Gå till innehåll

[LÖST] 4GB RAM stöds inte i XP?


Belsebub

Recommended Posts

Har hört att XP inte stödjer mer än 2GB i minne eller att man aldrig kan kräma ut mer än 2GB med XP om man nu skulle ha 4GB i RA-minne ex. Stämmer det? Eller funkar det i 64-bitars xp att kräma ut 4GB? Jag har själv 32-bitars XP.

Och om man nu skulle gå och köpa 2GB i minne i stället för 4, hur ofta krämar man ut det med dessa grejer:

http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI27

När man spelar crysis?  :)

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har du hört fel, för Windows XP Professional stöder faktiskt upp till 4GB RAM:

http://support.microsoft.com/kb/286463/#2

1.1 Maskinvarukrav

======================================================================

Innan du installerar Windows XP Professional måste du vara säker på att datorn uppfyller följande lägsta maskinvarukrav:

* 233 MHz Pentium-processor eller snabbare (eller motsvarande)

* 128 MB rekommenderas (minst 64 MB RAM, maximalt 4 GB RAM)

* 1,5 GB ledigt hårddiskutrymme

* VGA-bildskärm

* Tangentbord

* Mus eller kompatibelt pekdon

* CD-ROM- eller DVD-enhet

För nätverksinstallation:

* Kompatibelt nätverkskort och tillhörande kabel

Mer information finns i listan över kompatibel maskinvara eller i "Kontrollera maskin- och programvarukompatibilitet" nedan.

* Tillgång till den nätverksresurs som innehåller installationsfilerna

Så du kan lungt gå och köpa 4 GB om din dator klara av det...

Lycka till! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp inte mer än max 3 gig ram.

Sant att XP kan accessa 4gb minne varav max 3,2gb ram,  men 1gb är reserverad för minne på hårdvaror t.ex. grafik kort och kan aldrig användas som ram.

Jag beställde igår en dator med 32 bitars xp-home  med 4 gb ram. jag undrar (ghost eller nån annan som vet) om du menar att xp utnyttjar 3 gb förutom reserverad hårdvara och upp till 4 med?

eller menar du att man bara kan nyttja 2gb o dryga 3gb inklusive reserverat minne (för t.ex grafikkort)?

(vill veta på att ha 4gb istället för 2. (kan vara bra at ha iframtiden tänkte jag oxå.) Jag ska köra tunga musikprogram o tror att jag i vissa fall kan behöva åtminstone 3 gb då jag kommer köra virituella vst-instrument som äter minne.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Hej Belsebub

Kollade in specen på det du tänkte köpa och där står följande:

1  A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Mej veterligen så är det inte så bra att lägga in med minne än som står, i detta fallet max 2048 MB

Men jag kanske läser fel

Mvh PeterC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(vill veta på att ha 4gb istället för 2. (kan vara bra at ha iframtiden tänkte jag oxå.) Jag ska köra tunga musikprogram o tror att jag i vissa fall kan behöva åtminstone 3 gb då jag kommer köra virituella vst-instrument som äter minne.)

Du kan utöka "programminnet" med en enkel redigering av filen boot.ini!

På x86 platformar så används 2gb av kernel (systemet) och 2gb av use mode (programmen) vilket betyder att 4gb minne, som xp stöder delas lika.

Om man nu har en server, cad-program eller tunga musikprogram etc, som kräver mycket minne kan man använda växeln /3gb som delar upp minnet till 1gb kernel och 3gb use mode. Växeln /3gb skrivs in i boot.ini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först en fråga till Stenis som redigerat om rubriken. Jag valde att inte skriva RAM-minne pga. att man då annars säger Random Access Memory-minne vilken jag tycker blir konstigt att säga minne två gånger. Sedan, borde det inte vara ett kommatecken efter minne eller något i den stilen. Tycker rubriken ser konstig ut nu hur som helst  :)

Sedan till ämnet.

Naturguiden - Det är sant som du skriver. Men skulle det nu vara så att man får använding av 4 i minne så kanske jag köper denna i stället: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI28

Låter som man kan få använding av alla 4 gb i ram genom boot-filen då?

För det som "ghost" skriver är att man genom xp.s grundinställning inte kan nyttja mer än 3 gb fast detta går  alltså att ställa om i boot-filen då. Har jag fattat det rätt?  :)

Kan ju vara värt att dra till med 4 så man har lite inför framtiden sådana fall, skiljer ju inte mycket på priset där i mellan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan utöka "programminnet" med en enkel redigering av filen boot.ini!

På x86 platformar så används 2gb av kernel (systemet) och 2gb av use mode (programmen) vilket betyder att 4gb minne, som xp stöder delas lika.

Om man nu har en server, cad-program eller tunga musikprogram etc, som kräver mycket minne kan man använda växeln /3gb som delar upp minnet till 1gb kernel och 3gb use mode. Växeln /3gb skrivs in i boot.ini.

är inte van o ändra i systemfilerna. i vilken rad och var skriver jag in växeln /3gb i boot.ini?

jag antar att du menar att det går utmärkt o utnyttja 4gb i 32 bitars xp med denna metod o en gb lär väl räcka för windows system?

om jag använder delar av mitt ramminne tilldelat mitt ljudkort (cachat) är det systemminnet datorn använder då o är det svårt o stänga av att grafikkortet ska använda ramminnet om grafikkortet har eget minne? (läste ovan att man förlorar det minnet som grafikkortet har på ramminnet om man har 4gb)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Naturguiden

Sedan till ämnet.

Naturguiden - Det är sant som du skriver. Men skulle det nu vara så att man får använding av 4 i minne så kanske jag köper denna i stället: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI28

Som du själv skriver så är det ju inte någon gotesk skillnad mellan dom två priserna... Jag skulle själv välja det sistnämnda då det stödjer 4 GB

Mvh PeterC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter /FASTDETECT...

Ett tips bara... om du inte har några program som kräver mycket minne, som t.ex videoredigering sql-server cad etc bör du inte använda /3gb.

Du märker ganska snart om du får några prestandaförbättringar

Sedan finns det en växel som heter /PAE som också kan vara en idé vid extrem minneshantering på 32bit windowssystem. Det är dock inte alla minnen som stöder detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är inte van o ändra i systemfilerna. i vilken rad och var skriver jag in växeln /3gb i boot.ini?

Som Venoms skriver....efter /FASTDETECT, alltså sist i koden

jag antar att du menar att det går utmärkt o utnyttja 4gb i 32 bitars xp med denna metod o en gb lär väl räcka för windows system?

Det går utmärkt, om man har det behovet! Har du t.ex 3GB RAM installerat så går 1GB till Kernell och 2GB till Use mode... 1GB till systemet räcker alltså!

om jag använder delar av mitt ramminne tilldelat mitt ljudkort (cachat) är det systemminnet datorn använder då o är det svårt o stänga av att grafikkortet ska använda ramminnet om grafikkortet har eget minne? (läste ovan att man förlorar det minnet som grafikkortet har på ramminnet om man har 4gb)

Du kan inte stänga av den del som går till systemet, och att man på något sätt skulle förlora delar av minnet har jag aldrig hört talas om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Lasseska

Båda dina paket stödjer givetvis 4 GB minne det är ju samma moderkort.

Det är bara mängden minne som skiljer, därav olika pris.

Idag finns nästan inga begränsningar på hur mycket minne du kan stoppa in i moderkort.

Så att ditt första paket skulle bara stödja 2 GB är helt fel.

Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Belsebub

Kollade in specen på det du tänkte köpa och där står följande:

1  A-DATA 2x1024MB (tot. 2048MB) DDR2 PC2-6400 800MHz

Mej veterligen så är det inte så bra att lägga in med minne än som står, i detta fallet max 2048 MB

Men jag kanske läser fel

Mvh PeterC

Du läser nog in nåt i den raden som inte står där. Kollar man på moderkortet så har det plats för 4 minnes moduler och kollar man på deras hemsida så klarar det 8GB minne.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=UPI27

http://www.gigabyte.com.tw/Products/Mother...Name=GA-P35-DS4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...