Gå till innehåll

ReadyBoost USB minne?


reed

Recommended Posts

Köpte detta minne på onoff idag: http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vP...markID=11-55-60

kostar 199kr tyckte de var mycket prisvärt för ett 1GB minnes sticka.. Stod dessutom gjord och funkar i Vista på den! och funkar med ReadyBoost.. men frågan är går det snabbare att formatera den som NTFS än FAT som det var på den standard "out of the box" så att säga.. funkade som ReadyBoost innan jag formaterade den till NTFS men sedan så gick den inte genom testet.. men efter att ha dragit ur och satt i den igen så funkade även ReadyBoost.. men frågan är vad bäst att ha?

sedan en annan fråga, (kolla på bilden nedan) Står att det rekommenderas att reserverat utrymme till 870mb bara.. för bästa prestanda, men om jag sätter den på max eller som jag gjort på bilden som ni ser så satt jag den på 900mb slöar detta ner mer och inte ger samma snabba prestanda som 870mb som Vista föreslår, någon som har koll på detta? 

Och en sista fråga.. kan man ha två sådana här minne "stickor" som Readyboost och funkar det? i så fall tänkte jag dra iväg imorgon igen och köpa ett till (bra att ha samt till mycket vettig peng). Har 1GB i RAM-minne på datorn annars, och Vista funkar som mycket bättre i allmänhet än vad min XP setup gör.. dvs bootar jag om till XP så tar det längre tid att få igång på datorn men även allt man gör i datorn.. tycker endel spel flyter på bättre i Vista bara för Vista är snabbare i sig.. upplever exakt samma sak på min bärbara som jag köra dual boot med också.. och den har 1GB i RAM även den. Jo appro på de nu, kan jag bara dra ur denna ReadyBoost sticka ur min stationära och stoppa in den i bärbara utan att kanske formatera eller något sådant dyligt? (dvs att Vista på bärbara känner kanske av att denna enhet körs som ReadyBoost).

Tack

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så ska du nog välja NTFS då du kör med det i datorn och det ju är ett effektivare filsystem.

Att du inte kan använda hela disken beror säkert på det att den reserverar en del till vissa systemfiler eller det som kallas för bootsektor som finns på alla lagringsmedia. Detta är en sådan media för dator och då gör den lika med den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan meddela för de som är nyfikna att Vista och ReadyBoost accepterar bara USB-minnen som är 256 mb eller större... inte oväntat på något sätt, men har inte sett det i skrift förrän idag när jag testade runt lite.

Själv har jag 2 gb internt i min burk och med mitt Kingston 2 gb fickminne så märkte jag ingen större skillnad. Jag såg en pressvideo på Microsoft och förstod att det är när man kör på maksiner med lägre prestanda som det kan löna sig...

// Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar för svar.. så man skall alltså köra FAT på USB minnet för att få bästa prestanda eller har jag fel? kör NTFS nu som sagt och på alla mina diskar i datorn och har gjort det i många år nu.

Köpte inget till minne idag kanske blir imorgon, men grejen är att jag har 1GB i RAM och sedan detta USB minne men skall jag vara ärlig så märker jag ingen större skillnad, men har inte kört så tunga saker än.. kan tänka mig med en dle tunga saker i Photoshop och 3dsmax så lär de göra skillnad.

Hade lite problem med minnet igår.. efter man startat om datorn mm så var man tvungen att dra ur och sätta i det igen för att ReadyBoost skulle bli tillgängligt.. men då körde jag med 900mb av minnet, satt jag 870mb som Vista rekommenderade så verkar det funka klockrent.. så nu sitter minnet i bak i datorn hela tiden!

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spontant så ska du nog välja NTFS då du kör med det i datorn och det ju är ett effektivare filsystem.

Att du inte kan använda hela disken beror säkert på det att den reserverar en del till vissa systemfiler eller det som kallas för bootsektor som finns på alla lagringsmedia. Detta är en sådan media för dator och då gör den lika med den.

Citerar mig själv så har du nog svaret varför det inte funkar med 900 på minnet här.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tackar... men grejen är att jag kan välja hela 979mb om jag så vill, satt 900mb själv. Men verkar som de funkar bäst med 870mb som vista rekommenderar.. annars verkar det som inte minnet hittas som readyboost vid starup.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, stoppade in ett till 1GB USB minne och skulle välja den som readyboost.. men då så står det så här på den tabben

"Det finns redan en chachefil på N: Ta bort chachefilen från den enheten innan du skapar en chachefil på den här enheten"

gjorde då det och skapade ny på det nya minnet och de funkade och gick då sedan tillbaka till förra minnet och då säger den samma sak, så min slutsats är att det inte går att ha mer än 1 USB minne som readyboost.

/reed

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej jag har vista 64bir men jag har bara 1,5gig ram så jag undrar om jag får lite mer fart i burken om jag skaffar ett usb-minne på 1 eller 2 eller 4gig

isåfall vilken ska jag köpa

Transcend JetFlash V30 1GB

Transcend JetFlash V30 2GB

Transcend JetFlash V30 4GB

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Walak: Generellt säger Microsoft att man ska ha lika mycket Readyboost-minne som man har RAM för att få ut optimal prestanda, så en 2GB-sticka borde fungera bra för dig. Om datorn inte behöver allt så har du ju alltid resten till extra lagringsutrymme :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Walak: Generellt säger Microsoft att man ska ha lika mycket Readyboost-minne som man har RAM för att få ut optimal prestanda, så en 2GB-sticka borde fungera bra för dig. Om datorn inte behöver allt så har du ju alltid resten till extra lagringsutrymme :)

ok tackar för svaret men klarar dessa minnen som jag klistrade in att användas som readyboots minnen??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...