Gå till innehåll

Ändra mapp för skärmdump


börjen

Recommended Posts

Det torde bero på vilket program man använder för att ta skärmklipp. Jag använder ksnip och då sparas bilderna i den katalog man angivit under "Klipplagringsplats och filnamn".

Vilket program använder du?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Här står det var bilderna hamnar i Windows 10 (och Windows 11):
https://www.howtogeek.com/796732/where-are-screenshots-saved-in-windows/ "Where do screenshots go on Windows 10 and Windows 11? Unfortunately, that depends on how you capture the screenshot — there is no central location where they're all stored. "
Själv använder jag IrfanView https://www.irfanview.com och sparar mina skärmbilder i Skannade dokument eller i någon av mina undermappar i Bilder. Jag har aldrig använt inställningarna för Game Bar men med Irfan View trycker jag på Alt + PrintScren då kommer hela bilden upp där. I IrfanView väljer jag Edit > Crop selection och markerar den del av bilden jag vill spara. Sen väljer jag File > Save as och skriver ett namn på bilden. Då hamnar den i Skannade dokument där skärmbilderna finns i deras namns bokstavsordning.
P.S. eftersom jag ser att du varit online och följaktligen läst tipsen
I Windows 10 går det ju sen bra att dra och släppa (skärm)bilden från en mapp till en annan.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, börjen sade:

Hittar inte inställningarna för var skärmbilder sparas. Det windows föreslår om spel och inspelningar stämmer inte.

Du kan alltid ändra inställningarna i Skärmklippverktyget, om det är det du använder för skärmklipp.

1.thumb.jpg.d22aa379c180f4b8086794a5bd5c223a.jpg

Genom att ändra inställningen till "Av" får du en fråga om var du vill spara skärmbilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Tack för era svar, men detta handlar alltså om när jag trycker windows-tangenten och PrtSc på min Lenovo yoga-laptop. Då sparas en skärmbild, men var sparas den? Alltså var hittar jag denna inställning? Använder inte något program, isf Chrome, annars bara Windows. Mina skärmklippsverktyget-inställningar ser inte alls ut som ovan och har ingen "Spara skärmklippsbilder automatiskt". Borde ju ha hittat inställningen nån gång och ställt in nån mapp, men datorn hittar ingen fil med dagens datum när jag gör en skärmdump och söker efter sådan fil. Det närmaste jag kommer är förslaget om att mappar kan ges behörighet att spara skärmbilder, men hittar inget sånt heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, börjen sade:

detta handlar alltså om när jag trycker windows-tangenten och PrtSc på min Lenovo yoga-laptop. Då sparas en skärmbild, men var sparas den? 

När du trycker på tangenten "PrtScn" på tangenbordet sparas bilden i mappen "Skärmbilder" som finns i mappen "Bilder" under ditt profilnamn.

 

1.jpg.baf21e894a433f1896dde08a557231be.jpg

Bilden ovan visar sökvägen till "Skärmbilder".

"Namn" är det användarnamn som du har i din dator. Jag har bytt ut mitt användarnamn i bilden till "Namn".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärmklippsverktyget i min Windows 10 ser ut så här

image.png.1752a49e4fabedea0a629e80ce6f255c.png

 

Om jag startar det från startmenyn och sedan väljer Nytt och markerar ett område kan det se ut så här:

image.png.dbe7c030c6be34f319c75c76dff50172.png

Om jag där klickar på Spara-ikonen kan jag ange valfri plats att spara på. Valfri varje gång.

Om jag i stället trycker Win+Skift+S (min knapp med PrintScreen startar ksnip) får jag upp detta längst upp

image.png.6926d8b3ba0f16c198e0bb169f370b4b.png

Om jag där väljer vad som ska "skärmdumpas" sparas ingen fil (permanent) någonstans vad jag kan se utan bilden/området lagras i "Urklipp" för att kunna klistras in i något annat programfönster, som här:

image.png.4df67b92af9767d5d71fa9e7a79d4d7d.png

Just den bilden verkar finnas som c:\Users\mikael\AppData\Local\Packages\MicrosoftWindows.Client.CBS_cw5n1h2txyewy\TempState\ScreenClip\{16B71EB3-D1D0-4404-A360-7FEBF247C4F3}.png

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ändra vilken mapp som bilder hamnar i när du trycker på "PrtScn" gör du så här:

 

2.jpg.30589649e244ed100cbf9d35f81ea9bc.jpg

1. Öppna mappen "Skärmbilder" som finns i mappen "Bilder" under din profil.

2. Klicka på fliken "Plats"

3. Klicka på "Flytta..." och välj den mapp du vill använda.

4. Klicka på "OK" för att spara ändringarna.

5. Starta om datorn.

6. Nu skall bilder som skapas med tangenten "PrtScn" sparas där du valt att de skall sparas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era övertydliga svar, är ju sånt jag testat innan utan framgång men tror jag har nån bugg i datorn (bl a har funktionstangenterna på min Lenovo yoga 710 lagt av om nån vet lösning, får skapa ny tråd annars). Meckat o ominstallerat, så nu funkar iaf skärmbilder. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

42 minuter sedan, börjen sade:

bl a har funktionstangenterna på min Lenovo yoga 710 lagt av om nån vet lösning, får skapa ny tråd annars

Har du hämtat och installerat alla drivrutiner som Lenovo har på supportsidorna för den datormodellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, börjen sade:

utan framgång

Du kanske inte heller har någon katalog som heter Skärmbilder i katalogen Bilder i profilen?

Jag har inte det. (Två datorer med Windows 10 Pro)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det har inte jag heller i min stationära Hp-dator Windows 10 Pro. I stället har jag en mapp som heter Skannade dokument, vilket jag skrev i mitt inlägg den 4 maj. I Bildkatalogen finns mapparna Bildspel och Kamerabilder samt de mappar jag själv skapat där.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2024-05-13 at 21:41, börjen sade:

Mina skärmklippsverktyget-inställningar ser inte alls ut som ovan och har ingen "Spara skärmklippsbilder automatiskt".

Inte hos mig heller.

Jag har endast detta:

image.png.a3c66eeadfee56b496979e958e96a0c1.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men mappändringen för skärmdumparna är inte längre något problem för börjen efter att han "meckat och ominstallerat", som han skrev här ovanför. Däremot kanske han kan få hjälp från Lenovo med de ickefungerande funktionstangenterna om han fyller i sin dators serienummer här:
https://pcsupport.lenovo.com/se/sv/products/laptops-and-netbooks/yoga-series/yoga-710-15isk/solutions/ht510960-function-keys-are-not-working

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

43 minuter sedan, mbgtmari sade:

Ja det förklarar ju dina bilder. Eftersom @börjen postat i Windows 10-forumet utgick jag (och Mikael63) från att börjen har Windows 10.

Mappen gäller även för Windows 10. Varför du och Mikael63 saknar den är något jag inte kan förklara.

image.thumb.jpeg.d6a5a52bc72378696ea12624f1235754.jpeg

Här är en länk som visar hur man kan återställa mappen Skärmbilder.

https://www.thewindowsclub.com/windows-8-not-saving-captured-screenshots

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...