Gå till innehåll

Stora problem med uppstart av Windows


neo

Recommended Posts

Hej!

Jag har lite funderingar kring hur jag ska få ordning på min uppstart i windows XP Home Ed., det är så att uppstarten har strulat ganska länge nu och jag börjar bli rädd för att jag måste ominstallera hela OS:et...

När jag trycker på ström/powerknappen på datorn så kommer jag genast till sidan där kan välja hur man vill starta windows, dvs. "Starta windows normalt", "Senast fungerande konfiguration" eller " felsäkert läge". Det funkar knappt aldrig att starta normalt utan jag får för det mesta starta efter senast fungerande konfiguration & ibland även felsäkert läge :o

När den sen väl börjat ladda så tar det allt från 3-15 min innan jag ens kommit till skrivbordet.

Varför det är så här har jag ingen aning om, har gjort det mesta man kan tänka sig: Skannat efter spyware virus, rensat registret, rensat i autostarten m.m.. men har fortfarande samma problem ???

Kan ju sägas också att min dator är en hem-pc, alltså hyr jag den från ett företag jag jobbar på och jag fick aldrig WindowsXP på skiva utan det var förinstallerat på datorn när jag tog emot den så frågan är vad man kan göra åt detta?

Jag gjorde också en backup-skiva ett tag efter jag fick datorn så jag förmodar att det är denna jag ska använda vid en ominstallation..

Finns det nån bra guide i hur man omistallerar ett OS från en backup skiva? (har bara hittat från original)

Skulle verkligen behöva lite hjälp med detta.

/Anders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Anders!

Först ska du testa med följande: ladda hem och kör programmet CCleaner... sök på google eller här på forumet så hittar du en länk. Programmet är gratis. Det du ska göra är en riktig registerstädning av datorn. Långa uppstarter och felbootnigar kan bero på många gamla brutna registerposter som ligger och tuggar i uppstarten och segar ner systemet.

Ser du att det inte hjälper och väljer att ominstallera så måste du vara noga med att följa anvisningarna på din återställningsskiva. Det är just där det skiljer sig... hur det är att ominstallera med just din skiva kan ingen riktigt säga mer än du. Men det borde bara vara att stoppa i skivan och boota upp datorn på den... följa anvisningarna noga....

Om du känner dig osäker angående din återställningsskiva så kontakta din support och be dem skicka en kopia till dig, det är dom skyldiga att göra enligt flera domslut från bl a reklamationsnämnden.

Tänk på att ditt licensnummer faktiskt funkar på Windows Home Edition... oavsett det är en återställninsskiva eller inte.

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du defragmenterat någon gång? Annars kan det vara en idé.

Sedan kan du frigöra så myckt plats som möjligt genom avinstallation eller att slänga bort.

Ccleaner har du redan fått tips om.

Efter det att du gjort allt detta, om det är lika trögt fortfarande, prova att skriva i körrutan: sfc /scannow

När du gör det så ska din windows-cd ligga i datorn. Kommandot säger till att skanna systemets filer efter felaktiga och saknade filer, saknas någon så hämtas den från cd'n. Du får uppdatera igen efteråt från windows update.

Fungerar det fortfarande inte får du återkomma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Nu har jag defragmenterat hela hårddisken och även kört CC Cleaner men tråkigt nog hjälpte inte detta heller :(, imorse när jag skulle starta upp datorn hade jag samma problem och fick starta från "senast fungerande konfig."

Jag tror faktiskt att enda utvägen är en ominstallation av XP så jag kollade lite närmare på vad jag har för möjligheter och det verkar som att jag kan återställa på 2 olika sätt:

1. Jag har en partition som heter HP_RECOVERY (min dator är av märket HP) eller D: så denna borde ju funka att använda vid en ominstallation, det enda program jag kan hitta på datorn för att komma åt denna är ett program som heter "HP PC Systemåterställning" vilket skall återställa datorn till

fabriksinställningarna.

2.Sen har jag även en återställningsskiva som jag blev förfrågad att göra precis efter att jag fått datorn, kom ihåg att jag antingen kunde bränna flera CD eller en DVD så jag valde att göra en st DVD skiva.

Om jag har förstått det hela rätt så ska man här få 2 alternativ:  "förstörande" eller "icke förstörande" återställning, nån som vet lite mer om skillnaden mellan dessa?

Nu är ju den stora frågan vilket man ska köra på, antingen återställa från hårddisk eller skiva?

Tror att det går lite fortare från hårddisk men är inte säker, kanske nån som vet eller gjort denna proceduren nån gång?

Tack för era tips förresten och hoppas nån kanske har lite mer info om detta, skulle verkligen uppskattas.

/Anders.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej neo!

Det måste vara länge sen du fick den här datorn, eftersom du inte kommer ihåg hur du skulle ominstallera eller formatera med dom cd-skivor du skapade. Normalt var det ju så för några år sedan att en Recovery-CD följde med tillsammans med en originalprogramCD som bara används till reparationer eller en ominstallation av operativet, alla program å så ligger ju kvar då, men använder du Recoveryn så formateras datorn och allt blir som det var när du fick datorn. Numera så har ju många leverantörer valt att lägga återställningen på hårddisken, då startar man ju bara om och väljer F11 så blir allt ominstallerat. HP har valt den medoden vad jag vet, men säger man till så måste dom ju fixa en programskiva, om dom som levererat är något till seriösa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...