Gå till innehåll

APM fliken saknas i power options.


Enkido

Recommended Posts

Hej.

Jag har ett problem.

Min dator vill, av någon anledning, inte stänga av sig längre (Jag har windows XP). Och efter lite forskning så läste jag att man ska aktivera nånting under fliken "APM" i power options.

Men jag kan inte hitta den fliken...

De flikarna jag har där är:

1. Power Schemes

2. Advanced

3. Hibernate

4. UPS

Och ingen av de har det jag är ute efter... Så jag undrar hur man kan "enabla" APM fliken.

Jag har kollat i BIOS och ACPI status är enabled.

Vore tacksam för ett svar eller kanske tips hur jag kan få datorn att stänga av sig.

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du saknar APM-fliken beror på att din dator helt enkelt saknar stöd för det. APM är äldre "power management" medan det du har är ACPI, som är den nya generationen strömsparfunktioner.

Hur långt kommer du i avstängningsprocessen? Får du meddelandet att "Nu kan du stänga av datorn"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meddelandet jag får är "Windows is shutting down".

Jag hittade nånstans att man kan ändra i regedit (Winlogon/Poweroffaftershutdown) eller nåt sånt. Men det hjälpte inte heller, jag kunde höra att det klickade och ville stänga av, men ingenting hände.

Det konstiga är att det funkade förut. Det slutade fungera efter installation av nånting som jag inte kommer ihåg nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova User Profile Hive Cleanup Service Hämtas här:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Kanske har du tur, vem vet. Det går att ändra i registret, men det är enklare att använda det här programmet, om man inte är van att rota i registret.

Annars ändrar du i registret här:

HKEY_LOCAL_MACHINECurrentControlSetControl

"WaitToKillServiceTimeout"="20000"

SträngVärdet kan sättas till 1000, standardvärdet är 20000 d.v.s 20 sekunder, sätts 1000 så väntar windows i en sekund innan datorn stängs av. Själv har jag satt värdet till 5000 när jag använder User Profile Hive Cleanup Service och datorn stängs då av på ca 10 sekunder. Programmet fungerar utan problem, på mina bägge datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...