Gå till innehåll

Nu blir jag tokig....


Recommended Posts

Jag fick hjälp av Er för ett par veckor sen med att få mitt nätverk att fungera. Se tråd http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=4100.0.

Men, mitt ena nätverkskort kopplade ned hela tiden. så jag bytte det mot ett annat märke. Nu är uppkopplingen stabil som berget, men datorerna hittar ej varann längre. Nu har jag gjort precis som förra gången och försökte lägga till alla klienter som TCP/IP ver.6 osv. Men, det funkar inte, får meddelandet :Det gick inte att hitta några drivrutiner för den här enheten. Och det konstiga är att datorn som jag bytte nätverkskortet i hittar den trådbundna datorn, men inte den trådlösa, och den trådlösa som jag inte har rört hittar ingenting.

Kom nu på en anann sak, jag ändrade krypteringen från WEP till WPA, kan det ha med saken att göra tror ni?

Skulle verkligen behöva hjälp med att lösa detta.

Tacksam för svar!

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, men innan jag tar bort all kryptering vill jag bara fråga en sak. När jag söker efter datorer på den stationära, så hittar den inte ens sig själv. Går in i "nätverksanslutningar" sen MSHOME men sen tar det stop. Men om jag högerklickar på nätverksanslutningar och väljer sök efter datoter, därefter anger anger namnet till den stationära, så kommer den upp som hittad enhet. Men som sagt, den finns inte med om jag letar normalt bland mina datorer på nätverket. Den bärbara, som jag bytte kortet i, hittar både sig själv och den trådbundna datorn. men inte min stationära som också är trådlös.

Vad jag inte riktigt fattar är då varför inte datorn hittar sig själv, har inte ändrat några inställningar. mapparna är delade osv.

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Underbar titel på ämnet....

Du har inte varit inne och mixtrat med "tjänster" som finns på kontrollpanelen-administrationsverktyg?

Om man e.x. har inaktiverat vissa tjänster så kan man få såna effekter du beskriver.

Ett e.x. är "computer browser". Inaktiverar man den så hittar inte datorn sig själv i "nätverket". Det är populärt med "listor" över hur många tjänster man kan stänga av för att snabba upp datorn. Jag säger bara "rubbish". Gör mer skada än nytta, särskilt om man har nätverk.

 

8) 8) 8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite mer....

I föregående tråd så kom vi fram till att det var en 3COM router....

-  Kollat deras supportsida inkl senaste firmware ?

- Routern omstartad ?  Så att den inte stått på en längre tid  ?

- Syns burkarna via router gränssnittet ?

- Går de att pinga  ?

- Sedan är väl också NIS en liten utmaning (som det oftats är dvs stor utmaning  :P)

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ping OK. Alla datorer syns i routern. Routern omstartad.

Problemet är nu min stationära, trådlösa maskin. Den hittas inte av någon annan på nätverket, och den hittar ingen annan heller. Funderar på att ominstallera nätverkskortet. Förra gången när jag höll på med detta problem, så fick jag tipset att installera alla komponenter så som File and printer sharing, TCP/IP version 6 etc. Detta gjorde jag då, och allting gick att installera. Nu markerar jag exempelvis TCP/IP v.6 och trycker på installera, väljer då Klient och får då till svar att inga drivrutiner kan hittas. Då är min fråga: om jag tar bort nätverkskortet och installerar det på nytt, kan jag då installera dessa komponenter eller får jag samma svar då? Och var hittar man dessa drivrutiner? Windows skivan, nätet?

Tack för er tålamod!

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, man kan hålla sig för skratt! Nu funkar ingenting. Startade om routern, men nu går det inte ens att pinga datorerna.

Nu behöver jag lite hjälp med att hitta lämplig medicin, så jag får ner blodtrycket på hälsosam nivå!

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag installerade alla komponenter förra gången, och då plötsligt så funkade nätverket. Fast ärligt talat så har jag ingen aning om vad som fick det att gå igång. Menar du då att jag borde avinstallera version 6?

Nu har jag ett annat fenomen, de bärbara kan inte pinga sig själva. Men kan pinga varann och den trådbundna maskinen.

Mvh/  Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du då att jag borde avinstallera version 6?

Nu har jag ett annat fenomen, de bärbara kan inte pinga sig själva. Men kan pinga varann och den trådbundna maskinen.

Ja... avinstallera v6, blir förmodligen enbart "myrornas krig" mellan burkarna samt utåt...

Kör du DHCP på LAN sidan ? Absolut enklast så slipper man strula med IPadresser.

Pinget är sedan för att kolla om någon annan burk är vaken o kommunicerbar.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6-an borttagen, ingen skillnad. Jag kan köra datorerna över nätverket med VNC Server, jag kan pinga datorerna mellan varann, men that´s it. Inget annat funkar.

På tjejens "tråd"-dator ser jag den+min bärbara

På bärbara ser jag den+tjejens

På stationära ser jag bara den stationära.

Är det då nåt fel på den stationära då, tror du?

Nätverkstacken? Vad är det?

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

???

Nätverksstacken byggs upp när man installerar drivrutinen för nätverkskortet.

Brandväggar ?  Utdelade mappar ?

Mixat XP Pro o Home ? Pro har mer rättighetshantering om man inte kör förenklat.

Oftast nåt skitfel....kommer inte på vad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lovar dig, testat allt min lilla hjärna kunde komma på. Det sista jag gjorde var att uppgradera drivrutinen till USB-nätverkskortet i min stationära, och nu verkar det fungera. Hoppas jag. För helt plötsligt så kan jag se alla datorerna i alla tre. Men, de trådlösa kan fortfarande inte plinga sig själva. Skitsak egentligen. Hoppas nu att det fortsätter att fungera.

Tack för alla tips igen!

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör en ARP, vad ser du då?

Start -> Kör, skriv: cmd

skriv: arp -a

edit:

Har du tjänsten "Wireless Zero Configuration" startad och på automatiskt start?

Det måste du ha om du kör trådlöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver: net view

Ser du alla maskiner i nätverket då?

Det du ser nu (arp -a), är att kortet fungerar och har kontakt.

Jag tror att ditt problem ligger i rättigheterna som det talats om tidigare i tråden, förenklad fildelning etc.

Om du provar att skapa ett nytt nätverk med hjälp av guiden konfigurera nätverk, tror du att det skulle fungera då?

Det kan vara värt ett försök så att alla rättigheter kommer till rätt ställe. Om du väljer att göra så, börja med den trådlösa datorn och ge nätverket ett annat namn än det som finns nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriver jag "net view" så ser jag alla tre datorerna, just nu iaf. Om felet återkommer så får jag ta och göra en nyinstallation av nätverket med nytt namn och det andra som du skrev.

Tusen tack för din hjälp och tålamod!!!

Mvh/ Valter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...