Gå till innehåll

Telia dålig hastighet


Recommended Posts

Ingen som har problem med att hastigheten i Telias bredband

blivit dramtisk mycket sämre senaste dygnet  ???

Har legat mellan 6 o 8mbit förut nu har jag strax under 2mbit  >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste vara lokala problem man flaggar inga störningar på backbone.

http://customerinfo.telia.net/index.html

Men det är en hemskans smet som vältrar sig fram just nu...

Kolla 1års grafen... :D

http://stats.autonomica.se/mrtg/sums/All.html

Nu ser man då inte direkt-peeringar mellan operatötrer tex BBB/Telia osv...

Ring  Telia roboten... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har legat mellan 6 o 8mbit förut nu har jag strax under 2mbit  >:(
Samma här, brukar ligga på 6.7 mbit men är nu nere på 3.2 mbit.

Vet inte varför ???

Känner igen det där!

Fast jag har inte Telia Bredband utan Bredbandsbolaget upp till 24mbit. Inget bra!

Är aldrig upp i högre hastighet än 10 till 12 mbit. Jag pratade med telefonsupporten om problemet och de påstod att allt var min D-Link 604:s fel. De tyckte jag skulle ta bort min "brandvägg"!!! ???

Själv tror jag tror att 24mbit inte kan levereras till kund på grund av för klen utrustning, därför har man döpt tjänsten till "Upp till 24mbit". Man understrycker gärna 24mbit naturligtvis så att det blir ungegär:

Upp till 24mbit  ;D

Egentligen tror jag faktiskt inte man tjänar så mycket på att ha mer än 8mbit ADSL (om man ska ha ADSL alltså).

Riktigt bredband (10/10 eller 100/100) är naturligtvis bättre!!! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia håller nu på att lansera Telia Digital TV via telenätet. Kanske har med det att göra.

Jag har 8 mbit adsl vilket jag aldrig nått upp till, har legat stadigt på ca 6.7 mbit. Farten är nu plötsligt nere på under hälften av normal fart så någe kajko måste det vara. Får se hur det är i morgon, innan jag ringer "telia roboten". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratade med Telia supporten han tyckte att min ner hastighet var helt ok 8mbit, men min upp hastighet var alldeles för dålig.

Han tyckte jag skulle koppla upp mig direkt på första jacket med så korta kablar som möjligt och ingen brandvägg eller router emellan.

Jag stängde av allt och tog ur kablarna, sen satte jag tillbaka dem igen och startade upp. Nu hade jag min hastighet tillbaka igen. Vet inte om det berodde på någon glapp kontakt, men det tror jag inte.

Problemet startade med att vissa internet sidor inte kunde hittas t.ex. Telias support sida men Telias start sida funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känner igen det där!

Fast jag har inte Telia Bredband utan Bredbandsbolaget upp till 24mbit. Inget bra!

Är aldrig upp i högre hastighet än 10 till 12 mbit. Jag pratade med telefonsupporten om problemet och de påstod att allt var min D-Link 604:s fel. De tyckte jag skulle ta bort min "brandvägg"!!! ???

Själv tror jag tror att 24mbit inte kan levereras till kund på grund av för klen utrustning, därför har man döpt tjänsten till "Upp till 24mbit". Man understrycker gärna 24mbit naturligtvis så att det blir ungegär:

Upp till 24mbit  ;D

Egentligen tror jag faktiskt inte man tjänar så mycket på att ha mer än 8mbit ADSL (om man ska ha ADSL alltså).

Riktigt bredband (10/10 eller 100/100) är naturligtvis bättre!!! ;)

Allt följer ju naturlagarna för koppar,  ledningsförmåga samt ADSL signalen....  se diagram längst ner.

http://tekniken.se/dsl/doc/adsl06se.html

Jag synkar alltid runt 12 > 14 Mbits och har då ca 2 km till stationen.

Om jag kör via routern så hamnar jag på 8>9 Mbits.

Det har hänt några gånger att mitt sk D-Slam hängt sig i Telestationen

och det får då BBB reseta från supporten.

Sedan gör de stora resetar lite då och då nattetid  för att rensa ev dåliga uppkopplingar.

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt följer ju naturlagarna för koppar,  ledningsförmåga samt ADSL signalen....  se diagram längst ner.

http://tekniken.se/dsl/doc/adsl06se.html

Jag synkar alltid runt 12 > 14 Mbits och har då ca 2 km till stationen.

Om jag kör via routern så hamnar jag på 8>9 Mbits.

Det har hänt några gånger att mitt sk D-Slam hängt sig i Telestationen

och det får då BBB reseta från supporten.

Sedan gör de stora resetar lite då och då nattetid  för att rensa ev dåliga uppkopplingar.

;)

Det är ju trevligt att BBB gör något åt saken. Om det är så att man bara i bästa fall får över 12mbit så tycker jag faktiskt de lika gärna kan ta och döpa om tjänsten till "Upp till 50mbit" eller något i den stilen, är det "spik"-topparna vi mäter så....

Enligt mitt tycke vore detta faktiskt lika mycket falsk marknadsföring som "Upp till 24mbit"!!!

Frågan är bara, går det att få dessa uppkopplingar att bli snabbare och det då beror på att skrotet i telestationerna är underdimensionerade antalet kunder?!  ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju trevligt att BBB gör något åt saken. Om det är så att man bara i bästa fall får över 12mbit så tycker jag faktiskt de lika gärna kan ta och döpa om tjänsten till "Upp till 50mbit" eller något i den stilen, är det "spik"-topparna vi mäter så....

Enligt mitt tycke vore detta faktiskt lika mycket falsk marknadsföring som "Upp till 24mbit"!!!

Frågan är bara, går det att få dessa uppkopplingar att bli snabbare och det då beror på att skrotet i telestationerna är underdimensionerade antalet kunder?!  ???

Nej det beror på koppartrådens fysikaliska egenskaper att bära en ADSL signal.... ;)

Den stora utmaningen sedan är ofta "ormboliknande" anordningar inne i våra bostäder... ;D

Sen är det kanske en annan femma hur våra kära operatörer marknadsför det här.

Det är ju därför TP test tagits fram..

http://www.tptest.se

Hursomhelst är det ju inte så svårt att läsa av diagrammet tidigare länkat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan får vi ju inte glömma bort att "Internet faktiskt är på väg att ta slut":

http://www.alltomxp.se/forum/index.php?topic=5558.0

Det påverkar också hastigheten, prcis som att det inte går att köra i 110 km/h på en fullproppad motorväg.

Jo men inte inom Sverige...vi har ett enormt överskott av bandbredd eftersom aktörerna byggde

sina nät i en liten yra... Telia, BBB, TDC/Song, Banverket, Svenska Kraftnät, Tele 2 osv...

Däremot så kan det gruffas angående peering avtal mellan operatörerna dvs hur mycket trafik

som för gå emellan backbonen samt vad det ska kosta.

De stora operatörerna reglerar ju det i direktpeering avtal, de mindre har det struligare via tex Nixpunkterna.

Hursomhelst så ska ett TP Test klara ADSL kurvan med +- 10% för annars är nåt fel  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Är det så smart att stänga av brandväggen som någon tekniker sa... eller är det ok att stänga av brandväggen, kommer det inte in en massa skit då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått förklaringen till min halverade hastighet (fan trott).

Jag har beställt Telia Digital TV vilket kräver en annan typ av modem än jag har. Mitt modem var med på "Jesu tid" och klarar inte den nya standarden. Telia brottas med leveransförseningar både vad det gäller modem och digitalbox för att kunna köra digital TV via telenätet. De hävdar att det beror på att det varit så  stort intresse att modem och boxar i lager inte räckt till. Väntetiden för digitalboxen är mellan 6-8 veckor och modemet något kortare. Vad det däremot inte varit väntetid på är att Telia kopplat på digital-TV trots att jag ännu inte kan använda det på 6-8 veckor. Mitt gamla ADSL-modem gillar inte det och reducerar farten till hälften. Visserligen är digital TV abonnemang och tillhörande prylar gratis i 12 månader, varav 2 månader  p.g.a. leveransförseningar försvinner upp i rök, men det stör mig mera att det även påverkat mitt bredband som tammef >:( n inte är gratis. Snacka om moment 22.

>:( >:( >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snacka om moment 22.

>:( >:( >:(

Vilket mörker,  Made in Telia... :D

Begär halva priset på uppkopplingen också... ;)

Hursomhelst så borde supporten kunna koppla bort funktionen i telestationen.

Eller har de byggt någon ny konstig lösning som kräver en tekniker

som kopplar om....  :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

BBB sänker farten till ca hälften om man skaffar digitaltv, dom skall dra 5mbit men det stämmer inte... Jag bor 240 meter från stationen en himmla skillnad om man har på boxen eller inte när man skall surfa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna sida står det att hastigheten blir lägre med digital tv http://www.telia.se/privat/link.do?channel...950&tabId=0 Det lönar sig att läsa innan man beställer.  ;)

Nu har jag fått förklaringen till min halverade hastighet (fan trott).

Jag har beställt Telia Digital TV vilket kräver en annan typ av modem än jag har. Mitt modem var med på "Jesu tid" och klarar inte den nya standarden. Telia brottas med leveransförseningar både vad det gäller modem och digitalbox för att kunna köra digital TV via telenätet. De hävdar att det beror på att det varit så  stort intresse att modem och boxar i lager inte räckt till. Väntetiden för digitalboxen är mellan 6-8 veckor och modemet något kortare. Vad det däremot inte varit väntetid på är att Telia kopplat på digital-TV trots att jag ännu inte kan använda det på 6-8 veckor. Mitt gamla ADSL-modem gillar inte det och reducerar farten till hälften. Visserligen är digital TV abonnemang och tillhörande prylar gratis i 12 månader, varav 2 månader  p.g.a. leveransförseningar försvinner upp i rök, men det stör mig mera att det även påverkat mitt bredband som tammef >:( n inte är gratis. Snacka om moment 22.

>:( >:( >:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På denna sida står det att hastigheten blir lägre med digital tv http://www.telia.se/privat/link.do?channel...950&tabId=0 Det lönar sig att läsa innan man beställer. 

Jomenvisst, så mycket begrep även jag. Att när man använder digital-Tv och har boxen igång så belastar den givetvis bandbredden och det reducerar surfhastigheten. Nu var det inte riktigt fråga om det, om du läser mitt förra inlägg lite noggrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...