Gå till innehåll

Bredband bäst?


Vilken är bäst?  

72 medlemmar har röstat

  1. 1.

    • Telia
      20
    • Bredband ( BBB)
      11
    • Comhem
      4
    • Tele2
      1


Recommended Posts

Och så va de dags att uppdatera Spybot S&D igen. Gissa vem som vaknar..?  ;D

Troligen så är det nog jag som vaknar  ;D

Tackar. Uppdaterat och klart.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst har vi valmöjligheter då det gäller Internetleverantörer men detta får då ske via Telejacket istället. Så den biten är det inga problem med om så skulle vara. Och skulle det mot förmodan bli som så att det inte blir någon fortsättning med Comhem då kommer jag att anlita BBB via telejacket istället  ;)

Jo du Malou nu vet jag inte om du har "Framtiden" som hyresvärd men bråkar gör dom....  :D

http://www.idg.se/2.1085/1.89990

Sen kanske inte Tele2Vision är så tokiga för de blir tvingade att verkligen visa vad de går för.

Men troligen så tar nog Comhems "TriplePlay" hem det ändå....

Eller om nån mer hoppar in i "leken"....

;)

Hej Plun!

Jo vi ingår i detta "Framtiden" och att de bråkar kan man nog lugnt säga.

Det är vilda protester här i området i alla fall från/bland hyresgästerna  ;D

Läste artikeln igår kväll som du länkar till. Och vad jag förstår av det hela så kommer nog Tele2Vision att fortsätta lägga in överklagande för att få rätten på sin sida för att få ta över leveransen av Internet/tv/telefoni.

Och enligt de lagar m.m som råder så skall avtalet gå till den/dem som har lagt det lägsta budet. De har ju trots allt lagt ett lägre bud och det är detta de rider på. Och de har näst intill fått rätt av Länsrätten. Nu får vi väl se vad som händer i nästa instans kammarrätten.

Sen kanske inte Tele2Vision är så tokiga för de blir tvingade att verkligen visa vad de går för.

Det är inte enbart detta det handlar om.

Det är även den kostnad som vi kommer att få betala för den nya utrustningen eftersom vi inte kan använda oss av Comhems modem/boxar m.m som vi har betalt till självkostnadspriser (varje enskilt hushåll/kund).

Det kommer att bli inköp av nya modem/boxar m.m för att kunna anlita Tele2Vision. Samt att deras utbud ang TV'kanaler är ingen höjdare och kostnaden är höga.

Som jag nämnde på ett annat forum ang detta så kommer jag att anlita BBB om inte Comhem får vara kvar som Internetleverantör. Och jag har även varit i kontakt med BBB idag och gjort lite förberedelse  ;)

Så nu är det bara till att vänta och se vad det slutgiltliga beskedet blir.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste artikeln igår kväll som du länkar till. Och vad jag förstår av det hela så kommer nog Tele2Vision att fortsätta lägga in överklagande för att få rätten på sin sida för att få ta över leveransen av Internet/tv/telefoni.

Och enligt de lagar m.m som råder så skall avtalet gå till den/dem som har lagt det lägsta budet. De har ju trots allt lagt ett lägre bud och det är detta de rider på. Och de har näst intill fått rätt av Länsrätten. Nu får vi väl se vad som händer i nästa instans kammarrätten.

Det kommer att bli inköp av nya modem/boxar m.m för att kunna anlita Tele2Vision. Samt att deras utbud ang TV'kanaler är ingen höjdare och kostnaden är höga.

Som jag nämnde på ett annat forum ang detta så kommer jag att anlita BBB om inte Comhem får vara kvar som Internetleverantör. Och jag har även varit i kontakt med BBB idag och gjort lite förberedelse  ;)

Så nu är det bara till att vänta och se vad det slutgiltliga beskedet blir.

Hej Malou

Framtiden blir tvungen att göra en ny upphandling pga länsrättens dom som jag tolkar det.

Om de skriver kraven  hårt så slås Tele2Vision troligen ut iaf men då kan istället Comhem höja sina

priser om de känner att Tele2Vision inte har en chans.

Eller hoppar någom mer med i den nya upphandlingen.... mycket pengar på spel när det är 70000 lägenheter.  Lurigt spel...

Jag tror Comhem tar hem det som redan har infrastrukturen men det vet man inte i upphandlingarnas glada värld....

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 år senare...

Vill inte vara dryg på något vis men kännde att trots all mindre bra kritik Telia fått i olika samanhang här och på andra ställen att jag är tvungen att berätta hur sjukt smidigt och bra allt gick när jag flyttade min telefon och bredband från vår lägenhet i stan till ett hus i obygden..

Ringde dagarna innan flytt och undrade hur man skulle göra, de talade om att det inte var några problem alls utan jag fick bara uppge ny adress, fastighetsnummret samt välja ett nytt telenr då vi flyttade till ett helt annat ricktnummerområde.

Fick veta att telefonen skulle bli "inkopplad" redan efter två dagar vilket de beklagade (sa att det brukar gå snabbare) för att som de förklarade var tvugna att skicka ut en kille till Scanovas lilla "bod" några killometer från fastigheten för att fysiskt fixa nått i skåpet och detta kunde först göras om ett par dagar.

När jag frågade om hur vi skulle göra med bredbandet så sas statsnäts abonemanget upp redan i telefon och det skapades ett ADSL abonemang direkt (utan extra avgifter eller liknande), vidare fick jag veta att ett ADSL modem skulle komma med posten inom 8 arbetsdagar och det passade ju utmärkt in i flytt schemat där vi beräknade en vecka ca.

Kan tillägga att jag valde 12-24Mbit utan tv eller ip tele bara bredband och fick ett pris inkl vanlig telefon som var billigare än vad telefon och statsnät kostat i lägenheten fast det bara hadde en max hastighet på 10Mbit..

Blev varnad av en kompis som sa att jag skulle minsan inte räkna med att få skiten levererat eller inkopplat i tid utan bråk osv men nu sitter jag här efter drygt 5 dagar från det att vi lämnat lägenheten, med fungerande telefon ett nytt modem som jag hämtade idag och en bredbandshastighet enligt TPtest på omkring 16Mbit nedströms :D

Helnöjd och inga konstigheter alls bara bra service rakt igenom.

Fattar naturligtvis att jag antagligen haft tur men det känns så skönt att det funkade så bra efter alla skräckhistorier som man både läst här och hört andra berätta.

Jag röstade iaf på Telia.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj det var till att gräva fram en gammal tråd aok :) men den är ju fortfarande intressant, även om det kanske borde finnas fler svarsalternativ idag.

Mitt första bredband var från en pytteliten kabeltvleverantör och det funkade bra men när Telia äntligen började erbjuda 24Mbit ADSL till ett bättre pris här så hoppade jag på det. Det var för ca 5 år sedan och jag är nöjd med hur det fungerat sedan dess. Tjänsten är hur stabil som helst, TPtest ligger oftast kring 18-19Mbit.

För ca 2 år sedan hoppade jag på Telias kampanj att testa TV via bredbandet gratis i ett år, med något lägre bandbredd pga tekniska saker. Jag fick ett nyare trippleplaymodem och en digitalbox hemskickat utan kostnad och någon dag senare sänktes bandbredden något och TV-tjänsten gick igång utan att jag märkte någon downtime på bredbandet. När ett år gått valde jag att inte fortsätta med TV och då stängde de utan strul ner TV-tjänsten och ökade åter bandbredden till det normala, även denna gång utan att jag märkte någon downtime på bredbandet. Det gamla modemet, det nyare modemet och digitalboxen fick jag behålla.

Givetvis önskar jag att jag hade haft möjlighet till snabbare/billigare alternativ där jag bor men eftersom jag inte har det och det Telia trots allt levererat funkat bra så röstar jag på dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...