Gå till innehåll

Sista spiken i kistan för Eforum


Gå till lösning Löst av ChristerE,

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Nu kan man inte längre läsa någon tråd i Eforum † :( Och försöker man ladda
https://web.archive.org/web/20240216081313/https://www.idg.se/ får man veta att sidan tar för lång tid på sig att laddas i webbläsaren och att det är säkrast att trycka på Stop-ikonen.

Även om jag har varit förberedd på att eforuminnehållet skulle försvinna så känns det ändå trist att det nu har gjort det. Jag glädjer mig i alla fall åt att IT-ordlistan finns kvar https://it-ord.idg.se vilket lär bero på att den tillhör Computersweden. (Fick förresten min eforumikon utbytt mot en Computerswedenikon i mitt sparade eforumbokmärke, som jag nu tagit bort.)

Här kan man se att att idg.se inte längre är en klickbar länk
https://sv.wikipedia.org/wiki/International_Data_Group

Redigerad av mbgtmari
  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej logga in har man ju inte kunnat på länge så det har jag inte försökt.  Det handlade bara om att läsa gamla trådar som det länkats till här i Allt om Windows. Kan förresten tala om att jag har postat detta i Allmänt > Nätverk, internet och bredband eftersom ämnet handlar om att man inte längre kommer åt eforum på internet. I Allmänt > Café samlas så mycket annat som inte specifikt har med internet att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ja man hade ju chans att spara när man fick veta att Eforum snart skulle stänga och det kanske fortfarande är möjligt mha FireShot men jag har (och hade) inte några så värdefulla trådar att jag ville (och vill) spara dem. 
Problemet var den popup från Eforum som ville att man skulle godkänna cookies. 
Eforumpopup.png.d83b7dedfd9ca7e3397a14556a11f6b6.png

När jag tryckt på Godkänn fick jag popupen "Inställningarna kunde inte sparas" Där hände inget när jag tryckte på Stäng

Eforumpopupstng.png.6c58abd33dfa3765a084d8d9810c1000.png

I Chrome gick jag då till Integritet > Webbplatsinställningar och fyllde  i web.archive-länken som en webbplats som inte hade rätt att skicka mig popups och då fick jag upp Eforums Startsida. Och när jag där klickade på senaste språkfrågan fick jag en ny popup. Då gick jag till Inställningar > Integritet > Webbplatsinställningar och fyllde i  att adressen till just den tråden också skulle ha popupförbud och då fick jag upp tråden i "Begränsat läge". Så det går faktiskt att läsa trådar även om det är väldigt omständligt och det blir många adresser att placera i sina webbläsarinställningar om man vill läsa fler än en tråd.:P

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning
36 minuter sedan, mbgtmari sade:

När jag tryckt på Godkänn fick jag popupen "Inställningarna kunde inte sparas" Där hände inget när jag tryckte på Stäng

Samma händer för mig men jag uppdaterar sidan i stället för STÄNG så kommer jag vidare, fungerar i både Edge och Chrome.
 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja ett tryck på F5-tangenten fungerar till skillnad mot Eforums stängknapp. Och sen går det bra att klicka på något forum i Eforum och välja någon tråd i det. Men efter varje trådklick dyker popupen upp igen vilken man då dödar genom F5. Man slipper alltså ge popupförbud i Webbplatsinställningar, vilket är bra eftersom det inte finns några sådana sekretessinställningar i Firefox, som är den webbläsare jag oftast använder.

Men man kommer fortfarande inte in på någon Eforumlänk här i AlltomWindows utan att först ha lagt till ett web.archive-prefix som i Cecilias och min länk i början av tråden. För direktklick på Eforumlänkar  i AoW är alltså sista spiken inslagen. Jag tänker därför inte ändra på rubriken men ger dig det lösningspoäng du nog förväntade dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, mbgtmari sade:

Jag tänker därför inte ändra på rubriken men ger dig det lösningspoäng du nog förväntade dig.

Nej, det hade jag ingen tanke på alls (varför skulle jag förväntat mig en sådan?).

Tråden skapad som ett konstaterande av situationen, och med några ord om saknad (trist). Sen ett konstaterande kring hanteringen av cookieinställningar (ingen fråga där heller), men när jag hade ett tips så tyckte jag det var dumt att hålla det för mig själv. Konstigare än så var det inte.

Rubriken tycker inte jag heller du ska ändra på, den anger ju det som tråden handlar om.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...