Gå till innehåll

Bildproblem eller kanske inte


CGD

Recommended Posts

När jag startade min dator härom dagen fick jag ingen bild. Ingen alls.

Hårddiskar, DVD läsare och fläktar gick som vanligt. Men fläkten på grafikkorten stod stilla. När när jag pillade på sakerna kunde den gå igång ett littet tag, men ingen bild.

Bildskärmen är körd i annan dator. Problemfritt. Grafikkortet är kört i annan dator. Problemfritt.

Har även prövat med annat nätagregat i min dator. Ingen förändring mot mitt eget.

Har ni några förslag på vad som är fel. Och om det går att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grafikkortet är kört i annan dator. Problemfritt.

? Kan du fortfarande köra detta kort problemfritt i annan dator ?

eller var det före detta felet.

MSI Geforce 5900XT. Har haft det snart 4 år. Gått helt felfritt hela tiden. Det har en Molex kontakt för elström.

Okay så det är ett AGP -kort med extra strömmatning inkopplad (!?).

Om du snurrar till på fläkten utan spänning på så skall den snurra lätt några varv.

Om den snurrar lätt så borde fläkten med ström på snurra på ordentligt.

I annat fall har du problem med spänningsregulatorn på grafikkortet.

Fläkten går på +5Volt (röd).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag satte ihop datorn för fyra år sedan, satte jag fast grafikkortret i moderkortet. Där har det sedan suttit till för ett par dagar sedan då det plötsligt inte ville vara med längre. Jag har då prövat det i en annan dator där det fungerade felfritt. Tillbaka då till den ursprungliga datorn, där det fortfarande inte fungerade.

I annat fall har du problem med spänningsregulatorn på grafikkortet.

Fläkten går på +5Volt (röd).

OK. Men om det nu är fel på grafikkortet, varför går det då utmärkt i annan dator.

Själv trodde jag det kunde vara något med moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...för ett par dagar sedan då det plötsligt inte ville vara med längre. Jag har då prövat det i en annan dator där det fungerade felfritt. Själv trodde jag det kunde vara något med moderkortet.

Jo, med denna utförligare info så har du ju redan testat att grafikkortet är felfritt  :-

Eftersom du även bekräftat att du har extra strömförsörjning inkopplad på kortet

och du har provat ett annat nätaggregat... då finns inget annat än moderkortet kvar att gissa på...

För BIOS-inställningar bör ju inte ha med detta att göra förutsatt att du inte har ett grafikchip på

moderkortet också som ställer till det (men det vet vi ju heller inget om ännu) .

Moderkort kan gå sönder. Och då är det främst de bruna eller svarta tornen (kondensatorerna) som

svullnar och läcker på gamla moderkort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag är rädd för att det är moderkortet. Men jag vill inte att det skall vara sönder så därför hoppades jag på ett svar som jag inte tänkte på själv.

Moderkortet är svårt att ersätta, avancerade kort med 478 sockel går inte att hitta så nu måste jag köpa nytt moderkort, nytt grafikkort, nya minnen och ny processor.

Men waxinator skall ha stort tack för att han tog sig tid att hjälpa mig. TACK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Moderkortet är svårt att ersätta, avancerade kort med 478 sockel går inte att hitta så nu måste jag köpa nytt moderkort, nytt grafikkort, nya minnen och ny processor.

Nu vet jag ju inte exakt vad du menar med "avancerade" moderkort... men jag gjorde en snabb koll, på hyffsat avancerade kort, med köpguiden på nedanstående länk, och det verkar fortfarande gå att hitta grejer med 478-socket. Ta en titt du också, och lycka till!    :)

http://moderkort.testvinnare.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utmärkt e-son (som vanligt)...

Beroende på minnestyp så hitta jag detta:

Producent:  Asus

Varunamn:  P4V8X-MX, VIA P4M800, LAN, 6 Channel Surround Audio, SATA RAID,

                  AGPx8, DDR333, Socket 478

Modell:        P4V8X-MX

Lagerstatus: Varan finns på lagret, leverans inom 2-4 dagar

                  http://www.shg.biz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...