Gå till innehåll

Går inte att stänga av datorn.


straati

Recommended Posts

Vid vissa tillfällen när jag ska stänga av datorn, så går jag via Start -> Stäng av Datorn, den vanliga proceduren. Men när jag har tryckt på "Stänga av" så händer ingenting. Jag får hålla in knappen på burken ist tills den stänger av sig.

Någon som vet vad jag kan göra? >:( :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänga av snabbare, eller om det strular när datorn skall stängas av:

I registret ändrar man följande: HKEY LocAL MACHIN/System/CurentControlSet/Control i det högra fältet finns "WaitToKillServiceTimeout" vädet sätts till 1000 Datorn stänger då av snabbare. Standardvärdet är 20000.

Eller hämta det här programmet:

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Värdet kan isåfall ändras till 5000 i ovan exempel, vilket funkar hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Så du menar att User Profile Hive Cleanup Service programmet inte funkade.

Att ändra till 1000 funkar som regel alltid.

Ibland måste man ju förstås använda knappen på burken, men bara i yttersta nödfall. Systemet måste kunna stänga vissa saker och när du använder knappen så avbryts ju allt bara på en gång, vilket inte alltid är så lyckat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomen när man håller in knappen, så tar det ca 5sek innan den stängs av... Är det inte så att den stänger av nödvändiga processer/saker under den lilla tiden?

Det är oftast så att när andra familjemedlemmar loggar in på sitt konto (familj-kontot (har bara två, ett konto till mig, ett konto till familjen)), och sedan ska logga ut, så händer ingenting, det är då det börjar spöka. Det går inte att logga ut, eller stänga av eller något sånt.

Angående de där registervägarna, så hittar jag inte dit du menar, jag kommer till;

HKEY_LOCAL_MACHINESystem

Sen finns det ControlSet001, ControlSet002 och CurrentControlSet

Och under varje av dom finns en mapp som heter Control, men ingen a dom har någon mapp som heter "WaitToKillServiceTimeout"... :-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, hade lite för bråttom.

I registret ändrar man följande:

HKEY LocAL MACHIN/System/CurentControlSet/Control och denna nyckel control klickar du på och i trädet till höger skall då: WaitToKillServiceTimeout finnas, ganska långt ner.

Om inte, kan du skapa ett nytt strängvärde, med det namnet och värdet 1000 men du har troligen missat den.

Pröva å kolla igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ändrade från 2000 till 1000 like you said OlleBull, men har inte hunnit testa ännu. Det lär väl märkas om problemet kvarstår när andra familjmedlemmar lånar min dator.  8)

Och Landsfiskalen, jag har byggt ihop min dator sj. Är moderkortet 1:a prio på uppdatering montro? Finns det några risker med att ladda ner uppdateringar till mammakortet? Har för mig jag har hört det någonstans  ::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, försök att hitta det riktiga felet.

Det måste ju finnas någon orsak till varför datorn inte vill stänga av sig. Och i de här fallet kan man nästan va 100 på att det inte är hårdvarufel.

Och så är det ju bara bios man bör va försiktig med. Om det funkar-- uppdatera inte.

Men dom andra drivrarna kan man installera, utan att det är några problems, vettu

Fast det vet du väl redan, eftersom du har byggt datorn?

:)

Just de, flera användare.. Prova med länken olle gav dig. Logga in som administratör och installa programmet.

http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...