Gå till innehåll

Svensk rättstavning i Windows Mail?


Runnercats

Recommended Posts

Har nydligen bytt till Windows vista prenium. Ville vänta tills servicepack 1 kom innan jag bytte.

Tycker det verkar bra.

Men nu till min fråga.

Jag har dyslektsi så min stavning är inte bra. Så när jag ska skicka ett mail vill jag gärna kunna köra stavkontroll. Men men får bara engelska ord.

Jag så att man kan byta språk i inställningar men Svenska finns inte med i listan.

Vet någon om man kan ladda hem en fil från det via microsoft hemsida eller någon annan sida.

Detta är kanske ett banalt problem för er men vill gärna ha Svensk språk i Windows mails stavkontroll.

MVH Patrik Axelsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nydligen bytt till Windows vista prenium. Ville vänta tills servicepack 1 kom innan jag bytte.

Tycker det verkar bra.

Men nu till min fråga.

Jag har dyslektsi så min stavning är inte bra. Så när jag ska skicka ett mail vill jag gärna kunna köra stavkontroll. Men men får bara engelska ord.

Jag så att man kan byta språk i inställningar men Svenska finns inte med i listan.

Vet någon om man kan ladda hem en fil från det via microsoft hemsida eller någon annan sida.

Detta är kanske ett banalt problem för er men vill gärna ha Svensk språk i Windows mails stavkontroll.

MVH Patrik Axelsson.

Har nydligen bytt till Windows vista prenium. Ville vänta tills servicepack 1 kom innan jag bytte.

Tycker det verkar bra.

Men nu till min fråga.

Jag har dyslektsi så min stavning är inte bra. Så när jag ska skicka ett mail vill jag gärna kunna köra stavkontroll. Men men får bara engelska ord.

Jag så att man kan byta språk i inställningar men Svenska finns inte med i listan.

Vet någon om man kan ladda hem en fil från det via microsoft hemsida eller någon annan sida.

Detta är kanske ett banalt problem för er men vill gärna ha Svensk språk i Windows mails stavkontroll.

MVH Patrik Axelsson.

Hej!

Ja, det ser ut som att du får byta ut din e-post klient till Mozillas "Thunderbird", fram tills dess att det

Men jag ska försöka hjälpa dig så vi löser det här och nu.

Hänvisar till "Thunderbird", då jag inte har Outlook som e-post klient.

1. Gå till http://www.mozilla.com/en-US/thunderbird/ och ladda hem "Thunderbird".

2. Gå till denna sidan: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/browse/type:3 och ladda hem det

Svenska språkpaketet. Finns en bit ner på sidan. Spara denna filen på t.ex skrivbordet.

3. Installera nu "Thunderbird" med filen du laddade hem i steg 1.

4. Starta Thunderbird.

5. Klicka på menyn "verktyg" och välj "tillägg".

6. Den rutan som nu kommer. Låt den va framme.

7. Nu ska du dra filen med det svenska språkpaket in i den rutan.

8. Installera. Starta om.

9. Verktyg > Inställningar > Välj Skriva > Stavning. Markera där de båda rutorna:

"Kontrollera stavningen innan meddelanden skickas". och "Använd automatisk stavningskontroll". Och välj slutligen Svenska som språk. Klart.

Nu så kan du göra en Svensk stavningskontroll innan du skickar dina e-mail.

/Anderzzon

[move]What do you call the Union in Swedish? -Facket!...What ???...-FACKET!...Fuck What?[/move]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Runnercats

Ett litet tips kan vara att skriva din text i Word och använda rättstavningen där för att sedan kopiera in texten i mailet

Så gör jag själv när jag skriver lite längre texter som kanske inte skall skickas direkt

MVH

Göte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När nu Windows Live Meil inte nu uppfyller de enklaste normalkrav, undrar jag om det finns annat meilprogram som fungerar med Hortmail?

Gratisversionen av Hotmail stödjer numera inte hämtning med Outlook Express, äldre mailkonton kan man "lura" att hämtas med OE.

Välj "HTTP" när du sätter upp Hotmailkontot, i fältet "Server-URL" skriver du "http://oe.msn.msnmail.hotmail.com/cgi-bin/hmdata" (utan citattecken).

Med lite tur så kan det funka... (Det gör det för mig!  :) )

/Sir_N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag vill helst inte behöva installera andra program för att kunna skicka mail. Office har jag redan i datorn så jag kör göte´s förslag.  :)

Det är väldigt dålig stil av Microsoft. Kan man översätta Windows till Svenska ska man väl kunna göra något så enkelt som en Svensk ordlista till Windows Live Mail.  >:(

MVH Patrik Axelsson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Jag vill helst inte behöva installera andra program för att kunna skicka mail. Office har jag redan i datorn så jag kör göte´s förslag.  :)

Det är väldigt dålig stil av Microsoft. Kan man översätta Windows till Svenska ska man väl kunna göra något så enkelt som en Svensk ordlista till Windows Live Mail.  >:(

MVH Patrik Axelsson.

Håller fullständigt med dig till 100%

En sak att ta upp med dem kanske?

Skicka dem ett mail vetja!

/Anderzzon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta mail program måste de fått till skänks från någon annan leverantör.

De tyckte väl att allt annat än Outlook Express skulle vara bättre i nya Vista.

Hade de själva utvecklat detta e'-mail program så hade de garanterat delat ordlistor med Office paketen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...