Gå till innehåll

Katalog efterlämnad av Vista och kan inte raderas


Venoms

Recommended Posts

Från en tidigare dual installation mellan XP och Vista har vista lämnat kvar en katalog som heter "Old_Bo" och innehåller "bootmgr.exe.mui" för alla språken, 33 st. och en memtest.exe.

Katalogen är dold och system med skrivskydd.

Katalogen med innehåll kan ej raderas inte heller med "unlocker" eller med hjälp av den magiska strängen som löser upp knuten mellan XP och Vistas bootloaders, så min fråga är...

Hur i hela glödheta h***vete ska man bli av med denna katalog crash.gifwacko.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ligger på C:

Och partionen som vista fanns på finns inte kvar...

Det går inte heller att radera genom återställningskonsollen därför att man inte har tillåtelse till katalogen, så det är ett påfund av Vista. Kanske kan gå med en linux bootning...blarg.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att  jag får skylla mig själv eftersom jag raderade vistainstallationen i testsyftet att klara av en återställning till xp.

Det jag gjorde var ingen regelrätt avinstallation utan en brutal radering av vista efter det en omskrivning av boot.ini.

Eftersom allt funkar så har jag inte brytt mig särskilt mycket, men nu håller jag på städar ur burken och vill inte gärna ominstallera, allt går att fixa... mirakler tar dock lite längre tidroflmao.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hitta katalogen med dom gamla mui-filerna och resten av skräpet.... och dom går att ta bort!  ;)

Felsäkert läge, sen kan man ändra behörigheten för att få bort skräpet. Det är bara ett fel.... man måste ta det ända nere på filnivå... det gick alltså inte att genomföra manövern på hela mappen samtidigt. Jag loggade in som Admin. när jag undersökte.

Btw... min mapp hette bara Boot.... det var därför jag inte hittade den.    :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst!!

Tack för att du pekade mig i rätt riktning e-son.

När jag startade i felsäkert läge/admin kunde jag ta ägandeskap över katalogen "Old_Bo" som egentligen ägdes av "vista" eller "S-1-5-80-******" som inte fanns längre.

Sedan kunde jag gå till varje underkatalog (markerade alla på samma gång) och byta ägare där också till admin. Efter det kunde jag radera alla underkataloger och sedan huvudkatalogen.

Nu till nästa fundering...

Om det fanns en vista ägare (S-1-5-80-***) som uppenbarligen var aktiv men osynlig, var finns den nu?

Vet någon om man kan blockera en specifik användare (S-1-5-80-***) i brandväggen för all trafik och logga alla försök till trafik?

Jag använder comodo brandväggen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev också lite fundersam över "S-1-5-80-******" ..... verkar stämma det som sägs. Att MS har lagt den personliga integriteten helt åt sidan, i samband med Vista. Fan vet vad mer som ligger kvar på disken efter Vista. Lättare att blåsa om burken än att leta.    :)    jag tycker mig se att Aktive@Killdisk tittar fram ur verktygslådan    ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag startade i felsäkert läge/admin kunde jag ta ägandeskap över katalogen

Som Stenis en gång visade så behöver man inte starta upp i "Felsäkert Läge" för att kunna ta ägarskap

på filer och kataloger.

Man tar bara bort markeringen av "Kontrollpanelen - Mappalternativ - Visning - [] Använd förenklad fildelning"

Sedan har man samma möjligheter som i "Felsäkert Läge" att ändra ägarskap m.m.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Stenis en gång visade så behöver man inte starta upp i "Felsäkert Läge" för att kunna ta ägarskap

på filer och kataloger.

Jag vet att det finns den möjligheten normalt, men det fungerade inte på den här katalogen.

Det fungerade inte heller att boota till återställningskonsollen på xpcd'n eftersom ägaren var vista.

För att radera en vistainstallation måste man gå i rätt ordning :D och det gjorde inte jag utan jag bara raderade innehållet i vistapartionen för att sedan skriva om boot.ini.

Det fungerade inte heller att gå rätt tillväga i efterhand eftersom viktiga delar redan blivigt blåsta, så lösningen blev den som beskrivits ovan. ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Botten på problemet...

SID S-1-5-80-*** är en del av vistas nya säkerhetstänkande, en "TrustedInstaller" service som vem som helst inte får eller kan ändra på hur som helst. Om ni undersöker er dator...(vista) så finns denna "användare" lite överallt. Det är en användare som har med säkerheten i vista och dess ACL att göra.

Eftersom problemet löstes med lite trixande med ägarskapet, som inte detta SID tillåter hur enkelt som helst, finns den inte längre i mitt system :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...