Gå till innehåll

Handelsbankens internetbank


ChristerE

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Antingen så inbillar jag mig eller så har Handelsbanken ändrat på internetbanken. Det har blivit både bredare kolumner och större radavstånd, alltså en massa luft i onödan. Kan vara någon vecka sedan det ändrades (om det nu inte bara är inbillning). Har letat på bankens webbplats och googlat efter någon uppdatering men inte hittat någon information om detta. Hittar heller ingen inställning på internetbanken för att välja utseende. Har testat flera webbläsare, i olika datorer och på ordinarie skärm på bärbar dator och på extra större bildskärm (fler pixlar). Lika oavsett så detta beror rimligtvis inte på någon ändring jag själv gjort.

Någon mer som har Handelsbanken och reagerat på att det blivit "glesare" på internetbanken?
 

Redigerad av ChristerE
Rättade ett stavfel
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Handelsbanken har ändrat utseende på sin hemsida. Men de klarar fortfarande inte av att lösa inloggning med Safari när man har bank-ID på samma enhet. Jag har, redan för tre år sedan, påtalat för Handelsbankens support att det är omöjligt att använda kameran på en iPad för att skanna QR-koden som visas på skärmen. Deras teknikavdelning klarar inte av att fixa så det fungerar med Safari. Googlechrome och Firefox fungerar men inte Safari.

Alla andra ställen jag behöver använda bank-ID för att logga in kan jag välja "öppna bank-ID på denna enhet". 
Av någon anledning saknar Handelsbankens tekniska avdelning kunskap att fixa till det för Safari. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag tänker på att det har blivit mer tomrum men visst kan det vara så ändå.

Mer tomrum har det ofta blivit på webbsidor när de ska anpassas till mobiler och plattor. Så blev det med detta forum liksom med Eforum en gång i tiden.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, större radavstånd där ex. konton visas, Inget som stör, bra för äldre med sämre syn.

OT: @X-Men - har du påtalat detta hos ditt lokala kontor? Jag skrev till dem angående detta med XP upphör / Linux / Bank-Id och bankchefen blev intresserad och ville veta mer, ville egentligen att vi skulle träffas fysiskt. Hen skulle ta detta vidare "uppåt" men även en bankchef på ett lokalkontor är en obetydlig kugge i maskineriet. Troligen samma sak angående Safari men med många bäckar små kanske....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT:

Mikael63. 

Ja, jag tog upp det med mitt lokala kontor. De hänvisade till Handelsbankens tekniska support. Jag kontaktade dem och beskedet blev att de har inte så många användare av Safari så de ansåg inte att det var problem. I synnerhet inte då det fungerar i de andra två stora internetläsare.

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, och då är det alltså inte bara inbillning. 😃

7 timmar sedan, X-Men sade:

Handelsbanken har ändrat utseende på sin hemsida.

Då avser du internetbanken antar jag, i första hand i alla fall. Något du bara konstaterat eller finns det information om det någonstans?

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Det är inte så att jag tänker på att det har blivit mer tomrum men visst kan det vara så ändå.

Jag hanterade betalningar i slutet av förra månaden och då var det "som vanligt" (kanske gjordes en uppdatering i månadsskiftet).

När jag sen upptäckte förändringen (det "luftiga") blev jag lite vilsen och hittade inte transaktionerna för betalkortet. Ser nu att det inte bara blivit luftigare utan "menyer" har också delvis byggts om.

6 timmar sedan, Cecilia sade:

Mer tomrum har det ofta blivit på webbsidor när de ska anpassas till mobiler och plattor. Så blev det med detta forum liksom med Eforum en gång i tiden.

Men då handlar det väl om att göra dem responsiva, vilket inte behöver betyda att de ändras på en normalstor datorskärm, fast antagligen så fräschas hela webbplatsen upp när man ändå är igång. När det gäller internetbanken finns en app som är gjort för mobiler och surfplattor.

5 timmar sedan, Mikael63 sade:

Ja, större radavstånd där ex. konton visas, Inget som stör, bra för äldre med sämre syn.

Större text underlättar för sämre syn, men väldigt stora radavstånd och mer tomrum mellan informationen i kolumnerna än vad själva informationen tar undrar jag om det underlättar så mycket.


Man kan välja upplösning på skärmar efter hur bra syn man har. Och då menar jag inte bara antal pixlar på skärmen (som ofta felaktigt benämns upplösning) utan antal pixlar per längdenhet. Missar man det vid köp av bärbara datorer och skärmar (eller när synen blir sämre) så går det att i inställningar ändra "Skala". Dessutom går det att förstora i webbläsare. Så varför göra sidorna så enormt luftiga på skärmar med relativt hög upplösning, och "Skala" inställt på 100 procent, förstår jag inte.

Jag vet, är lite petig med "upplösning", men antal pixlar på en skärm säger inget om "kvaliteten" om man inte också vet hur stor den är fysiskt.

Layout och utseende ändras då och då på många webbplatser men att själv behöva leta upp "omflyttningar" är väl det jag egentligen störde mig på. Hittar alltså ingen information om detta, något som man borde se utan att behöva leta efter, om det alls finns.

Hittade följande när jag googlat, som förmodligen var en så stor förändring så t.o.m. MKSE skrev om det, då 2013.
Så blir Handelsbankens nya internetbank | MKSE.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, ChristerE sade:

Då avser du internetbanken antar jag, i första hand i alla fall. Något du bara konstaterat eller finns det information om det någonstans?

Jag utgick från att du syftade till internetbanken när du startade tråden.
Har inte besök något kontor på länge. Vet således inte om de förändrat något där. Således får jag be om ursäkt för att mitt inlägg avser internetbanken. 

  • Confused 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, X-Men sade:

Jag utgick från att du syftade till internetbanken när du startade tråden.
Har inte besök något kontor på länge. Vet således inte om de förändrat något där. Således får jag be om ursäkt för att mitt inlägg avser internetbanken. 

Syftar på - står det inte i klartext, i rubriken?

Så innehåller Handelsbankens webbplats mycket mer än endast en internetbank (som man loggar in till), därav min fråga om det var internetbanken som avsågs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...