Gå till innehåll

Trådlöst


dabe

Recommended Posts

Har köpt en router "D Link G 54" om det säger något och tänkte slippa långa och besvärliga kabeldragningar från bredbandsuttaget till datorn. Funderar sedan på säkerheten. Räcker den inbyggda säkerhet som finns mellan routern och adaptern. Vad skall jag göra för att undvika att obehöriga kommer in på mitt nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aktivera helst WPA2 i routern (du anger ett lösenord som du sedan knappar in på dina datorer när du vill ansluta till nätverket). En annan god idé är att se till att endast dina datorers nätverkskort kan ansluta till nätverket, ta reda på MAC-adresserna på dina datorer och lägg in de som "godkända" i routern och se till att inte tillåta några andra MAC-adresser än dessa. Om du har WPA2 och MAC-spärrning är ditt nätverk hur säkert som helst! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du Stenis.. har du testat den här uppdateringen ?

http://www.microsoft.com/downloads/details...e8-f7fc20195769

Ger den nåt ?

Nope, har inte testat den. Det enda den gör är att lägga till stöd för mer konfigureringsmöjligheter i GPO:erna och är helt meningslöst för de som inte har ett Active directory där många klienter ska konfas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, har inte testat den. Det enda den gör är att lägga till stöd för mer konfigureringsmöjligheter i GPO:erna och är helt meningslöst för de som inte har ett Active directory där många klienter ska konfas.

Jo så tolkar jag också den lite kryptiska beskrivningen, däremot den här bör väl alla lägga på ?

http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo så tolkar jag också den lite kryptiska beskrivningen, däremot den här bör väl alla lägga på ?

http://www.microsoft.com/downloads/details...ee-1459234f4483

Japp, den bör alla som har trådlöst nätverk installera! WPA2 är ju betydligt bättre än WPA men framför allt mycket bätter än WEP :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!!

två frågor:

1.exakt vad gör den sista uppdateringen för nytta för oss som har trådlöst nätverk???

2. någon som kan ge tips på bra program som hittar trådlöst nätverk bättre än det som är i windows xp???

mvh buzz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej!!

två frågor:

1.exakt vad gör den sista uppdateringen för nytta för oss som har trådlöst nätverk???

2. någon som kan ge tips på bra program som hittar trådlöst nätverk bättre än det som är i windows xp???

mvh buzz

1. Den gör det möjligt att ansluta till trådlösa nätverk som har WPA2 aktiverat.

2. Vanligtvis följer det med ett program med det trådlösa nätverket som tar över Windows XP:s inbygda trådlösa nätverkshantering. Däremot kan det nog inte lättare hitta nätverket då det beror på drivrutinerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tycker jag inte hittar några inställningar i datorn man kan ändra till WPA2 efter installationen av den uppdateringen..

Jag har för mig att det dyker upp i ngn djupt liggande meny. Annars är tanken att du efter uppdateringen ska kunna ansluta till ett WPA2-nätverk utan att behövs konifugrera något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tycker jag inte hittar några inställningar i datorn man kan ändra till WPA2 efter installationen av den uppdateringen..

Jag har för mig att det dyker upp i ngn djupt liggande meny. Annars är tanken att du efter uppdateringen ska kunna ansluta till ett WPA2-nätverk utan att behövs konifugrera något.

försökte med det bara men kunde inte ansluta till mitt nätverk då tyvärr..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men tycker jag inte hittar några inställningar i datorn man kan ändra till WPA2 efter installationen av den uppdateringen..

Jag har för mig att det dyker upp i ngn djupt liggande meny. Annars är tanken att du efter uppdateringen ska kunna ansluta till ett WPA2-nätverk utan att behövs konifugrera något.

försökte med det bara men kunde inte ansluta till mitt nätverk då tyvärr..

Ok, jag har nu testat detta själv med min enda icke-virtuella XP-installation. Utan uppdateringen får jag bara ett felmeddelande då jag försöker ansluta. Efter att ha installerat uppdateringen och startat om så indikeras det i nätverkslistan att det är ett WPA2-nätverk och jag kan ansluta utan problem. Ser du i nätverkslistan om det indikeras WPA2 och vad får du för eventuella felmeddelanden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör en Netgear WGT 624 router med knappt ett år på nacken. För att kunna köra WPA2-PSK [AES] var jag tvungen att uppdatera drivrutinerna för både routern och nätverkskortet Netgear WG311T. Innan dess funkade endast WEP eller WPA-PSK [TKIP] som föregick WPA2. Det räckte inte med att jag installerade windows stöd för WPA2 i datorn.

Kolla att routern och nätverkskortet har stöd för WPA2. Om inte uppdatera med senaste drivisarna som du borde hitta på D-links hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...