Gå till innehåll

Snapshotprogam som spar bild när du trycker Print Screen


Gäst al6

Recommended Posts

Ja, det får väl bli en avstängning då, sen får det vara klart. Blir väl samma Escape + Print Screen eller?

Tycker ni jag ska ha en sån ruta som säger typ "Du håller på att stänga av Snapshot, vill du fortsätta?" YES, NO?

Tycker det låter bra med en "YES/NO" ruta...lägg YES som deafult knapp så behöver man sen bara trycka enter när/om man vill stänga ner funktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bla bla bla yadda yadda yadda

Det var inte meningen att kritisera dig personligen, "al6", så om du uppfattade saken så, så ber jag om ursäkt. Jag vill bara påpeka att det var ett tips för den som inte vill tjollra på med tredjepartsprogram. Snag-It är ett proffsprgram jag använder imitt arbete för att skapa instruktiva manualer till olika program m.m.

Men som sagt - upplever du att jag klev dig på tårna så ber jag om ursäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lungt, det är ju inte något märkvärdigt jag gjort.

Dock kom jag på ett användningsområde där det fullkomligt lyser med sin närvaro :)

När man testar att köra Print Screen i vissa spel blir det antingen svart eller något annat på bilden.

Eftersom detta programmet kan ta bilder av fönster, kan den även hitta rätt plats i minnet där den ska ta bilden ifrån. Ett exempel är Far Cry, vilket jag spelar just nu.

Jag bifogar två bilder på Far Cry, en tagen med vanlig print screen och den adnra tagen med alt + print screen. Som ni ser tar print screen fel bild, medan alt + print screen tar på det aktuella fönstret (vilket verkar vara Far Cry ;))

Detta är faktiskt ett område där varken Snipping Tool i Vista, eller den vanliga Print Screen + Paint + Spara fungerar :)

Tips: Använd Alt-knappen när ni tar dumpar från spel som är i helskärm, det verkar göra susen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just detta är något som jag tänder på! :o

Tänk vad häftigt det vore att kunna ta bilder på vissa delar av striderna i spelen och efteråt titta på dem.

Går det att ta upprepade bilder utan att tömma emellan varje klick ?

Jag laddar ner och testar !! :P

EDIT:    Nej tyverr... Det blev bara svarta bilder oavsett knapp kombinationer.

            Jag testade med Half Life 2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa jag också.. det verkar vara lite skumt... får inte rätt bilder från Far Cry nu heller ^^

EDIT: Ja, det stämmer, det blir bara svart. Jag ska ta itu med det här så i nästa version ska man kunna ta spelbilder också, då kommer jag även ha med den där Escape + Print Screen igen.

Suck vad störigt med spelen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

F.E.A.R  fungerar fint med både PrScr och Alt+PrScr ! ;D

Du visste nog inte vad du gav dig in på när du frågade efter våra synpunkter! :D

Men detta med att ta bilder i spelen är något jag alltid önskat och inte hittat...

Så om du kan få till den funktionen för olika spel så är jag såld !

EDIT:   Både HL2, FEAR och Sniper sparar aktuell scen med enbart PrntScr knappen så man kan Alt-Tab'ba

          sig ut och spara klippet i Paint.  Med ditt program skapas bilden på skrivbordet men ofta är den svart.

          Det skulle alltså räcka med att programmet kontrollerade pastebufferten, kopierade den till en bildfil

          och sedan tömde bufferten i väntan på nästa ifyllnad... men då behövs en av/på knapp så inte allt

          sparas i bildfiler.

          P.S.  Är det bara min Vista som det räcker med PrtScr för att plåta skrivbordet ? (Snapshot avstängt).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har alltid tryckt Ctrl + PrntScr för att plåta hela skrivbordet (Alt + PrtScr för enbart aktuellt fönster).

Jag kollade även med min XP och samma där... det räcker ju med PrntScr -knappen. :-

Det stämmer.....samma här! Har alltid kört Ctrl + PrntScr också! Måste va nån patch MS smugit ut! Vilken upptäckt!!  ;D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha, fan va ballt...  :-[

Men kan man göra så den sparar på skrivbordet som i Linux? I så fall är ju mitt program helt onödigt, annars är det i alla fall lite snabbare - jag ska kolla upp det där med spelen och svarta bilder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Al6 !!!

Jag vill ha ditt program för det klarar att spara bildfiler på skrivbordet.

1. Programmet väntar på att PrntScr har aktiverats.

2. Kollar status och om det är klart skapar en bildfil av olika typ beroende på Shift eller Ctrl kombinationer.

3. Återgår till vänteläge för nästa knapptryckning.

4. Kan av/till aktiveras med escape kombination.

EDIT:  När Snapshot'en blir svarta så kanske detta beror på att ditt program är för snabbt med att läsa

          ut clipboard datat innan det fyllts färdigt. Man ser att spelet fryser till kort efter knapptryckningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... Det här var ju lite snopet, men jag tror inte jag orkar bry mig om spelen. Har testat det mesta men kan ändå inte ta bilder från spelen. Ska jag kunna ta bilder från spel måste jag göra om hela programmet från början och det tänker jag inte göra. Nej ni får ta det som det är eller låta bli helt enkelt. Det är ju egentligen ett skitprogram ^^

waxinator snackar mycket om clipboard men saken är den att programmet har inget med den riktiga Print Screen knappen o göra.

Programmet väntar på knapptryck, sen tar den reda på skärmens "yta" och kopierar den till en fil -> Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 år senare...

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...