Gå till innehåll

Fysisk placering av NAS utan dator.


Recommended Posts

Hej alla, jag tänkte bara höra om det är möjligt att ställa en NAS på ett ställe där det enbart finns en Router? En NAS för backup som inte berörs om jag får brand eller inbrott.

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skall gå fint att ha den i sommarstugan också. Så länge NASen har kontakt med TS nätverk där enheten som skall backas upp finns skall det fungera. Det gäller i alla fall om NASen är en Synology. Sannolikt gäller det även QNAP och förmodligen andra fabrikat också. I Synology kan man skapa delad mapp som kan nås var som helst man befinner sig så länge man har anslutning till internet. Den delade mappen kan nås via kryptering för att skydda den mot oönskad åtkomst.

Den delade mappen bör kunna gå att komma åt för backup av en enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, funderingen jag har är att ha den i en bostad som vi inte bor permanent i, men jag har bara datautrustning på ett ställe och jag har inga planer på att skaffa fler datorer. Jag har en synology, men har inte tittat på det har med TS utan det är något jag får kika på när jag tänkt klart på hur jag vill göra. Jag misstänker att det blir ganska långa svarstider så jag misstänker att det inte är lämpligt att ha NASen som jag nu använder den nu i mitt hemmanätverk.

 

//Thord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, Thord sade:

jag tänkte bara höra om det är möjligt att ställa en NAS på ett ställe där det enbart finns en Router? En NAS för backup som inte berörs om jag får brand eller inbrott.

Svar på frågan har redan getts, men anslutningen över internet ska också ordnas på något sätt. Kanske har du redan koll, men ett sätt är i alla fall att ordna det med port forwarding i den andra routern och användning av någon DDNS-tjänst. Eller så använder man en tjänst som en del tillverkare har, där NAS'en ansluts till den tjänsten hos tillverkaren och då är det den tjänsten som man ansluter till för att nå NAS'en. Ingen konfigurering behövs då i routern.

Tar med första bästa google-träff som beskriver en sådan tjänst (bara ett exempel).
"With QuickConnect, you can easily connect to your Synology NAS over the Internet without the hassle of setting up port forwarding rules or other complicated network settings."
Access your Synology NAS over the Internet and share files | Get Started With DSM - Synology Kunskapscenter

Tar också med länk till en gammal artikel om backup över internet, som sagt gammal men det grundläggande om backup stämmer fortfarande rätt bra.
Så fixade Johan bergsäker backup - PCforAlla

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, Thord sade:

Jo, funderingen jag har är att ha den i en bostad som vi inte bor permanent i, men jag har bara datautrustning på ett ställe och jag har inga planer på att skaffa fler datorer. Jag har en synology, men har inte tittat på det

//Thord

Om du har installerat DSM 7.0 eller högre kan du läsa Synologys bruksanvisning för hur du ställer in NASen för åtkomst på annan plats än hemma.
Börja med kapitel 9 på sidan 53.

https://global.download.synology.com/download/Document/Software/UserGuide/Os/DSM/7.0/sve/Syno_UsersGuide_NAServer_7.0_sve.pdf
 

Instruktionerna är på svenska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu fått reda på att det går att ställa upp en en NAS utan dator så nu ska fundera på om det är värt jobbet. Den DSM jag har är 6.någonting och jag får besked om när jag söker uppdatering att det är det senaste. Jag vill minnas att mitt Synologykonto försvann för att jag har en för gammal NAS (DS411j) eller om det var för att jag inte använde den på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För DSM 6.2, som är den senaste versionen för din NAS kan du med fördel läsa instruktionerna i bruksanvisningen med start i kapitel 7 (sidan 34).

https://global.download.synology.com/download/Document/Software/UserGuide/Firmware/DSM/6.2/sve/Syno_UsersGuide_NAServer_sve.pdf
 

Instruktionerna ger dig vägledning hur du ställer in din NAS för åtkomst var du (eller NASen) än befinner sig.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...