Gå till innehåll

Fråga ang TCP/UDP Test!


Gäst Malou

Recommended Posts

Hej!

Ett ämne som jag är urkass på och väldigt gärna skulle vilja få lite hjälp med  ;)

Jag har Comhem som Internetleverantör och har 24 Mbit. Gjorde ett TPtest med TPTest 3.1 och fick nedanstående resultat. Är detta ett bra eller dåligt resultat?

TCP:

Sändning: 979.65 kbit/s

Mottagning: 22.14 Mbit/s

UDP:

Sändning: 1.02 Mbit/s

Mottagning: 23.60 Mbit/s

Tillgänglig Bandbredd:

TCP/UDP i %

Sändning: 96.4 %

Mottagning: 93.8 %

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Comhem som Internetleverantör och har 24 Mbit. Gjorde ett TPtest med TPTest 3.1 och fick nedanstående resultat. Är detta ett bra eller dåligt resultat?

Dina värden är det inget fel på.....men man bör köra version 5 av Tptest

http://www.bredbandskollen.se/oldVersion.html

Bredbandskollens standardtest är för närvarande omdiskuterat och de vise "träter" om

hur det ska göras och vilka felkällorna är.

I länken står det mesta om hur det funkar samt även om Avancerat läge för den som vill fördjupa

sig i fler mätningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för era svar  ;)

Skall kanske tillägga att jag har precis som Zap => 24/1 Mbit <= hos Comhem.

Jag har absolut ingenting att klaga på då det gäller hastigheten för den är snabb som blixtens hastighet. Gör dessa test enbart för att se och försöka lära mig att läsa dessa testresultat (förstå mig på dem). Men även för att hålla lite koll  ;)

Då jag testar med TPTest 3.1 så får jag ungefär samma resultat som jag uppgav i mitt tidigare inlägg oavsett tidpunkt på dygnet.

Gällande bredbandskollen så ställer jag mig tveksam till den. Får alltid så olika resultat ibland sådana dåliga resultat så man ställer sig frågande till om man verkligen har någon uppkoppling. Idag var den någorlunda ok då jag testade.

Bredbandskollen:

Skicka: 0.98 Mbit/s

Ta emot: 19.16 Mbit/s

Svarstid: 11 ms

Mätserver: Göteborg

Gjorde även ett test med TPTest 5.0 (Standard) för att jämföra med TPTest 3.1

TPTest 5.0 (Standard)

Fliken Resultat som Graf:

Antal mätvärden: 2

Max: 23.0 Mbit/s

Ned: 22.0 Mbit/s

Min: 22.7 Mbit/s

Fliken Resultat som lista:

Bandbredd:

22.65 Mbit/s

22.97 Mbit/s

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Bredbandskollen....

http://www.idg.se/2.1085/1.131123

Så här dividerar man nu vad som är rätt eller fel, TPTest version 5 är troligen mest korrekt.

Sen kan man jämföra med Speedtest.

http://www.speedtest.net/

Låt sidan ladda klart, förmodligen så får du din pyramid i Malmö, Stockholm är nere fn.

Klicka på närmaste pyramid så startar testet.

211990906.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo.... ;)

Speedtest kan man ta som "riktiga" värden när man är ute på Internet dvs man hoppar

mellan olika operatörers nät.

Bredbandskollen/TPTest testar din uppkoppling mot en referensserver och är tänkt att enbart

kolla själva uppkopplingen  (inget annat vad det blir när man surfar runt)

Dina värden ser mycket rimliga ut när man ser alla mätningar.

Sen har då olika operatörer olika avtal mellan varandra sk peeringavtal som gör att det kan bli segt ibland.

En lurig sak just nu är att man flyttar en massa TV trafik som ska samsas med vanlig Internettrafik, kan förmodligen

störa på kvällar eller helger.

TPTest 5 sparar då värden så man kan ha en hel bunt med mätningar för sin anslutning som man enkelt ser i diagrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Malou.  :)

Så du fick behålla comhem? Slapp o byta till den andra leverantören?

Har precis samma comhem 24Mb/s. Men här flyter de inte bra alls.  :(  Medel ligger på 8,3 Mb/s. Med TPTest. Bredbandskollen litar ja inte på, för den visar helt andra värden.

Du har så bra hastighet du kan få, så de nog inge fel.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Plun!

Tack för svar/hjälp samt information  ;)

En lurig sak just nu är att man flyttar en massa TV trafik som ska samsas med vanlig Internettrafik, kan förmodligen störa på kvällar eller helger.

Det här märker jag ingenting av nu då jag har 24/1 Mbit. När jag däremot hade 8 Mbit för en månad sedan då kunde jag märka att där var lite segt. Men det var inga större problem för min del.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen  :)

Så du fick behålla comhem? Slapp o byta till den andra leverantören?

Ja det fick jag (samt övriga hyrsegäster)  ;D

Tele2Vision drog sig ur med mycket sura miner då vi gick till angrepp  ;D samt att hyresbolaget gick med på våra villkor (hot)  ;D

Du har så bra hastighet du kan få, så de nog inge fel.  Leende (smiley)

Något fel är där absolut inte och jag klagar verkligen inte. Tvärtom så är jag otroligt nöjd (supernöjd) med allt det nya jag fått av Comhem (sedan en månad tillbaka).

Var bara intresserad i största allmänhet ang dessa TPTester m.m och om de var bra eller dåliga.

Men här flyter de inte bra alls.  Ledsen  Medel ligger på 8,3 Mb/s. Med TPTest. Bredbandskollen litar ja inte på, för den visar helt andra värden.

Tråkigt att höra  :'(

Varför inte kontakta Comhem och prata med dem om detta?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det fick jag (samt övriga hyrsegäster)  Glad

Tele2Vision drog sig ur med mycket sura miner då vi gick till angrepp  Glad samt att hyresbolaget gick med på våra villkor (hot)  Glad

Bra jobbat.  ;D

Tråkigt att höra  Gråtande

Varför inte kontakta Comhem och prata med dem om detta?

Jo ja har mailat lite då o då, sen i somras, då de börja bli dåligt. Men de händer inte mycket. Bara några tipps om inställningar. Idag e de bara 0,2Mb/s  :(  Så ja funderar på att skaffa small eller medium istället, för ja får ju inte mer ändå. Eller oxå kan de va modemet som är slut. De börjar lysa av sig självt. De spökar.  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Bra jobbat.  ;D

Tack!

Här skall de inte komma och sätta sig på våra näsor. Här i området är det vi som bestämmer  ;D

Jo ja har mailat lite då o då, sen i somras, då de börja bli dåligt. Men de händer inte mycket. Bara några tipps om inställningar.

Låter lite märkligt med sådana svar då det gäller dem. Men varför ringer du dem inte istället?

Eller oxå kan de va modemet som är slut. De börjar lysa av sig självt. De spökar.  Glad

Har du inte fått det nya modemet som klarar av 24 Mbit?

Är det det stående modemet du har?

I sådana fall så skall du genast höra av dig till dem och begära att få det nyare modemet.

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Undrar en sak på er som får så lite som 8 mbit på en 24/1 uppkoppling.

Kan det vara så att ni har någon form av tv tjänst ansluten samtidigt...

Jag har BBB 24/1 och digitaltv viasat så drar dom ner 10mbit till 14mbit , fråga mig inte varför det är så...

13-14 Mbit har jag bara när jag är ensam på linan utan digitalboxen inkopplad.

Har jag digitalboxen och på internet på så blir det runt 11mbit och har frugan på det trådlösa på sin burk så kommer det ner till 8Mbit...

Förresten kan man få reda på hur långt man ligger från telestationen på något vis... Måste ju finnas någon förteckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo när man började med ADSL så kunde man kolla hos Skanova (Telia) men

det plockades bort av "konkurrensskäl" av Telianerna

Dina siffror tyder på cirka 2km till stationen. (diagram en bit ner)

http://tekniken.se/dsl/doc/adsl06se.html

Ring BBB eller Telias kundtjänst så finns avståndet där.

Att man tappar 4 Mbits med TV är en förhandlingsfråga mellan dig och din operatör.

Jag har förhandlat ner priset flera gånger med BBB.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

2 KM ??? Jag bor mitt i byn och då skall det inte finnas någon telestation i centrum utan bara i utkanterna av centrum då...

När jag inte hade tv tjänsten hade jag 23-24/1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 KM ??? Jag bor mitt i byn och då skall det inte finnas någon telestation i centrum utan bara i utkanterna av centrum då...

När jag inte hade tv tjänsten hade jag 23-24/1

Jo då blåser BBB dig  ;)

Se till att köra TPTest version 5 ett antal gånger vid olika tidpunkter.

Sedan ringer du upp BBB och påpekar det här.

Eller har du "pillrat" fel i en router eller inte uppdaterat firmware för routern vilket alla måste göra.

BBB, (Alla operatörer gör så) kommer att försöka få det till att felet ligger hos dig, så

allt ditt måste vara kollat.

Hursomhelst så har du bara TPTest ver 5 värden så kan inte en support ifrågasätta det här

och ska leda till lägre pris om det inte går att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har förhandlat ner priset flera gånger med BBB....  ;)

Det är rätta takter så skall de tas oavsett Internetleverantör  ;)

Har själv förhandlat med Comhem och därav anledningen till att jag har fått så mycket som jag har nu idag (sedan en månad tillbaka).

Gratis 24/1 Mbit i ett år. IP-Telefoni Gratis abbonemang samt tillvalstjänster samt en ringpott på 450:-.

Digitalbox med allehanda TV-tjänster (Largepaket).

Att man tappar 4 Mbits med TV är en förhandlingsfråga mellan dig och din operatör.

Att man tappar ca 4 Mbit med TV drabbar väl enbart dem som har allt via telefonuttaget?

Något sådant har jag inte lagt märke till här. Kan det bero på att jag/vi har (Tre Hål I Väggen)?

TV med digitalbox är inkopplade via ett separat uttag (antennuttaget) och således inte via modemet.

Har testat att ha allt igång här:

Båda datorerna samt pratat i IP-telefonin samt haft TV med Digitalboxen igång och värdena har inte blivit sämre. Ligger på samma som tidigare (tidigare inlägg i tråden).

Är det en sådan skillnad att ha allt via teleuttaget eller som vi via Tre Hål I väggen?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!
Eller oxå kan de va modemet som är slut. De börjar lysa av sig självt. De spökar.  Glad

Har du inte fått det nya modemet som klarar av 24 Mbit?

Är det det stående modemet du har?

I sådana fall så skall du genast höra av dig till dem och begära att få det nyare modemet.

MVH/Malou

A, just de. De stående ja. Att ja inte tänkte på de själv. Ska fråga efter ett nytt.

Tack för tipset.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

A, just de. De stående ja. Att ja inte tänkte på de själv. Ska fråga efter ett nytt.

Aha ok då kan jag förstå att du inte kommer upp i någorlunda bra hastighet. Hade själv detta stående modem då jag hade 8 Mbit men i och med att jag fick 24/1 Mbit så fick jag det nya modemet eftersom det gamla (stående motorola modemet) klarar inte av den hastigheten (24/1 Mbit) och att det nya modemet då har uttag för IPtelefoni.

Du skall inte fråga utan du skall Kräva att få det nya modemet (utan kostnad)  ;)

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Landsfiskalen!

Är de digitalTv i samma låda?

Du menar att digitalTV går via modemet?

Nej det gör det inte. Då det gäller TV med/utan digitalbox så går den via antennuttaget i väggen (Tre Hål I Väggen).

För du har väl Tre Hål I Väggen (som det populärt kallas)?

MVH/Malou

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv förhandlat med Comhem och därav anledningen till att jag har fått så mycket som jag har nu idag (sedan en månad tillbaka).Gratis 24/1 Mbit i ett år. IP-Telefoni Gratis abbonemang samt tillvalstjänster samt en ringpott på 450:-.

Digitalbox med allehanda TV-tjänster (Largepaket).

Att man tappar ca 4 Mbit med TV drabbar väl enbart dem som har allt via telefonuttaget?

Något sådant har jag inte lagt märke till här. Kan det bero på att jag/vi har (Tre Hål I Väggen)?

TV med digitalbox är inkopplade via ett separat uttag (antennuttaget) och således inte via modemet.

Är det en sådan skillnad att ha allt via teleuttaget eller som vi via Tre Hål I väggen?

En ADSL anslutning följer ju sin kurva vad som kan överföras enligt fysikens lagar för en kopparöverföring

och en ADSL signal. ADSL2+ kör väl de flesta som standard i telestaionerna nu.  

Comhems lösning är lite lurigare plus att de labbat med högre hastigheter. Troligen kan de

enkelt ställa om så att man får 24 + 4 Mbits för TV kunder. (utan att kolla)

I slutändan är det ju att "lusläsa" avtalet man skriver på och sedan förhandla om man

bevisligen ser att något är fel, därför är då Bredbandkollen/TPTest skapat.

Sen kan en operatör även sänka priset av rena konkurrensskäl.....det är ju bekvämt att

ha kunder som bara betalar utan att jämföra priser.... ;)  Men då gäller det att förhandla själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...