Gå till innehåll

Snapshotprogam som spar bild när du trycker Print Screen


Gäst al6

Recommended Posts

En sak jag verkligen saknar från Linux är att när man trycker på knappen Print Screen så sparas bilden direkt på skrivbordet.

Eftersom jag inte hittade något liknande till Windows, gjorde jag ett program som man lägger i Startup-mappen och som, när Windows startas, börjar lyssna efter Print Screen-knappen ;)

Ni bör inte starta det manuellt, eftersom det inte märks att programmet är igång, lägg det istället i Startup-mappen som jag sa och starta om Windows.

Jag vill gärna att ni provar detta och ger mig lite feedback ;D

Ladda hem.

Ämnet redigerat av stenis, har förtydligat ämnet/rubriken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idén med programmet är att det ska startas när Windows startar, och sen vara igång hela tiden.

Processen drar ingen datorkraft när man inte trycker på Print Screen, så prestanda är inget problem.

Om det visar sig att fler tycker det ska finnas en avstängningsknapp kanske jag fixar det men jag vill helst inte.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att typ Control + Print Screen sparar bilderna i PNG format, eller att kanske Control + M byter mellan JPG och PNG?

Tack annars för din feedback :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket jävla uruselt virusskydd du har! Tänkte jag skriva, men sen såg jag att den säger att Snapshot.exe försöker installera ett globalt hook, vilket faktiskt är exakt vad det gör :)

Om du vill veta exakt så finns det en funktionalitet i Windows som låter program att installera så kallade hooks, i det här fallet använder jag en Keyboardhook som får Windows att säga till mitt program när någon trycker på Print Screen.

Detta är den bästa lösningen, eftersom det drar noll på datorn när man inte trycker på Print Screen, eftersom Snapshot inte gör någonting förrän det får ett meddelande från Windows.

Det är helt lungt att testa, ingenting kommer att hända, och om det gör det så kan detta meddelande vara som bevis på att det är jag som gjort programmet och då kan ni porta mig från detta forum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, eftersom detta verktyget verkligen är användbart hela tiden har jag nu fixat ett par finesser till:

* Ladda hem, lägg i Startup/Autostart-mappen, starta om.

Print Screen - Ta en skärmdump och spara på skrivbordet, sparar som JPG.

Control + Print Screen - Ta en skärmdump och spara på skrivbordet, sparar som PNG.

Escape + Print Screen - Avslutar processen, slutar att lyssna på dig.

Ladda hem Snapshot 1.1

Ett användbart program som borde vara inbyggt i Windows!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också tänkt på den funktionaliteten, men om man tänker efter så är det ju Print Screen man trycker på - en knapp för att ta en skärmdump, inte för att hålla på och välja fönster och grejor.

Det finns ju Snipping Tool i Vista, men detta programmet är rätt jobbigt när man ska ta skärmdumpar för du måste i stort sett göra samma sak som du annars gör med Paint.

Men jag ska se efter, kanske jag kan fixa detta:

Windowsknappen + Print Screen = Ta bild av det aktiva fönstret och spara på skrivbordet som titeln på fönstret, om den bilden redan finns lägger man till ett nummer efter?

Om jag fixar detta så är programmet i stort sett klart, och då tycker jag att det är en stark konkurrent till de flesta liknande programmen ;)

Kom ihång att ni gärna får skriva om jag ska byta namn på något eller ha andra hotkeys till de olika händelserna, men det ska i alla fall inte ha någon grafik eller så, det är helt beroende av tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nu har jag fixat det senaste:

Print Screen - Ta skärmdump (JPG)

Control + Print Screen - Ta skärmdump (PNG)

Alt + Print Screen - Ta fönsterdump (JPG)

Control + Alt + Print Screen - Ta fönsterdump (PNG)

Escape + Print Screen - Avsluta alla processer, användbar om du tex råkar starta fler än en process.

Det är förgrundsfönstret, typ det som du har aktiverat, som bilden tas från vid användning av Alt-knappen.

Ladda hem Snapshot 1.2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack själva, alltid kul när saker fungerar och gör andra glada :D

I min iver att få det klart råkade jag dock missa en minnesläcka som gör att programmet använder fruktansvärt mycket minne när det används. För att ni som vill ska veta att ni har den senaste versionen så ändrade jag denna till 1.3, ni ser info om programmet i egenskaper.

Snapshot 1.3

Eftersom det kan vara lite klurigt att installera programmet håller jag på att göra en installerare som fixar det åt användaren. Ni kommer att få höra om det gick bra ;)

Sen hade det varit bra om denna tråden fick en fast plats, eller i alla fall ändrade ikon på tråden till typ en sån där tumme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

klurigt att installera programmet

Inga problem alls.  ;D  Tackar för ett bra program.  ;D

Sen hade det varit bra om denna tråden fick en fast plats, eller i alla fall ändrade ikon på tråden till typ en sån där tumme?

Du kanske får skicka ett meddelande till Stenis?  8)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir nog ingen installerare, i alla fall inte på länge. Jag fixade det där InstallShield 2008 men det var alldeles för avancerat för mitt ändamål ;)

Har gjort en liten sak till nu när jag ändå skriver; har fixat så man bara kan köra en process av Snapshot samtidigt, och då faller även meningen med Escape + Print Screen bort, vilket jag har tagit bort.

Ladda hem 1.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta inte detta fel...men eftersom jag alltid är misstänksam när det gäller sådant här så är det en sak jag reagerar på..

Du är mån om att programet skall autostartas och att det inte skall gå att stänga ner...varför?

Ser inte vad anledningen skulle vara att man inte skulle kunna både starta och stoppa denna typ av funktion manuellt och då menar jag att funktionen skall ligga i programet.

Som sagt...ta det inte fel...det kanske finns en logisk förklaring på detta :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mig att det skulle integreras i Windows rätt bra - att de startas och stängs tillsammans.

Hade programmet varit grafiskt kunde jag gjort så att man kunde välja mer, men målet i detta fallet är att göra nästan som ett Add-on till Windows.

Jag gillade inte att man kunde stänga av det, eftersom hela idén går förlorad då - jag menar man kanske stänger ner det när man vill spela spel sen gör du något annat där du behöver ta en bild, då måste du starta programmet igen och då är vi tillbaka till ruta ett där man måsta hålla på o starta program hit och dit för att ta bilder.

Jag har tänkt att göra en bra installerare med InstallShield så att man installerar det och då är det alltid igång, tills man avinstallerar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker att funktionaliteten är helt ok, perfekt på XP. Snipping Tool på Vista är trots allt snäppet vassare som program, men jag gillar enkelheten.

Kanske lägga upp en ikon i SysTray när det är startat?

Installationsprogram (msi) kan jag ordna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installationsprogram (msi) kan jag ordna.

Jag har testat runt lite i InstallShield och NSIS men får inte till det så som jag vill ha det. Hade varit riktigt ballt med en installerare, så om du vill testa så har jag inget emot det ;)

* Snapshot ska startas när Windows startas - lös det hur du vill.

* Efter installationen vill jag att programmet ska köras automatiskt i alla fallen.

* Vid avinstallation ska processen avbrytas och programemt tas bort.

Detta är som jag vill, eftersom det blir mer som ett tillägg som du bara installerar och inte behöver bry dig om processer hit och dit. När man sen avinstallerar det så försvinner funktionaliteten - simpelt?

Hade varit riktigt snällt om du fixade en installerare som gör detta, eller i alla fall något liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för de  ;D  Men ja tycker de e bra med avsluta-finessen ändå.  8)

Bättre me fler möjligheter än för lite, så de passar alla, vettu  ;D

Tackar för förklaringen jag oxå..

Men jag håller nog med Landsfiskalen om detta...för egen del vill jag gärna ha så stor kontroll som möjligt gällande vilka program som startas samt kunna stänga av dom utan avinstallation...iaf att det finns en valmöjlighet om autostart eller inte..

Avsluta funktionen ser jag oxå som viktig...jag menar väljer man att stänga av får man ju oxå vara beredd på att aktivera igen innan man använder :)

I övrigt tycker jag idén med programet är lysande :)

Hade det sedan gått att välja själv var bilderna sparas oxå så är det perfekt...men då kanske idén med ett litet program försvinner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<syntax - start tips>

Varför krångla till det i onödan för? Plocka ner Snag-It och installera så kan ni plocka ner vilka bilder ni vill utan problem, sen få det finnas vilka skydd som helst.... ;D

Det som inte finns i Snag-It torde knappast nån behöva heller.

<syntax end tips>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det får väl bli en avstängning då, sen får det vara klart. Blir väl samma Escape + Print Screen eller?

Tycker ni jag ska ha en sån ruta som säger typ "Du håller på att stänga av Snapshot, vill du fortsätta?" YES, NO?

Inlägget innan detta pratar om något SnagIt, men det är för det första inte gratis, och även om det hade varit det så är det ett mycket mer avancerat program än mitt.

Kom ihåg - mitt ger bara knappen Print Screen den funktionallitet den borde haft - inget mer, inget mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...