaffade en adapter av denna modell:

https://noerdic.se/products/otg-adapter-silver

Med denna ansluten till surfplattan fungerar såväl tangentbord som mus. 
Jag kan således bekräfta att en adapter som stöder OTG skiljer sig från en som inte har detta stöd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...