Gå till innehåll

Har låst mig själv ute från datorn!


candela

Recommended Posts

Som nyfiken har jag klantat till det riktigt ordentligt. Behöver hjälp :o

Hoppas någon här i forum kan hjälpa mig.Var inne på tips och trix. Gick in på kör och skrev in "user controlpassword2" tror jag att det var. Kom in och såg min adm.behörighet och ett annat konto. Var även inne och tittade på avancerat. Måste ha gjort någon omedveten ändring. Blev uppmanad att starta om.

Efter omstart kommer välkomtsidan med "klicka på ditt namn när du vill logga in". Men det finns inget namn till vänster. Jag kan bara stata om stänga av men kommer inte in. Har försökt via felsäkert läge med återställning, men det går inte att ställa tillbaka. Har lagt upp ett nytt password i felsäkert läge men kommer i alla fall inte in. Känner mig som jag låst dörren och slängt in nyckel genom brevlådan :o.

Skriver detta på en annan dator. OBS inget nätverk. Har skrämt liv i min gamla dator med WinME.

Mvh candela

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Ämnet flyttat av stenis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kommer till välkomstsidan..... prova att trycka Ctrl+Alt+Delete , 2 gånger. Du borde då få upp en inloggningsruta där du själv skriver in Kontonamn + lösen.     ;)

Edit: Detta går även att använda i normala fall, om man vill in på Administratörskontot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Waxinator och e-son!

Wax: jag kommer till användare. Vad gör jag lägger in en ny användare?

e-son: Jag kommer inte ihåg användare och lösenord. Har kört autologon sedan jag gjorde ominstallation förra våren.

Har ni ytterligare tips?

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du kan börja med att lägga upp en ny användare med Administratörs rättigheter.

På så vis kan du jobba vidare från den datorn.

Notera bara att när du lägger du till en användare så skapas en ny miljö för detta kontot.

Dina gamla inställningar förs inte över.

Se efter om där finns någon användare som du brukat använda.

Klicka upp "Den här Datorn" - Disk (C:) - "Dokuments and Settings".

Här ser du de konton som finns. Känns något igen ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Waxinator ;D

Jag kommer till C och hittar tidigare konfiguration. Kan jag återställa till min tidigare administratör och rensa bort den nya? Hur går i så fall tillväga? Samma väg som när jag klantade till det men med uppmärksamhet på vad jag gör.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kommer till C och hittar tidigare konfiguration. Kan jag återställa till min tidigare administratör och rensa bort den nya?

Jag har själv inte råkat ut för detta, så hur menar du att det ser ut vid C:  ?

Finns där en folder som heter "Tidigare konfiguration" ?

Har du tittat under "Document and settings" efter användare ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv inte råkat ut för detta, så hur menar du att det ser ut vid C:  ?

Finns där en folder som heter "Tidigare konfiguration" ?

Har du tittat under "Document and settings" efter användare ?

Hittar ingen "Tidigare konfiguration".

Under "Document and settings" fin nu: Administratör (ej åtkomlig),All user, Default user, ny anv.XXXX och tidigare XXX.

Venoms. Jag är för dålig på engelska och just nu för skärrad att ta till mig vad där står.

Här finns enkla hjälpmedel för att radera felaktiga eller bortglömda lösenord...

http://www.petri.co.il/forgot_administrator_password.htm

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med "Tidigare konfiguration" var ett missförstånd tydligen.

Jag är lite fundersam över att du har "ny anv.dator" och "tidigare.dator"

Öppna Kontrollpanelen och Användarkonton (och Startsida) så du ser alla konton som finns.

Vilka är det och är något av dem "Åtkomst Inaktiverat" förutom kontot Gäst ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator!

Har tydligen uttryckt mig fel. Konton är det nya Adm som är aktiverat och gäst är inaktiverat. Några andra finns inte.

Går jag via Kör "control userpasswords2" så kan jag se alla konton. Men hur går jag tillväga för att återställa "Fördefinierat administratörskonto för datorn/domänen" :-

Hur flyttar jag över tidigare konfiguration, då jag tydligen inte kan återgå till min ursprungliga.

Det var många frågor och jag uppskattar verkligen den hjälp jag får :)

Mvh

candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Waxinator,

har nu korrigerat så att mina användarkonton liknar de de skickat. Har dock inte ASPNET.

Det är ett eländigt knåpande att få datorn att fungera och se ut som tidigare :P. Men det löser sig.

Än en gång tack för all hjälp ;D.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Så här skall det se ut:

Bild 1.  Normala utseendet.

Bild 2.  Egenskaper på Administratör

Bild 3.  ... och fliken Gruppmrdlrmskap

Bild 4.  Om du vill sätta Administratörs lösenord (förstasidan)

Har följt din beskrivning. Men under Document and Settings kommer felmeddelande (se bif bild)

Egenskaper för Administratör ser ut som den bild du bifogade men lik f-t när jag klickar på Administratör

under  Document and Settings så får jag meddeland "åtkomst nekad" ???

Detta uppträdde när jag skapat nytt konto eftersom jag av någon anledning tidigare blivit utlåst.

Tack vare dig är jag åter inne i systemet  ;D men kan inte förstå varför åtkomst nekas. ???

Kan du eller någon i forumet förklara och eventuellt hjälpa mig att få åtkomst.

/candela

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...