Gå till innehåll

[LÖST] En okänd diskenhet dyker upp


Belsebub

Recommended Posts

På min stationära dator så dyker det upp en maskinvara vid namn "dell usb mass storage usb device" Som jag inte (vad jag vet) har någon.

När jag testar att avinstallera enheten dyker den bara upp igen vid nästa uppstart. Någon som vet vad det är?

Jag har även en himla massa nätverkskort tydligen  :) Se min bild:

namnlsji9.th.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätverkskorten är det inte många av...

Realtek = Samma kort som du installerat två gånger på olika plats.

En Blåtand,  två olika drivar till samma blåtand.

1394 = Firewire, kan avaktiveras i BIOS om du inte har någon.

Dell usb mass... kan det vara en minneskortläsare??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag fixat alla enheter under nätverkskort.

Men den dell mass är skumt för jag har ju inget usb-stick isatt.

Kan det vara en skrivare? Min skrivare syns nämligen som en usb-enhet under diskenheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag fixat alla enheter under nätverkskort.

Men den dell mass är skumt för jag har ju inget usb-stick isatt.

Kan det vara en skrivare? Min skrivare syns nämligen som en usb-enhet under diskenheter.

Japp... klicka upp egenskaper på enheten så kan det stå i klartext vilken burk disken tillhör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag fixat alla enheter under nätverkskort.

Men den dell mass är skumt för jag har ju inget usb-stick isatt.

Kan det vara en skrivare? Min skrivare syns nämligen som en usb-enhet under diskenheter.

Jo skulle ju kunna vara en skrivare har en dell-skrivare och en hp-skrivare. Men ingen av dom är ju påslagen med ström. bara usb-kontakten sitter i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, då har jag fixat alla enheter under nätverkskort.

Men den dell mass är skumt för jag har ju inget usb-stick isatt.

Kan det vara en skrivare? Min skrivare syns nämligen som en usb-enhet under diskenheter.

Japp... klicka upp egenskaper på enheten så kan det stå i klartext vilken burk disken tillhör.

Nej det står inte mycket när jag högerklickar.

namnlspi1.th.jpg

Eller vilken flik ska jag klicka på för mer info?

Om det nu skulle vara en skrivare så blev det ju inte så här på min gamla dator att den dök upp som en egen diskenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

USB-hubb?... du har inte USB-portar på framsidan? Kan det vara så att den dykt upp när du kopplat in en usb-enhet, typ extern hårddisk eller bluetooth?

Mange

Jag har ju två st. usb-portar på framsidan som jag kopplar in extern hdd ibland. Men då dyker ju den externa hdd upp som ytterligare en egen enhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att välja säker borttagning på enheten, då försvann den men frågan är om den dyker upp igen efter omstart av windows. ska testa snart så fort defraggen är klar  :)

Jag sätter en virtuell hundring på att den dyker upp nästa gång du startar Dell-skrivaren.... om inte förr!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter där en kortläsare i skrivaren?

Själv har jag en HP-skrivare som har kortläsare i sig. Den har alltid kommit upp som "flyttbar disk" men efter SP1 strulade den lite och kom upp som okänd enhet i enhetshanteraren. Efter en liten uppdatering så ordnade det sig...

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jajemensan, det var dellskrivarens minneskortplats som dyker upp när jag startar om datorn. Men frågan är varför den jämnt syns. Borde ju bara dyka upp då jag verkligen sätter i minneskortet. När jag testar på min vistadator ex. så dyker den bara upp när jag verkligen sätter i kortet. Fast det sker trådlöst över hemnätverket till skillnad från usb-kabeln som sitter ihop med xp datorn. Om det skulle ha någon betydelse.

Och så till realtek-enheten som jag avinstallerade kom också tillbaka som 2 st. (en extra dublett). Frågan är varför den installerar sig 2 gånger också.

Ska testa att leta senaste drivrutiner om det kan hjälpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv syns mina "flyttbara diskar" (minneskortsportarna i skrivaren) alltid. Även om skrivaren är avstängd. Detta i den datorn som den är kopplad till via usb. Annars är det samma som du beskriver, den dyker upp på nätverket endast om man trycker i ett minneskort.

Din Realtek-enhet, använder du den? Om inte måste du avaktivera den i BIOS för att undvika att den inte ominstalleras varje gång.

Mange

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne i bios och försöker kolla vad det är jag ska avaktivera för Realtek-enheten. Men jag vet inte riktigt vart jag ska leta. Vet du hur menyn, rubriker osv skulle kunna heta där jag ska in och kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne i bios och försöker kolla vad det är jag ska avaktivera för Realtek-enheten. Men jag vet inte riktigt vart jag ska leta. Vet du hur menyn, rubriker osv skulle kunna heta där jag ska in och kolla?

Du skall inte alls avaktivera något i bios! Om du inte använder Realtek nätverkskortet, så kan du bara avaktivera det i enhetshanteraren.... på så sätt är det dessutom enkelt att återaktivera, om du någon gång skulle behöva det!    ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag såg det nu att jag har ju faktiskt två stycken nätverksuttag på moderkortet. Så det är ju då normalt med 2 st. enheter där. Låter bli dom och avaktiverar bara i enhetshanteraren.

Alla okända enheter är nu kända  :)

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...